Lotnictwo Aviation International 12/2024 w sprzedaży od jutra
Lotnictwo Aviation International 12/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W grudniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Rumunia zostaje 20. członkiem programu F-35 – Łukasz Pacholski
21 listopada w stolicy Rumunii, Bukareszcie, odbyła się uroczystość zatwierdzenia międzyrządowej umowy LOA dotyczącej zakupu przez to państwo 32 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Formalnie dokument ten podpisali minister obrony Rumunii oraz Ambasador Stanów Zjednoczonych.
Modernizacja polskich samolotów transportowych C-295M – Kazimierz Pogonowski
13 grudnia Agencja Uzbrojenia zawarła umowę z Airbusem na modernizację 16 samolotów transportowych C-295M wykorzystywanych przez Siły Zbrojne RP - koszt umowy to 102,7 milionów euro netto (438,7 milionów złotych). Unowocześnienie ma zostać zrealizowane w latach 2025-2033. Samoloty C-295M sprawdziły się podczas dotychczasowej, ponad 20-letniej służby w Siłach Zbrojnych RP.
Inwestujemy w Polsce ze względu na lokalny przemysł i strategiczne możliwości
Wywiad z Phil’em Schneider’em, dyrektorem biura ds. strategicznych partnerstw międzynarodowych w Boeing Defense Space & Security – Łukasz Pacholski
Antydronowy system SKYctrl w ochronie portów lotniczych – Stanisław Kutnik
Powszechny dostęp do bezzałogowych statków powietrznych (dronów) powoduje, że systematycznie rośnie liczba incydentów z ich udziałem. Zagrożenia stwarzane przez nie w odniesieniu do portów lotniczych, niezależnie od tego czy powstają w sposób intencjonalny, czy nieintencjonalny powodują realne niebezpieczeństwo dla funkcjonowania portów lotniczych. Nieautoryzowane wtargnięcie drona w obszar portu lotniczego lub jego świadome wykorzystanie jako narzędzie aktu terrorystycznego mogą być bezpośrednią przyczyną kolizji ze statkiem powietrznym lub spowodować zniszczenie (uszkodzenie) infrastruktury portu lotniczego.
PZL Mielec dostarczyły kolejne śmigłowce Black Hawk dla Sił Zbrojnych RP i Policji – Łukasz Pacholski
W listopadzie należące do korporacji Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zakończyły realizację dwóch umów z polskimi odbiorcami, które dotyczyły produkcji i dostaw średnich śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk. Obecnie na stanie Sił Zbrojnych RP oraz Policji jest trzynaście śmigłowców tego typu.
Jaki ma być i kiedy będzie polski „lojalny skrzydłowy”? – Józef M. Brzezina
Jesteśmy świadkami głębokiej transformacji jaka w ostatnim czasie ma miejsce w polskim lotnictwie wojskowym. Ma to ścisły związek z tym co można zaobserwować w konflikcie rosyjsko-ukraińskim za naszą wschodnią granicą. Widać w nim wyraźnie co daje posiadanie przewagi w powietrzu lub jej nieposiadanie. Krok po kroku konsekwentnie wycofujemy z wyposażenia eskadr lotnictwa taktycznego sprzęt postsowiecki. O jakości naszej transformacji dużo mówi zakupienie dwóch eskadr samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-35, ale to nie wszystko.
HADES i ATHENA. Nowe platformy zwiadu powietrznego US Army – Paweł Henski
Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) realizuje program HADES (High Accuracy Detection and Exploitation System), którego celem jest wdrożenie systemu powietrznego wykrywania i śledzenia obiektów naziemnych oraz zwiadu elektronicznego. Rolę pilotażowo-informacyjną dla programu HADES pełni realizowany równolegle program budowy systemu rozpoznawczo-zwiadowczego ATHENA (Army Theater Level High-Altitude Expeditionary Next Airborne ISR). W obu programach rolę platformy bazowej pełnią dwusilnikowe, odrzutowe samoloty dyspozycyjne typu Bombardier Global 6500. US Army planuje zakup 14 maszyn tego typu na potrzeby programu HADES.
20 lat samolotów Embraer E-Jets w Polsce i na świecie – Jerzy Liwiński
20 lat temu 17 marca 2004 r. lotowski Embraer 170, SP-LDA, wykonał pierwszy lot z pasażerami na pokładzie. Ten krótki 85-minutowy rejs w Lotniska Chopina do Wiednia był zarazem pierwszym lotem komercyjnym na świecie tego typu samolotu. Obecnie PLL LOT dysponuje flotą 47 E-Jets, co czyni go jednym z największych operatorów w Europie. W ciągu 20 lat lotowska flota E-Jets wykonała 873,3 tys. rejsów w czasie 1,17 mln godzin, pokonała 737 mln kilometrów i przewiozła52,9 mln pasażerów, tj. półtora razy więcej niż wynosi populacja Polski.
Szkolenie pilotów bojowych odrzutowców. A może by tak inaczej? – Edward Margański
Bezpośrednią przyczyną napisania tego artykułu była informacja od Boba Carltona ze Stanów Zjednoczonych, że oblatał właśnie swój nowy motoszybowiec z napędem odrzutowym. W załączniku był kilkuminutowy film z tego zdarzenia. Dla nas była to ważna i poruszająca informacja wynikająca stąd, że była to odrzutowa wersja produkowanego przez nas akrobacyjnego Foxa. Szybowiec ten na zamówienie Boba Carltona został wykonany i wysłany do Stanów na początku 2023 roku. Oczywiście obejrzeliśmy film z wielkim zaciekawieniem, a po zapoznaniu się z dodatkowymi materiałami przesłanymi przez Boba Carltona ta ciekawość jeszcze bardziej wzrosła. Okazało się bowiem, że FoxJet (tak nazywa się nowy samolot) jest ukoronowaniem konstrukcyjnej drogi naszego kolegi zza oceanu, gdyż ma on w dorobku kilka podobnych konstrukcji, czyli szybowców wyposażonych w dodatkowy napęd w postaci silników turboodrzutowych. Początkowo były to silniki modelarskie, ale w ramach profesjonalizacji tego przedsięwzięcia zastąpione zostały one czeskimi silnikami TJ100 z nieodległego od Bielska-Białej zakładu PBS Velka Bites. I tak nasz Fox został wyposażony w dwa takie silniki o ciągu 1300 N każdy i ma kontynuować tradycje jednomiejscowego Salto z jednym silnikiem tego typu. Trzeba tu dodać, że zmotoryzowany akrobacyjny Salto produkcji niemieckiej w ciągu kilku lat wziął udział w prawie 300 pokazach (w tym około 80 w nocy) i właśnie odchodzi na emeryturę.
Ground Based Strategic Deterrent. Wzrost kosztów i opóźnienie programu – Paweł Henski
Szacowane koszty realizowanego przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) programu GBSD (Ground Based Strategic Deterrent), którego celem jest modernizacja tzw. lądowego komponentu atomowej triady USA, mają przekroczyć budżet o 81 procent. Testy, budowanych w ramach GBSD, nowych międzykontynentalnych pocisków balistycznych typu LGM-35A Sentinel rozpoczną się z trzyletnim opóźnieniem. Wolniej niż zakładano realizowany jest również proces budowy przeznaczonych dla pocisków Sentinel, zmodernizowanych głowic termojądrowych typu W87-1. Problemy te sprawiły, że USAF rozpoczęły proces kompleksowej restrukturyzacji programu przy jednoczesnym zwiększeniu kontroli wydatków.
Sześć lotów testowych Starshipa – Waldemar Zwierzchlejski
Pomiędzy kwietniem 2023 a listopadem 2024 r. firma SpaceX przeprowadziła sześć zintegrowanych lotów testowych (IFT, Integrated Flight Tests) systemu nośnego Starship. Ich celem było sprawdzenie działania w warunkach rzeczywistych koncepcji monumentalnej rakiety nośnej wielokrotnego użytku. Wspomniane sześć lotów zakończyło pierwszą fazę testów, podczas których wykorzystywano pierwszy wariant górnej części zestawu, nazywany Starship V1 bądź Block 1. Jak się wydaje, firma osiągnęła w tych lotach wszystkie zakładane cele, w tym najbardziej spektakularny i prestiżowy 0 pierwsze w historii uchwycenie powracającego stopnia przez mechanizmy wyrzutni, z której startowała.
Jednopłatowce Fokker E. I do E. IV, czyli „plaga Fokkerów” (2) – Marek J. Murawski
W związku z pierwszymi sukcesami odniesionymi na froncie przez jednopłatowe Fokkery wytypowano grupę pilotów, którzy do tej pory latali dwumiejscowymi samolotami, na przeszkolenie w pilotażu maszyn jednoosobowych w zakładach Fokker w Schwerinie. Już w sierpniu 1915 r. utworzono też drugą placówkę szkoleniową, Kampfeinsitzer Abteilung I w Mannheim (I oddział jednomiejscowych samolotów bojowych).
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik
• 20 milionów pasażerów na Lotnisku im. Chopina – Jerzy Liwiński
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl
Komentarze