Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 2/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 2/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lutowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Rywalizacja produkcyjna Airbusa i Boeinga w 2020 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku dwaj najwięksi producenci Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 723 samoloty komunikacyjne ( o katalogowej wartości 123 mld dol.), tj. o 42% mniej niż rok wcześniej (1243). Airbus przoduje zarówno pod względem wielkości produkcji (udział w rynku 78%) i sprzedaży (67%), a także portfela zamówień oczekujących na realizację (63%). Osiągnięte wyniki były jednymi z najgorszych w ostatnich latach, co stało się za sprawą drastycznego spadku zapotrzebowania na przewozy lotnicze (ograniczone zamówienia na samoloty), a w przypadku Boeinga również uziemienia 737 MAX.

Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Arabia Saudyjska intensywnie zwiększa swój potencjał militarny aspirując do roli regionalnego mocarstwa na Bliskim Wschodzie, zdolnego przeciwstawić się każdemu przeciwnikowi. Jednocześnie państwo to prowadzi aktywną walkę z terroryzmem pod hasłem "terroryzm a islam to dwie różne rzeczy".

AARGM dla Polski. Gwarancja skutecznego działania – Jerzy Gruszczyński
Rosja konsekwentnie rozbudowuje potencjał militarny na zachodniej flance. Stanowi to wyzwanie zarówno dla NATO (zwłaszcza państw basenów mórz Bałtyckiego i Czarnego), jak i dla Białorusi i Ukrainy, w pobliżu których powstały nowe zgrupowania wojskowe. Rosja uzyskuje możliwość przeprowadzenia szybkiej lokalnej operacji wojskowej, która w skrajnym wypadku może stanowić zagrożenie dla NATO.

Rosyjska droga do myśliwca piątej generacji. Su-57 w detalach – Piotr Butowski
Michaił Strielec, dyrektor biura doświadczalno-konstrukcyjnego Suchoja i obecny szef programu Su-57, w materiale opublikowanym w marcu 2020 r. przez Połączoną Korporację Lotniczą podzielił się kilkoma interesującymi informacjami o celach, jakie stawiano sobie robiąc Su-57. Większość z nich jest typowa dla myśliwca nowej (piątej) generacji. Strielec wymienił skrytość działania, w tym niski poziom widzialności w zakresie radiolokacyjnym, naddźwiękową prędkość przelotową i dobrą zwrotność na tej prędkości. Szczególnie podkreślił wysoki poziom automatyzacji działania i intelektualizacji procesów zastosowania bojowego oraz współdziałanie ze zautomatyzowanymi systemami dowodzenia lotnictwem. System sterowania uzbrojeniem Su-57 umożliwia wielokierunkowe i wielokanałowe użycie uzbrojenia.

Lockheed F-117A Nighthawk. Pierwszy operacyjny samolot stealth na świecie (2) – Paweł Henski
Po wprowadzeniu F-117 do służby w siłach powietrznych Stanów Zjednoczonych, rozpoczął się okres intensywnego szkolenia pilotów i personelu naziemnego. Dopracowywano taktykę działania oraz implementowano uzbrojenie. Program "Senior Trend" pozostawał ściśle tajny, dlatego loty wykonywano wyłącznie w nocy i z zachowaniem maksymalnej ostrożności. Chrzest bojowy F-117 podczas operacji "Just Cause" w Panamie był niewiele znaczącym epizodem przed prawdziwym wyzwaniem jakim w 1991 r. okazała się operacja "Desert Storm" w Iraku.

Polskie samoloty rozpoznawcze: 1945-2020 (1) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
rozpoznanie jest jednym z głównych czynników umożliwiających odniesienie zwycięstwa na współczesnym polu walki. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym zmieniały się możliwości prowadzenia rozpoznania, które rozwijało się wraz z pojawianiem się coraz to nowych technik i technologii. Te natomiast można było wykorzystać do prowadzenia bardziej dokładnego rozpoznania, co z kolei wymuszało adaptację istniejących lub budowę jakościowo nowych platform m.in. lotniczych, pozwalających na zabudowę nowych urządzeń rozpoznawczych. To właśnie ta dziedzina była motorem postępu i rozwoju. Z kolei postęp naukowo-techniczny powodował rozwój nowych sposobów i taktyki działań rozpoznawczych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Ił-114-300 leci z przeszłości w przyszłość – Piotr Butowski
• Z Ziemi na Księżyc i z powrotem – Waldemar Zwierzchlejski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony