Lotnictwo Aviation International 2/2023 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 2/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W lutowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Pożegnalny lot Inspektora Sił Powietrznych – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
W dniu 26 stycznia br., w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, w obecności Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych generała Jarosława Miki swój ostatni lot, po 36 latach służby w polskim lotnictwie wojskowym, wykonał Inspektor Sił Powietrznych generał dywizji pilot Jacek Pszczoła. Lot trwał godziną, a wykonano go w składzie klucza samolotów F-16 Jastrząb.
Ostatni Boeing 747. Koniec pewnej epoki – Paweł Bondaryk
Ostatni zbudowany egzemplarz bardzo dużego samolotu komunikacyjnego Boeing 747 został uroczyście przekazany użytkownikowi 1 lutego 2023 r. Płatowiec towarowej wersji -8F o numerze 1574 i rejestracji N863GT trafił do firmy przewozowej Apex Logistic, na rzecz której będzie wykorzystywany przez linie Atlas Air. Przewoźnik ten jest obecnie największym użytkownikiem samolotu Boeing 747, dysponującym 56 egzemplarzami.
Multi-Domain Operations. Operacje wojskowe w wielu domenach – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Fundamentalne cechy wojny pozostają niezmienne. Zawsze wiąże się ona z konfliktem dążeń, przemocą, napięciem, mgłą bitewną, manewrowaniem lub podstępem. Jednocześnie charakter działań wojennych wciąż ewoluuje i staje się coraz bardziej wszechobecny, a nasi konkurenci prowadzą działania, które nie mieszczą się w normalnej dynamice "pokój - kryzys - konflikt". Duże zmiany w działaniach wojennych często kojarzone są z innowacjami technologicznymi - od strzał do czarnego prochu, przez czołgi, samoloty bojowe, broń jądrową, po dzisiejsze systemy cybernetyczne i kosmiczne. Jednak wiele innych czynników - politycznych, gospodarczych, społecznych, kulturowych, naukowych i przemysłowych - również wpływa na sposób, w jaki państwa i sojusze myślą o wojnie, przygotowują się do niej i walczą.
Chińskie zagrożenie w regionie Indo-Pacyfiku w ocenie USA (1) – Krzysztof Kuska
Amerykańska hegemonia w regionie Indo-Pacyfiku jest coraz wyraźniej podważana. Chiny wychodząc z założenia, że to ich bezpośrednia strefa wpływów w sposób coraz bardziej zdecydowany artykułują niezadowolenie z dominacji, jaką Stany Zjednoczone dysponują w regionie. W Waszyngtonie nie zamierzają jednak ustępować i dzielić się prymatem, więc siłą rzeczy w regionie Indo-Pacyfiku obserwujemy stały wzrost napięcia, który może w końcu doprowadzić do otwartego konfliktu zbrojnego.
Zmodernizowany Mi-28NM wystrzeliwuje pocisk LMUR w Ukrainie – Piotr Butowski
Jesienią ubiegłego roku po raz pierwszy pojawiły się ilustracje świadczące o użyciu w Ukrainie najnowszego rosyjskiego śmigłowca bojowego, zmodernizowanego Mi-28NM. Później, w styczniu br. zobaczyliśmy w akcji najnowszy rosyjski śmigłowcowy kierowany pocisk rakietowy "powietrze-ziemia" LMUR wystrzeliwany przez Mi-28NM. Informacje o użyciu LMUR w Ukrainie były już wcześniej, ale nie było żadnego potwierdzenia w postaci ilustracji.
Śmigłowce Airbusa z Albacete – Paweł Bondaryk
W powszechnej opinii Hiszpania nie jest postrzegana jako jeden z wiodących krajów produkujących wiropłaty. Na ich historię miał duży wpływ działający od lat 20. ubiegłego wieku tamtejszy konstruktor wiatrakowców Juan de la Cierva y Codorníu, ale późniejsze konstrukcje śmigłowcowe z Półwyspu Iberyjskiego nie należą do ogólnie znanych. Można wśród nich wymienić choćby kilka typów śmigłowców Aerotecnica (AC11, AC12, AC13, AC14) zbudowanych w latach 50. i zachowanych do dziś w muzeum lotnictwa w Cuatro Vientos, ale nie były one wytwarzane w znaczących liczbach. W latach 70. hiszpańskie zakłady CASA zmontowały na licencji niemieckiego MBB serię kilkudziesięciu śmigłowców Bo-105 dla hiszpańskich sił zbrojnych i służb mundurowych, lecz później lokalny przemysł wyspecjalizował się w samolotach transportowych.
Przechwytywanie balonów w ZSRR – Piotr Butowski
Począwszy od 1956 r. dokuczliwe dla ZSRR były przeloty dryfujących balonów wysyłanych z zachodu nad terytorium państw Układu Warszawskiego. Wiele z tych balonów dotarło do ZSRR, a niektóre zagłębiały się do 2000 km nad teren tego kraju. Rosyjskie źródła podają, że w latach 1956-1977 nad ZSRR wykrytych zostało 4112 balonów, z czego samoloty myśliwskie zestrzeliły 793. Większość z tych aerostatów miała przeznaczenie wojskowe; część należała do cywilnych organizacji badawczych.
Samoloty specjalne Lockheed Martin MC-130 (1) – Paweł Henski
Od połowy lat 60. ub. wieku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) eksploatują kolejne wersje samolotów specjalnego przeznaczenia oznaczonych jako MC-130. Na bazie transportowców C-130 Hercules oraz C-130J Super Hercules powstały wersje takie jak: MC-130E Combat Talon I, MC-130H Combat Talon II, MC-130P Combat Shadow, MC-130W Combat Spear oraz MC-130J Commando II. Samoloty te wykonywały i wykonują szereg specjalnych i niekonwencjonalnych misji takich jak operacje infiltracji na wrogie terytorium i eksfiltracji oddziałów specjalnych, transport i zrzut spadochroniarzy, dostarczanie bezpośrednie i wykonywanie zrzutów zaopatrzenia na spadochronach, przekazywanie paliwa w powietrzu śmigłowcom i zmiennowirnikowcom, czy przekazywanie paliwa na ziemi śmigłowcom i samolotom w ramach tzw. wysuniętych punktów tankowania i uzbrajania. Samoloty spod znaku MC-130 były i są najlepiej wyposażonymi i najbardziej wszechstronnymi wersjami legendarnych Herculesów, przygotowanymi do wykonywania lotów na małych wysokościach w nocy i w każdych warunkach atmosferycznych.
Rejestr polskich statków powietrznych 2023 – Jerzy Liwiński
Na początku stycznia br. do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego było wpisanych 3203 statki powietrzne. W ciągu minionego roku zarejestrowano 173 egz. sprzętu, a wykreślono 86. Ubiegłorocznymi wydarzeniami były wpisy dziewięciu nowych Boeingów 737 MAX i sześciu Embraerów, a wykreślenie pierwszych dwóch Bombardierów Q402. Więcej niż pół wieku ma 330 statków powietrznych, a do najstarszych należą: samolot de Havilland DH82A Tiger Moth, śmigłowiec Bell UH-1D i szybowiec Slingsby T.21 Sedbergh. W ewidencji urządzeń latających znajdowało się 1444 egz. sprzętu, w tym: 562 samoloty ultralekkie, 687 motolotni i 118 wiatrakowców.
Artemis 1. Wracamy na księżyc – Waldemar Zwierzchlejski
Pomiędzy 16 listopada a 11 grudnia ubiegłego roku zrealizowany został lot bezzałogowego statku kosmicznego Orion. Była to pierwsza misja programu Artemis, czyli powrotu ludzi na Księżyc, realizowana niemal dokładnie 50 lat po ostatnim, jak dotąd, lądowaniu ludzi w ramach programu Apollo. Był to jednocześnie pierwszy start rakiety księżycowej SLS, pierwszy lot Oriona w stronę Księżyca, oraz pierwsze wejście statku kosmicznego na odległą orbitę wsteczną (DRO). Ponieważ wszystkie cele pierwotne i wtórne misji zostały zrealizowane z sukcesem, droga do misji Artemis 2, czyli załogowego oblotu Księżyca, została otwarta.
Mustangi nad Budziszynem (2) – Krzysztof Janowicz
25 sierpnia 1943 r. do bazy Kings Cliffe (hrabstwo Northamptonshire), około 15 km na zachód od Peterborough w Wielkiej Brytanii przybyła 20. Fighter Group (55., 77. i 79. Fighter Squadron) dowodzona przez Col. Bartona Russella. Trzy tygodnie później (16 września) bazę Nuthampstead (hrabstwo Hertfordshire) około 20 km na południe od Cambridge zajęła 55.FG (38., 338. i 343. FS) pod dowództwem Lt. Col. Jacka Jenkinsa. Obie amerykańskie jednostki były wyposażone w dwusilnikowe myśliwce Lockheed P-38 Lightning w wersjach G (częściowo 20. FG) i H. Obie weszły w skład VIII. Fighter Command, na czele którego stał Maj. Gen. William Kepner.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze