Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 11/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 11/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Co dalej z polską flotą Herculesów? – Łukasz Pacholski
Podpisanie międzynarodowej umowy pomiędzy Polską oraz Stanami Zjednoczonymi w sprawie przejęcia pięciu używanych średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules w kwietniu bieżącego roku i deklaracje polityczne z wiosny dawały podstawy sądzić, że przed 33. Bazą Lotnictwa Transportowego w Powidzu, Wojskiem Polskim oraz Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. rysuje się świetlana przyszłość, zarówno w obszarze wzrostu zdolności jednostki jak i kompetencji dla przemysłu. Jak sytuacja wygląda obecnie?

Tureckie F-16 w Polsce – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
W okresie od 6 lipca do 15 września 2021 r. cztery samoloty F-16 wraz z ok. 80 osobami personelu Sił Powietrznych Turcji operowały z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Była to część misji NATO Enhancement Baltic Air Policing, które to rozszerzenie wprowadzono w 2014 r., w ramach reakcji Sojuszu Północnoatlantyckiego na aneksję Krymu i destabilizację Ukrainy przez Federację Rosyjską.

PZL M28 SOMA. Kandydat w programie Armed Overwatch – Paweł Bondaryk
Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. z Mielca należące do koncernu Lockheed Martin oraz Sierra Nevada Corporation zaprezentowały w Warszawie 26 października własną propozycję w amerykańskim konkursie Armed Overwatch. Przetarg ma wyłonić nowy samolot wielozadaniowy wsparcia działań specjalnych dla Dowództwa Operacji Specjalnych Stanów Zjednoczonych (US Special Operations Command, USSOCOM), następcę U-28 Draco.

Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye – Paweł Henski
Zdolne do operowania z pokładów lotniskowców samoloty wczesnego ostrzegania, dowodzenia i kontroli powietrznej Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye to najnowsza wersja platformy pozostającej na uzbrojeniu marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy) nieprzerwanie od lat 60. XX wieku. Produkcja E-2D nadal trwa, a amerykańska marynarka wojenna przewiduje zakup docelowo 86 samolotów tego typu. Dzięki kompleksowemu programowi modernizacji E-2D mają pozostać na wyposażeniu dywizjonów US Navy przynajmniej do lat 40. XXI wieku.

Airbus A330 MRTT. Samolot transportowo-tankujący XXI wieku – Paweł Bondaryk
W latach 90. ubiegłego wieku w koncernie EADS przystąpiono do prac nad europejskim samolotem tankowania powietrznego. Miał on być jednocześnie zdolny do realizacji zadań transportowych, sanitarnych i pasażerskich. Mimo większego skomplikowania i kosztu jednostkowego, wielozadaniowość konstrukcji miała być w cyklu życia bardziej opłacalna dla użytkownika. Do wykonywania wymienionych zadań potrzeba było bowiem mniej samolotów.

Włoskie Siły Powietrzne. W odpowiedzi na nowe wyzwania – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Włoskie Siły Powietrzne, to kolejne europejskie wojska, które w ostatnim czasie przechodzą głębokie zmiany. Następuje nie tylko wymiana sprzętu ale także zmiana koncepcji działania i próba dostosowania sił powietrznych do nowych wyzwań w zmieniającym się środowisku bezpieczeństwa. A te są dla Włoch inne niż dla nas, dla których zbrojna napaść z wtargnięciem wrogich wojsk jest mało prawdopodobna, ale dla których kryzys imigracyjny, ekspansja zorganizowanej przestępczości i terroryzmu pochodzące z Afryki i Bliskiego Wschodu, stanowią realne zagrożenie, z którym stykają się codziennie.

Korea Aerospace Industries – Leszek A. Wieliczko
Południowokoreańska firma Korea Aerospace Industries (KAI) została założona w 1999 r. W ciągu 22 lat wyprodukowała ponad 600 samolotów i bezzałogowych statków powietrznych oraz ponad 200 śmigłowców. Asortyment produkcji obejmuje także symulatory lotu, satelity oraz części i podzespoły konstrukcji lotniczych dla innych producentów. Szybki i dynamiczny rozwój sprawił, że KAI śmiało i bez kompleksów wkracza na obszary zarezerwowane do niedawna tylko dla największych i najbardziej doświadczonych wytwórni lotniczo-kosmicznych. Przykładem jest myśliwiec nowej generacji KF-21 Boramae oraz program budowy rakiet nośnych KSLV-II.

Długoterminowe prognozy rynku lotniczego Boeinga – Jerzy Liwiński
Boeing opublikował kolejne edycje długoterminowych prognoz rynku transportu lotniczego. Szacuje on w nich, że w najbliższym dwudziestoleciu 2021-2040 ruch lotniczy wzrośnie 2,1-krotnie, a przewoźnicy zakupią 43,6 tys. samolotów, o wartości 7,2 bln USD. Flota samolotów komunikacyjnych wzrośnie z 25,9 tys. do 49,4 tys. szt. (w 2040 r.), a wartość rynku usług lotniczych wyniesie 9,5 bln dolarów. Ze strony przewoźników będzie istniało zapotrzebowanie na 2124 tys. osób personelu lotniczego, w tym: 612 tys. pilotów, 886 tys. stewardes i 626 tys. mechaników lotniczych.

Hawker Typhoon. Działania bojowe: 1944 (3) – Tomasz Szlagor
W ostatnich latach wojny Typhoon zdobył renomę pogromcy Panzerwaffe, chociaż wykorzystywano go z powodzeniem do wielu innych zadań. Niemniej, miał opinię samolotu zawodnego, z powodu wadliwych silników Napier Sabre i generalnie w Royal Air Force nikt go nie lubił, nawet latający nim piloci. Był natomiast ulubieńcem wojsk lądowych, którym torował drogę i chronił je przed kontratakami.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Henryk Czyżyk
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony