Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 12/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 12/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 12/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

40 lat pod znakiem Żurawia – Joanna Wieczorek
Wywiad ze Stefanem Malczewskim, członkiem zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT. 40 lat pod znakiem Żurawia to wiele wspomnień i pięknych podniebnych przygód, ale i ciężka praca w tym wyjątkowo trudnym sektorze. Rozmowę przeprowadziła Joanna Wieczorek – ekspert prawa lotniczego współpracujący z kancelarią Dentons.

Największe krajowe ćwiczenie ratownictwa lotniczego zakończone – Wojciech Mazurkiewicz
W dniach 6-9 października2020 r. na terenie Polski odbyło się największe ćwiczenie z zakresu ratownictwa lotniczego i morskiego oraz przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym z powietrza pod kryptonimem RENEGADE/SAREX-20. Głównym organizatorem tego przedsięwzięcia było Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) im. gen. Bronisława Kwiatkowskiego.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. Inwestycje i kolejne wyzwania – Materiały prasowe WZL nr 1 S.A.
Pomimo pandemii koronawirusa Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) nie zwalniają tempa. Spółka inicjuje nowe inwestycje i podejmuje kolejne wyzwania, z którymi zmierzy się w najbliższych latach. Wykwalifikowani pracownicy terminowo realizują wszystkie zobowiązania, a Zarząd podpisuje nowe umowy, w tym na remonty kolejnych śmigłowców w latach 2020-2023.

Super Hornet nowej generacji. F/A-18E/F Block III – Paweł Henski
Zakup wielozadaniowych samolotów myśliwskich Boeing F/A-18E/F w najnowszej wersji Block III ma przyczynić się do podtrzymania w nadchodzących dekadach zdolności bojowej lotnictwa pokładowego marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy). Super Hornet w dalszym ciągu będzie stanowić podstawowe wyposażenie skrzydeł pokładowych aż do czasu, gdy do służby zaczną wchodzić w większych ilościach myśliwce Lockheed Martin F-35C Lightning II.

Lockheed Martin F-35 Lightning II w Japonii – Leszek A. Wieliczko
W coraz liczniejszym gronie użytkowników wielozadaniowych samolotów bojowych F-35 Lightning II od kilku lat znajduje się Japonia. Jest też drugim po Włoszech krajem (nie licząc Stanów Zjednoczonych), w którym działa montownia i centrum obsługowe F-35. W odróżnieniu od większości pozostałych krajów, w których F-35 będzie podstawowym samolotem bojowym przez następnych kilka dekad, w Japonii jest on traktowany jako ważne, ale jednak tylko uzupełnienie dwóch innych typów - zmodernizowanych F-15J/DJ kai i nowych myśliwców następnej generacji F-X.

Bombowiec B-52H Stratofortress. Kolejne 30 lat służby – Paweł Henski
Strategiczne samoloty bombowe Boeing B-52H są najdłużej użytkowanymi operacyjnie samolotami bojowymi w historii lotnictwa wojskowego Stanów Zjednoczonych. Siły powietrzne (USAF) planują utrzymanie ich w służbie jeszcze przez kolejne 30 lat, czyli aż do 2050 r. Dzięki zakrojonym na szeroką skalę programom modernizacyjnym flota B-52H będzie przenosić całą gamę uzbrojenia precyzyjnego, atomowego oraz hipersonicznego, jeszcze wiele lat po tym jak ze służby zostaną wycofane znacznie młodsze bombowce Rockwell B-1B Lancer oraz Northrop Grumman B-2A Spirit.

Rosyjska droga do myśliwca piątej generacji. Program PAK FA – Piotr Butowski
W połowie lat 90. ub. wieku było już jasne, że żaden z poprzednich projektów, Mikojan 1,42 i Suchoj S-32, nie wejdzie do produkcji i do uzbrojenia. Oba były bardzo ciężkie, a tym samym bardzo drogie; przypomnijmy, że nominalna (czyli do typowego wylotu bojowego) masa startowa MIG MFI wynosiła 28 600 kg. Rozpoczęła się nowa runda prac koncepcyjnych nad samolotem z kryptonimem LFS (Logkij Frontowoj Samoliot, lekki samolot taktyczny) – co wcale nie znaczyło, że musiał on być lekki.

Systemy BSP w konflikcie azerbejdżańsko-armeńskim – Marcin Gawęda
Systemy bezzałogowych statków powietrznych (BSP) używane były w kwietniu 2016 r. w Górskim Karabachu, jak i w lipcu 2020 r. na granicy ormiańsko-azerskiej w rejonie Tawuz. BSP prowadziły rozpoznanie i korygowały ogień artylerii oraz wykonywały zadania uderzeniowe (bezzałogowce-kamikadze). Obie strony wykorzystywały BSP, przy czym nie była to żadna nowość ani na linii rozgraniczenia w Karabachu, ani na granicy Armenii i Azerbejdżanu. W bezprecedensowy natomiast sposób i na masową skalę strona azerbejdżańska użyła bezzałogowe aparaty latające w wojnie jesiennej, zwanej II wojną karabachską. Niewątpliwie w centrum uwagi należy postawić tureckie BSP Bayraktar TB2.

Rosyjski zwiad satelitarny – Waldemar Zwierzchlejski
Federacja Rosyjska ma na orbicie jedynie dwa operacyjne satelity rozpoznania optycznego, których okres gwarantowanej eksploatacji jest prawdopodobnie przekroczony. Mają one zostać zastąpione bardziej wydajnymi satelitami ze zwierciadłem głównym mniej więcej tej samej wielkości, które są używane w amerykańskich satelitach rozpoznawczych, jednak nie wiadomo, kiedy będą one gotowe do wystrzelenia. Wystrzelony w 2018 r. eksperymentalny satelita jest prawdopodobnie prototypem konstelacji znacznie mniejszych satelitów szpiegowskich, które będą uzupełniać obrazy dostarczane przez satelity większe.

Lotnictwo wojskowe Portugalii. Pod znakiem biało-czerwonego krzyża (1) – Michał Petrykowski
Z historycznego punktu widzenia Portugalia znana jest z pionierskich wypraw, wielkich odkryć geograficznych i wspaniałych tradycji morskich. Dość powiedzieć, że korzenie marynarki wojennej kraju – uznawanej za najstarszą tego typu formację na świecie – sięgają XII wieku. Lotnicze dokonania państwa nie są tak bogate, ale nie popełnimy większego błędu wymieniając Portugalię wśród prekursorów wykorzystania statków powietrznych do zadań militarnych.

Ostatnia nadzieja Junkersa. Samoloty Ju 288, Ju 388 i Ju 488 – Marek J Murawski
W lipcu 1939 r. Technidches Amt des Reichsluftministeriums zainicjował nowy program mający doprowadzić do zaprojektowania bombowca kategorii Bomber B. Samolot ten, miał w dalszej perspektywie, zastąpić podstawowe bombowce średnie Luftwaffe oraz wypełnić lukę pomiędzy samolotami Junkers Ju 88, a znacznie cięższymi bombowcami Heinkel He 177 zaliczanymi do kategorii Bomber A. Samolot kategorii Bomber B miał być przedstawicielem nowej generacji wielozadaniowych maszyn łączących w jednym właściwości bombowców średnich i szybkich.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Ił-112W odchudzony i znowu gotowy do lotu – Piotr Butowski
• Wrzesień i październik na ISS – Waldemar Zwierzchlejski
• Irkut MC-21-310 jest już blisko – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony