Lotnictwo Aviation International 11/2022 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 11/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Pół wieku Airbusa A300 – Paweł Bondaryk
Historia ponadpaństwowego europejskiego producenta samolotów komunikacyjnych rozpoczęła się formalnie ponad pół wieku temu. 28 października br. miała miejsce 50. rocznica oblotu pierwszej konstrukcji Airbusa, dzięki której zakłady te stały się największym obecnie na świecie wytwórcą samolotów pasażerskich.
Flota linii lotniczych 2022 – Jerzy Liwiński
W połowie br. w liniach lotniczych na świecie było 28 674 samolotów komunikacyjnych, z tego 23 513 operacyjnie aktywnych. Najpopularniejszymi są Airbusy serii A320 (9041 szt.) i Boeingi 737, a wśród maszyn regionalnych: Embraery E-Jets (1570) i turbosmigłowe ATR 42/72. Największymi flotami dysponują: American Airlines (921), Delta Air Lines (877), united Airlines (845), Southwest Airlines i China Southern Airlines. Średni wiek globalnej floty wynosi 12 lat, a najmłodsze samoloty są w liniach państw Bliskiego Wschodu.
Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie – nr 1 nie tylko w nazwie – Łukasz Pacholski
Jednym ze skutków katastrofy samolotu Tu-154M Lux nr 101 w dniu 10 kwietnia 2010 r. było rozformowanie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który odpowiadał za przewóz najważniejszych osób w państwie. W kolejnych latach rządzący podejmowali jednak próby i decyzje związane z odbudową potencjału transportowego w segmencie VIP w strukturach Sił Zbrojnych RP. Dlatego dziś Siły Powietrzne mogą pochwalić się 1. Bazą Lotnictwa Transportowego, która odziedziczyła tradycje i zadania poprzednich jednostek.
Black Hawk. Niezbędne ogniwo systemu walki – Stanisław Kutnik
8 września br. szef MON Mariusz Błaszczak w bazie lotniczej Ramstein w Niemczech, w trakcie spotkania ministrów obrony kilkudziesięciu państw, w tym Polski, w ramach Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy, powiedział m.in.: "Apache świetnie współpracują z Abramsami" oraz, że: "Apache i Abrams razem stanowią olbrzymią siłę". Miał na myśli najlepsze w świecie w swojej klasie amerykańskie śmigłowce uderzeniowe Apache (w najnowszej wersji Guardian) oraz czołgi podstawowe Abrams. Ale, żeby ten tandem mógł być maksymalnie efektywny w działaniach bojowych, jest jeszcze potrzebny jeden element spinający - śmigłowiec wsparcia pola walki Black Hawk.
XQ-58A Valkyrie. Wzrost osiągów i możliwości systemu – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
XQ-58A Valkyrie to eksperymentalny, bezzałogowy bojowy statek powietrzny wykonany w technologii utrudnionej wykrywalności, zaprojektowany i zbudowany przez Kratos Defence & Security Solution dla programu Low Cost Attritable Strike Demonstrator (LCASD) Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) w ramach programu Low Cost Attritable Aircraft Technology (LCAAT) Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych (Air Force Research Laboratory, AFRL). Demonstrator technologii samolotu bezzałogowego XQ-58A Valkyrie wykonał pierwsze lot 5 marca 2019 r. na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie.
Myśliwce MiG-31 w działaniach przeciwko Ukrainie – Piotr Butowski
Federacja Rosyjska nie ma na stałe żadnej jednostki ciężkich myśliwców przechwytujących MiG-31 stacjonujących w pobliżu ukrainy. I nic dziwnego, bowiem do niedawna scenariusz, w którym tak specyficzny odrzutowy samolot bojowy mógłby być potrzebny w tym rejonie był nie do wyobrażenia.
Zmierzch samolotów szturmowych AV-8B Harrier II – Paweł Henski
Piechota morska Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps, USMC) sukcesywnie wycofuje ze służby samoloty szturmowe pionowego startu i lądowania McDonnell Douglas AV-8B Harrier II. Są one zastępowane przez myśliwce wielozadaniowe skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II. Część dywizjonów USMC, posiadających wcześniej szturmowce Harrier II, otrzymuje też samoloty konwencjonalnego startu i lądowania bazowania pokładowego F-35C. USMC posiada już tylko trzy dywizjony liniowe wyposażone w samoloty szturmowe AV-8B+. Ich przezbrojenie ma zostać zrealizowane do 2027 r. Poza Stanami Zjednoczonymi Harrier II użytkują jeszcze Włochy oraz Hiszpania. Włochy rozpoczęły już zastępowanie AV-8B+ przez F-35B. Hiszpania planuje pozostawić w służbie swoje EAV-8B+ co najmniej do 2025 r. i jeszcze nie podjęła decyzji o ich następcy (wstępnie wskazuje się jednak F-35B).
Samobójcza misja sondy DART – Waldemar Zwierzchlejski
Ponad 66 milionów lat temu asteroida o średnicy 10 km i masie biliona ton uderzyła z prędkością10-20 km/s w naszą planetę w miejscu dzisiejszego Półwyspu Jukatan w Meksyku. W wyniku zderzenia wyzwoliła się energia równa około 4x1023J, której ekwiwalentem jest eksplozja 100 bilionów TNT. Ta potworna siła spowodowała przebicie skorupy ziemskiej do głębokości 30 km i powstanie krateru Chicxulub o średnicy wewnętrznej 150 km, a zewnętrznej 240 km. Potężne tsunami zniszczyło wszystko w promieniu tysięcy kilometrów.
Messerschmitt Me 262 Schwalbe. Przekleństwo Luftwaffe (1) – Krzysztof Janowicz
Wiosną 1945 r. na wyposażeniu Luftwaffe znajdowały się odrzutowe samoloty myśliwskie Messerschmitt Me 262 oraz bombowe i rozpoznawcze Arado Ar 234. Ponadto ruszała produkcja myśliwców Heinkel He 162. Maszyny te górowały prędkością nad każdym alianckim samolotem, w locie poziomym, jak i na wznoszeniu lub w nurkowaniu. Nadmiar mocy pozwalał na zabudowanie silnego uzbrojenia, ale długo wyczekiwane przez niemieckich pilotów myśliwskich Me 262 wymykały im się z rąk, a niebawem stały się dla nich prawdziwym przekleństwem.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Pożegnalny lot gen. broni dr. inż. pil. Tadeusza Mikutela – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
• 70. rocznica utworzenia 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego – Zenon Marchewka
• Wojna powietrzna nad Donbasem – Marcin Gawęda
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze