Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 1/2024
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 1/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 1/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

To był dobry rok dla Sił Powietrznych – Jerzy Gruszczyński
Za pogorszeniem bezpieczeństwa i powodem wzmożonych zbrojeń w Europie Wschodniej w ostatnim czasie stoi agresywna polityka Federacji Rosyjskiej, która dąży do zdominowania regionu. Polska stała się liderem pod względem wydatków na obronę w Europie. Zakontraktowano duże ilości nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym dla polskiego lotnictwa wojskowego.

Modernizacja niemieckiego lotnictwa śmigłowcowego – Krzysztof Kuska
Niemcy kontynuują przebudowę swojej floty śmigłowcowej i proces ten dobiega już powoli końca. Podjęte w ciągu ostatnich lat decyzje zakupowe były wymuszone wiekiem posiadanego sprzętu, a nie czynnikami międzynarodowymi. Dziś parametr ten uległ znacznej poprawie i można powiedzieć, że Niemcy dysponują nowoczesnymi śmigłowcami wojskowymi. W procesie modernizacji swych zasobów postawili oni na sprzęt produkowany w Europie, co nie powinno dziwić. Lokalne firmy mają ogromne udziały w produkcji nie tylko gotowych śmigłowców, ale i poszczególnych komponentów do nich, więc rząd w Berlinie modernizując siły zbrojne, jednocześnie wspiera własną gospodarkę. Nie wszystko jednak da się pozyskać w Europie, więc również Stany Zjednoczone otrzymają kawałek niemieckiego tortu i będzie to kawałek niemały.

Aerostatowy batalion radiotechniczny. Odpowiedź na nowe wyzwania – Józef M. Brzezina
Polska musi poprawić swoje położenie w zakresie bezpieczeństwa. Wpływ na to ma m.in. bezpośrednia styczność z obszarem, na którym prowadzone są regularne działania wojenne. Dlatego należy wzmacniać zdolności do jak najwcześniejszego reagowania na pojawiające się coraz częściej w naszym otoczeniu kolejne zagrożenia. Dlatego nie powinno nikogo dziwić to, że w końcu po wielu latach priorytetowo potraktowano wzmocnienie systemu kontroli przestrzeni powietrznej naszego państwa oraz kierunków, z których może pojawić się trudne do zneutralizowania zagrożenie.

Bezzałogowe statki powietrzne. Rewolucja w Ukrainie – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Nikt nie spodziewał się, jak wielką rolę będą w wojnie w Ukrainie odgrywały systemy bezzałogowych statków powietrznych. Ale nie te wojskowe, lecz tanie komercyjne bezzałogowe aparaty latające kupowane naportalach sprzedażowych i dostarczanych od producenta przez firmy kurierskie. Tego rodzaju aparaty są bardzo tanie, kosztują tyle co karabinek piechura, mogą być zatem pozyskiwane i używane na masową skalę. Za to efekt ich działania jest nieproporcjonalnie duży w stosunku do nakładów.

MiG robi nowy samolot szkolenia podstawowego – Piotr Butowski
Rosyjskie siły powietrzne mają poważny problem z brakiem samolotu szkolenia podstawowegopilotów. Zadanie zbudowania takiego samolotu dla zastąpienia czechosłowackiego L-39C otrzymało niedawno biuro konstrukcyjne Mikojana.

Rewitalizacja floty samolotów WC-135 Constant Phoenix – Paweł Henski
W grudniu 2023 r. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) zakończyły program rewitalizacji floty samolotów wykrywających promieniowanie radioaktywne typu Constant Phoenix. Ze służby wycofano dwa wysłużone egzemplarze - Boeing WC-135C oraz Boeing WC-135W. Zostały one zastąpione przez trzy "nowe" samoloty typu Boeing WC-135R. Są to zmodyfikowane do wersji Constant Phoenix byłe samoloty tankowania powietrznego typu Boeing KC-135R Stratotanker.

Rejestr polskich statków powietrznych 2024 – Jerzy Liwiński
Na początku stycznia 2024 r. do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego było wpisanych 3307 statków powietrznych. W ciągu minionego roku zarejestrowano 174 egz. sprzętu, a wykreślono 104 egz. Ubiegłorocznymi wydarzeniami były wpisy: jedenastu Boeingów 737, dużego towarowego Boeinga 767F i czterech policyjnych śmigłowców Bell 407 oraz wykreślenie siedmiu regionalnych Bombardierów Q402. Więcej niż 50 lat ma 390 statków powietrznych, a do najstarszych należą: samolot de Havilland DH82A Tiger Moth (z 1939 r.), śmigłowiec Bell UH-1D i szybowiec Slinghby T.21 Sedbergh. Do ewidencji urządzeń latających wpisanych było 1432 egz. sprzętu, w tym: 592 samoloty ultralekkie, 124 wiatrakowce i 635 motolotni.

Skylab. Amerykańska stacja kosmiczna (2) – Waldemar Zwierzchlejski
Dla lekarzy 28-dniowy lot pierwszej załogi nie do końca był dobrym testem wpływu długotrwałej nieważkości na organizm ludzki. Tłumaczyli to tym, że przez pierwsze dwa tygodnie załoga działała pod wpływem adrenaliny, co znacząco aktywizowało reakcje organizmu. Naczelny lekarz programu Apollo, dr Charles Berry, powiedział: Podwojenie czasu trwania lotu kosmicznego jest niezwykle ważne – nadal też jest wiele rzeczy, których nie rozumiemy na temat skutków nieważkości. Zmniejszenie objętości serca wynosi około 3% i wynika częściowo ze straty płynów, ale jeżeli okaże się, że straty dotyczą samego mięśnia sercowego, to może to być proces nieodwracalny. Z kolei procesy redukcji czerwonych krwinek o 14%, objętości osocza o 4% i wiele innych też nie są jasne.

Mało znane samoloty Jakowlewa. Średnie odrzutowe bombowce – Wiktor Druszlakow
Zaraz po zakończeniu II wojny światowej w Centralnym Instytucie Aero- i Hydrodynamicznym (CAGI) w ZSRR rozpoczęto szeroko zakrojone prace nad szybkimi samolotami ze skrzydłami skośnymi, rombowymi i trójkątnymi. Pod wieloma względami prace te opierały się na badaniach niemieckich naukowców, którzy poczynili znaczne postępy w tej dziedzinie. Badaniami nad skośnymi skrzydłami dla samolotów szybkich w CAGI kierował akademik W. W. Strumiński, priorytetem były badania nad skrzydłami skośnymi dla ciężkich bombowców, a także zagadnienia ich ogólnej konfiguracji aerodynamicznej. Konieczne było uzyskanie wysokiej doskonałości aerodynamicznej przy wysokich poddźwiękowych liczbach Macha, ponieważ od tego w dużej mierze zależał zasięg lotu, rozwiązanie problemu umieszczenia kilku silników w celu uzyskania niezbędnego ciągu, zapewnienie akceptowalnych charakterystyk startu i lądowania przy dużym obciążeniu skrzydła, zmniejszonych właściwościach nośnych skrzydła skośnego i efektywnej mechanizacji skrzydła.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Stanisław Kutnik

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony