Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 11/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 11/2019 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. Nowy hangar – nowe możliwości – Agnieszka Tiele
W dniu 25 września 2019 roku na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. w Łodzi został otworzony nowy hangar lotniczy. Jest on jednym z najważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych Spółki na przełomie ostatnich lat. Obiekt, zbudowany według nowoczesnych technologii i spełniający międzynarodowe standardy lotnicze, przyczyni się do zwiększenia możliwości produkcyjnych Zakładów, a w efekcie do utrzymania potencjału obronnego Sił Zbrojnych RP.

Niska gotowość operacyjna lotnictwa wojskowego Stanów Zjednoczonych – Paweł Henski
W październiku 2018 r. sekretarz obrony Jim Mattis wydał dyrektywę nakazującą osiągnięcie przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) i Siły Morskie USA (US Navy) 80-procentowej gotowości operacyjnej dla floty myśliwców F-16, F/A-18, F-22 i F-35. Terminem jaki wyznaczył Mattis był koniec roku budżetowego 2019, czyli dzień 30 września.

S‑70 Black Hawk. Wykorzystać maksymalne możliwości – Sebastian Mikulski
Śmigłowiec wielozadaniowy Sikorsky S-70 to jedna z legendarnych konstrukcji lotniczych, zamówiona i zbudowana w liczbie około 4000 egzemplarzy, w tym 3200 do zastosowań lądowych oraz 800 do zastosowań morskich. Zakupiło go i wdrożyło do eksploatacji ponad 30 państw. S-70 jest w dalszym ciągu doskonalony oraz wytwarzany w dużych ilościach, a kolejne kontrakty na śmigłowce tego typu są negocjowane. Od dekady S-70 Black Hawk produkowane są także w Państwowych Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu (spółka zależna Lockheed Martin Corporation). Zostały one zakupione dla Polski oraz Sił Zbrojnych RP (Wojska Specjalne). Zgodnie z deklaracjami składanymi przez decydentów liczba śmigłowców S-70 Black Hawk zakupionych dla polskich użytkowników ma zostać zwiększona.

Nowe jednostki napędowe. Ważny element modernizacji śmigłowców Sił Zbrojnych RP – Stanisław Kutnik
Ukraiński producent silników lotniczych Motor Sicz rozwija prace nad własnymi silnikami turboodrzutowymi i turbowałowymi oraz ich zastosowaniem do napędu samolotów i śmigłowców. Mieszcząca się w Zaporożu wytwórnia wywodzi się z założonej w 1907 r. fabryki narzędzi i maszyn rolniczych. W 1915 r. zmieniła ona jednak profil działalności na produkcję silników lotniczych. Pierwsze jednostki napędowe zbudowano w 1916 r. Po rewolucji w Imperium Rosyjskim zakład upaństwowiono, ale działalność kontynuowano, budując w kolejnych dekadach różne lotnicze silniki tłokowe i odrzutowe.

Tureckie F‑4E-2020 Terminator. Do pożegnania daleko – George Karavantos
W związku z rozwojem wypadków wokół tureckich samolotów wielozadaniowych wykonanych w technologii utrudnionej wykrywalności Lockheed Martin F-35A Lightning II, zmienił się los ostatniego dywizjonu samolotów myśliwsko-bombowych F-4E-2020 Terminator Sił Powietrznych Turcji. 111. Dywizjon, który używa ostatnich samolotów tego typu może przeżyć renesans, jeśli zostanie podjęta pozytywna decyzja w sprawie kolejnego przedłużenia żywotności F-4E-2020 Terminator. Może to być konsekwencją decyzji amerykańskiego Kongresu o wstrzymaniu dostaw samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II do Turcji.

"Black Shield" integracja z Siłami  Powietrznymi Rumunii – Giovanni Colla, Daniele Faccioli
Od początku maja do połowy sierpnia bieżącego roku cztery włoskie samoloty myśliwskie Eurofighter stacjonowały w Bazie Lotniczej Mihail Kogălniceanu w południowo-wschodniej Rumunii, by wzmocnić system obrony powietrznej kraju i wspólnie z rumuńskimi myśliwcami MiG-21 prowadzić misje dozorowania przestrzeni powietrznej wraz z przyległymi wodami terytorialnymi Morza Czarnego.

NEZ – No Escape Zone: jaki zasięg ma pocisk "powietrze-powietrze"? – Krzysztof Nicpoń
Jaki zasięg ma ten pocisk? – to pytanie bardzo często pada podczas różnego rodzaju pokazów techniki lotniczej. Odpowiedź zwykle bywa dość lakoniczna, w rodzaju "30 km" czy też "do 100 km", w zależności od tego o jaki pocisk pyta zainteresowany oraz kto odpowiada. Rzadziej słyszymy odpowiedź, że zasięg jest zależny od różnych czynników, w tym wysokości i prędkości nosiciela i nie da się tego określić jedną liczbą. Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się kiedy chodzi o pociski "powietrze-powietrze".

F/A‑18 Hornet w Stanach Zjednoczonych i na świecie – Paweł Henski
W kwietniu bieżącego roku Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy, USN) oficjalnie zakończyła eksploatację samolotów myśliwskich bazowania pokładowego F/A-18 Hornet w jednostkach liniowych, natomiast w październiku myśliwce tego typu wycofano z jednostek szkolnych marynarki. "Klasyczne" samoloty myśliwskie F-A-18 Hornet pozostają wciąż w wyposażeniu dywizjonów Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps, USMC), który zamierza je eksploatować aż do roku 2030-2032. Oprócz USA myśliwce F/A-18 Hornet posiada siedem państw: Australia, Finlandia, Hiszpania, Kanada, Kuwejt, Malezja oraz Szwajcaria. Większość ma zamiar utrzymać je w służbie jeszcze przez kolejną dekadę. Pierwszy użytkownikiem, który je wycofa będzie prawdopodobnie Kuwejt, natomiast ostatnim – Hiszpania.

Śmigłowiec szturmowy Mil Mi-28N Nocny Myśliwy – Piotr Butowski
16 grudnia 1976 r. rząd ZSRR zamówił śmigłowiec bojowy nowej generacji, który miał zastąpić Mi-24. W ramach konkursu powstały dwa śmigłowce, Mi-28 (inaczej Izdielije 280) w biurze doświadczalno-konstrukcyjnym Michaiła Mila i Ka-50 (inaczej W-80 lub Izdielije 800) w biurze konstrukcyjnym Nikołaja Kamowa. Śmigłowce walczyły o zamówienie radzieckiego, a potem rosyjskiego ministerstwa obrony przez wiele lat i ze zmiennym szczęściem. Ostatecznie oba weszły do produkcji seryjnej i są użytkowane w Siłach Zbrojnych Federacji Rosyjskiej i za granicą.

Bell. Technologiczny pionier – Leszek A. Wieliczko
Firma Bell Aircraft powstała w 1935 r. jako wytwórnia samolotów, ale już od końca lat 40. znana była przede wszystkim z produkcji śmigłowców. Z biegiem lat pod nazwą Bell Helicopter stała się jednym z najbardziej znanych w świecie producentów wiropłatów. Takie śmigłowce jak Model 47, Huey, Cobra czy JetRanger na zawsze zapisały się w historii światowego lotnictwa. Od kilku dekad konsekwentnie rozwijała także inny rodzaj pionowzlotów, łączących w sobie zalety samolotów i śmigłowców – zmiennopłaty. Między innymi z tego powodu 22 lutego 2018 r. z nazwy firmy zniknęło słowo Helicopter.

Długoterminowe prognozy rynku transportu lotniczego – Jerzy Liwiński
Producenci samolotów komunikacyjnych opublikowali kolejne edycje długoterminowych prognoz rynku transportu lotniczego. Szacują w nich, że w latach 2019-2038 linie lotnicze zakupią: wg Boeinga – 44 tys. samolotów (za 6,8 bln dol.), a wg Airbusa – 39,2 tys. szt. Europejski producent w swoich prognozach zajmuje się maszynami powyżej 100 miejsc, natomiast amerykański także mniejszymi odrzutowcami. Embraer potrzeby samolotów regionalnych do 150 miejsc szacuje na 10,5 tys. szt., z tego 2,3 tys. z napędem turbośmigłowym. Analitycy Boeinga prognozują, że w ciągu dwóch dekad liczba samolotów wzrośnie, z obecnych 25,8 tys. do 50,7 tys. szt., a wartość rynku usług lotniczych wyniesie 9,1 bln dolarów.

F‑51 Mustang w wojnie koreańskiej – Tomasz Szlagor
Mustang, legendarny myśliwiec, który przeszedł do historii w chwale tego, który w latach 1944-1945 złamał potęgę Luftwaffe, kilka lat później w Korei odegrał niewdzięczną i nieodpowiednią dla niego rolę samolotu szturmowego. Jego udział w tej wojnie jest do dziś traktowany – niezasłużenie! – bardziej jako ciekawostka niż czynnik, który wpłynął, a wręcz zaważył na wyniku tego konfliktu.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Józef Brzezina, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Ćwiczenie „Falcon Leap”. Upamiętnienie 75 rocznicy operacji „Market Garden” – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony