Lotnictwo Aviation International 1/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 1/2021

Lotnictwo Aviation International 1/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

PZL-Świdnik gotowy na uruchomienie dwóch linii produkcyjnych nowych polskich śmigłowców – Łukasz Prus
W Świdniku mogą powstać dwie linie produkcyjne nowoczesnych śmigłowców: wielozadaniowego i stricte bojowego. Pierwszy oparty byłby na sprawdzonej platformie śmigłowca AW139, drugi to zupełnie nowy AW249, będący kolejnym kamieniem milowym w światowej produkcji i projektowaniu śmigłowców.

Dassault Rafale w indyjskich siłach powietrznych – Leszek A. Wieliczko
Pod koniec lipca 2020 r. rozpoczęły się dostawy do Indii 36 wielozadaniowych myśliwców Dassault Aviation Rafale. Samoloty zostały kupione w 2016 r., co było zwieńczeniem (choć nie takim, jak oczekiwano) programu zainicjowanego na początku XXI wieku. W ten sposób Indie stały się trzecim po Egipcie i Katarze zagranicznym użytkownikiem francuskich myśliwców. Być może nie jest to jeszcze koniec historii Rafale w Indiach. Obecnie jest on bowiem kandydatem w dwóch kolejnych programach, mających na celu pozyskanie nowych wielozadaniowych samolotów myśliwskich dla Indyjskich Sił Powietrznych i Indyjskiej Marynarki Wojennej.

Rosyjska droga do myśliwca piątej generacji. Su-57 rozpoczyna służbę – Piotr Butowski
W grudniu 2020 r. pierwszy samolot myśliwski nowej generacji Su-57 został formalnie przekazany Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS, Wozduszno-Kosmiczeskije Siły) Federacji Rosyjskiej. W dniu 24 grudnia samolot Su-57 z numerem burtowym 01 wystartował z lotniska zakładu Suchoja w Komsomolsku nad Amurem (KnA-AZ) i skierował się na zachód. Po dwóch międzylądowaniach w Ułan-Ude i Nowosybirsku samolot przybył do Achtubińska, siedziby 929. Państwowego Ośrodka Testów Lotniczych (GLIC) Ministerstwa Obrony.

Rejestr polskich statków powietrznych 2021 – Jerzy Liwiński
Na początku roku do rejestru prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego było wpisanych 3009 statków powietrznych. W ciągu minionego roku zarejestrowano 210 egz. sprzętu, a 95 wykreślono. Ubiegłorocznymi wydarzeniami były wpisy: 15 samolotów komunikacyjnych Boeing 737-800 linii Buzz (Ryanair Sun), 2 patrolowo-rozpoznawczych LET L410 Straży Granicznej, szkolno-treningowego TS-11 Iskra i 3 śmigłowców Robinson R66 Polskich Sieci Elektroenergetycznych. W ewidencji znajdowało się 1798 urządzeń latających, w tym: 647 motolotni i 536 dronów.

Lockheed F-117A Nighthawk. Pierwszy operacyjny samolot stealth na świecie (I) – Paweł Henski
F-117A Nighthawk został zbudowany przez firmę Lockheed w odpowiedzi na zapotrzebowanie sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) na platformę zdolną do skrytego przenikania przez systemy obrony przeciwlotniczej przeciwnika. Powstał unikalny samolot, który dzięki swojemu niezwykłemu kształtowi oraz legendarnej skuteczności bojowej na trwałe zapisał się w historii lotnictwa wojskowego. F-117A okazał się pierwszym samolotem cechującym się bardzo niską wykrywalnością (Very Low Observable – VLO) określaną potocznie jako "stealth".

Lotnictwo wojskowe Portugalii. Pod znakiem biało-czerwonego krzyża (II) – Michał Petrykowski
Pierwszymi odrzutowcami portugalskiego lotnictwa wojskowego były zakupione we wrześniu 1952 r. dwa de Havilland DH.115 Vampire T.55. Po wdrożeniu do eksploatacji w bazie BA2 wykorzystano je do przeszkalania pilotów na samoloty myśliwskie z nowym rodzajem napędu. Brytyjski producent nie został jednak dostawcą odrzutowych myśliwców dla lotnictwa portugalskiego, ponieważ kilka miesięcy później wdrożono do użytku pierwsze amerykańskie samoloty myśliwskie F-84G. Vampire wykorzystywano sporadycznie i w 1962 r. przekazano je Katandze. Następnie na ziemi zniszczyły je szwedzkie myśliwce SAAB J-29, wchodzące w skład sił pokojowych ONZ.

Heinkel He 280. Zapomniany konkurent Me 262 – Marek J. Murawski
W latach 1935-1945 zakłady lotnicze Ernst Heinkel Flugzeugwerke Rostock, znane później jako Ernst Heinkel AG, odegrały znaczącą rolę w rozwoju napędu odrzutowego i jego zastosowania w lotnictwie. Pionierem napędu odrzutowego w Niemczech był Hans Holzwarth, który jako pierwszy, na początku XX wieku, zbudował turbinę gazową posiadającą komorę z kontrolowanym procesem spalania.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Sześć Black Hawków z Mielca dostarczone Filipinom. Wywiad z Januszem Zakręckim, Prezesem Zarządu, Dyrektorem Naczelnym Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. – Jerzy Gruszczyński
• USAF w budżecie Pentagonu na rok 2021 – Paweł Henski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

Źródło: zbiam.pl
comments powered by Disqus