Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 10/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa: ufnie patrzymy w przyszłość. Wywiad z dr. inż. Pawłem Stężyckim, dyrektorem Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa – Jerzy Gruszczyński
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego oraz instytucjami z branży kosmicznej. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są w nim także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych i kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych. W wywiadzie o dniu dzisiejszym i wyzwaniach przyszłości.

Transport lotniczy na świecie w 2023 r. – Jerzy Liwiński
W ubiegłym roku linie lotnicze na świecie przewiozły 4,5 mld pasażerów i 57 mln ton ładunków. Samoloty komunikacyjne wykonały 36 mln rejsów (+28%), zużywając przy tym 350 mld litrów paliwa, o wartości 271 mld USD. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały: American Airlines (210,7 mln pas.), Delta Air Lines i Ryanair, a cargo: FedEx Express (17,9 mld tkm) i Qatar Airways. W rankingu Skytrax za linię lotniczą roku uznano Qatar Airways. Ponadto na podium znalazły się Singapore Airlines i Emirates Airline. Najpunktualniejszymi liniami na świecie były Oman Air (92,5% rejsów zgodnie z rozkładem) i południowoafrykańskie Safair, a za najbezpieczniejsze uznano Air New Zealand. Linią lotniczą roku magazynu "ATW Air Transport World" została Delta Air Lines.

Lotnicza oferta dla Polski. XXXII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Jerzy Gruszczyński, Łukasz Pacholski
Podczas 32 edycji MSPO w Targach Kielce (3-6 września 2024 r.) swoją ofertę zaprezentowało 769 firm, w tym 416 z Polski i 353 z 34 państw. Najliczniejsze reprezentacje przedsiębiorstw przyjechały ze Stanów Zjednoczonych (53), Wielkiej Brytanii (34), Australii (31), Niemiec (30), Kanady (27), Republiki Korei (27) i Danii (18). Tradycyjnie jak co roku niezwykłe zaangażowanie w przygotowanie kieleckiego wydarzenia zaprezentowała Polska Grupa Zbrojeniowa – Partner Strategiczny MSPO. Dzięki współpracy Targów Kielce i PGZ udało się stworzyć wydarzenie, które kolejny raz stało się udanym spotkaniem elity przemysłu zbrojeniowego z kraju i ze świata.

PZL Mielec to wielki potencjał polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wywiad z Januszem Zakręckim, Prezesem Zarządu, Dyrektorem Naczelnym PZL Mielec – Jerzy Gruszczyński
PZL Mielec nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo Polski i jej sojuszników, uczestnicząc w programach Black Hawk i F-16, ale także wspiera budowę solidnego łańcucha dostaw, który obejmuje ponad 1500 podmiotów - w tym 1150 w Polsce - które dostarczają szeroką gamę materiałów, usług i komponentów. Wspiera to przemysł, rozwija miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji oraz pozytywnie wpływa na gospodarkę. W wywiadzie i dniu dzisiejszym i wyzwaniach PZL Mielec.

Leonardo AW109 TrekkerM: zintegrowane szkolenie lotnicze pilotów śmigłowców – Jerzy Gruszczyński
W styczniu Agencja Uzbrojenia poinformowała o uruchomieniu konsultacji rynkowych w sprawie możliwości pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych. W jego skład miały wejść 24 śmigłowce szkolno-bojowe w konfiguracji do prowadzenia szkolenia zaawansowanego z użyciem uzbrojenia włącznie, naziemny system szkolenia obejmujący symulatory i trenażery, pakiet logistycznego wsparcia szkolenia, usługi wsparcia materiałowego, pakiet szkoleniowy oraz przystosowanie lub budowa od podstaw infrastruktury powiązanej ściśle ze zintegrowanym systemem szkolenia pilotów śmigłowców.

System antydronowy SKYctrl Advanced Protection Systems S.A. – Stanisław Kutnik
Advanced Protection Systems (APS) to polska firma z Gdyni założona przez dwóch naukowców: dr Macieja Klemma i dr Radosława Piesiewicza. APS tworzy pionierskie radary FIELDctrl 3D MIMO (Three-Dimensional Multiple-Input Multiple-Output)oraz bazujący na nich modułowy i skalowany system antydronowy SKYctrl, który wykrywa, śledzi i neutralizuje bezzałogowe statki powietrzne. APS to dziś jeden ze światowych liderów w tej dziedzinie, który zaprezentował swój system SKYctrl z ujawnionym po raz pierwszy dronem-myśliwym podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, we wrześniu bieżącego roku.

Szkolenie załóg śmigłowców według Babcock International Group – Łukasz Pacholski
Postępująca modernizacja techniczna Wojska Polskiego, w tym rosnąca liczba kupowanych śmigłowców nowej generacji, powoduje, że wśród głównym priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej znajduje się obecnie wybór podmiotu, który będzie w stanie dostarczyć efektywny system szkolenia załóg wiropłatów. Powyższy projekt budzi globalne zainteresowanie, a wśród (potencjalnych) dostawców można wymienić międzynarodową firmę z sektora obronności brytyjską, Babcock Interlational Group (Babcock).

Załogowa misja Starlinera: niepełny sukces, czy prawie fiasko? – Waldemar Zwierzchlejski
5 czerwca 2024 r. o 14:52:15,2 UTC z wyrzutni kompleksu startowego SLC-41, w Cape Canaveral Space Force Station (Floryda, Stany Zjednoczone), wystrzelono rakietę kosmiczną Atlas V w wersji N22 (ns. AV-085). Był to zarazem setny start rakiety tej rodziny. Na jej szczycie umieszczony był załogowy statek kosmiczny Starliner z kabiną o numerze seryjnym SV-3 i nazwie własnej Calypso, dla której był to już drugi lot orbitalny. Celem misji o nazwie Boe-CFT (Boeing Crew Flight Test) było kompleksowe przetestowanie statku w ośmiodobowym locie kosmicznym, podczas którego miano się połączyć z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS – International Space Station), załoga miała spędzić na jej pokładzie sześć dni, po czym powrócić na Ziemię. Kilka poważnych problemów technicznych spowodowało, że nie wszystkie zadania udało się zrealizować, a jednocześnie trzeba było w znacznym stopniu zmienić plany eksploatacyjne stacji.

Lockheed C-130A Hercules, czyli narodziny legendy – Paweł Henski
70 lat temu, 23 sierpnia 1954 r. po raz pierwszy wzbił się w powietrze YC-130 – prototyp samolotu transportowego opracowanego przez amerykańską firmę Lockheed. Ta czterosilnikowa, turbośmigłowa konstrukcja okazała się zwycięzcą w realizowanym przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) programie budowy średniego samolotu transportowego. W wersji seryjnej został on nazwany C-130A Hercules. W grudniu 1956 r. nowe maszyny zaczęły wchodzić na wyposażenie dywizjonów USAF. W ten sposób rozpoczęła się historia jednego z najbardziej udanych, wszechstronnych i powszechnie użytkowanych samolotów transportowych na świecie. Realizowana nieprzerwanie do dziś produkcja C-130 przekroczyła 2800 egzemplarzy, a samolot w kilkunastu wersjach i wariantach użytkowany jest przez operatorów wojskowych oraz cywilnych w ponad 60 państwach.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik, Marek Niechciał
• Debiut pierwszego samolotu F-35 Husarz dla Sił Powietrznych – Jerzy Gruszczyński
• Suchoj ujawnia drona startu powietrznego S-71 – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony