Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 10/2018
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 10/2018 już w sprzedaży

Październikowe Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

IAI prezentuje Polsce tankowiec powietrzny – Stanisław Kutnik
Firma Israel Aerospace Industries (IAI) – Bedek Aviation Group odpowiedziała na prośbę o informacje (Request For Information – RFI) wydaną przez Ministerstwo Obrony Narodowej Polski, dotyczące dostawy samolotu tankowania powietrznego i transportu strategicznego, wraz z ofertą współpracy przemysłowej. Wiceprezes IAI – Bedek Group ds. marketingu, Rafi Matalon, powiedział: "Propozycja IAI spełnia wszelkie wymagania klienta, oferując ponadto bardzo atrakcyjną cenę".

Forum Armia 2018 – Piotr Butowski
Międzynarodowe Forum Wojskowo-Techniczne Armia 2018 odbyło się w dniach 21-26 sierpnia w trzech miejscach koło Kubinki pod Moskwą: w centrum wystawowym Patriot Expo, na lotnisku wojskowym (gdzie była wystawa statyczna i pokazy w locie samolotów) oraz na poligonie Ałabino (gdzie prezentował się wojska lądowe). Wystawa była rozczarowująca w stosunku do zapowiedzi, ale można było znaleźć kilka nowości zasługujących na uwagę.

Kamow Ka-52 w konflikcie syryjskim – Marcin Gawęda
Wnioski z zastosowania w konflikcie syryjskim śmigłowców bojowych Ka-52 są bezcenne. Rosjanie w maksymalnym stopniu wykorzystali wojnę w Syrii do zebrania doświadczeń taktycznych i eksploatacyjnych, skokowego zwiększenia nalotu personelu latającego w warunkach przeciwdziałania przeciwnika i nabycia wprawy w utrzymaniu w wysokim stopniu gotowości do lotów Ka-52 w misjach poza granicami kraju, a same śmigłowce zyskały renomę maszyn sprawdzonych w boju.

Typhoony w Akrotiri – Paweł Bondaryk
Niewielu turystów spędzających lato w Limassol, drugim co do wielkości mieście Cypru, dostrzega na horyzoncie nad morzem niewielkie sylwetki samolotów bojowych. Obładowane bombami i pociskami rakietowymi Typhoony i Tornada RAF startują kilka razy dziennie z lotniska Akrotiri, kierując się następnie na wschód. Po kilku godzinach powracają z misji bojowej do bazy, nie zawsze z tym samym ładunkiem uzbrojenia, który znajdował się na węzłach podwieszeń podczas startu.

Letnia wizyta F-22A Raptor w Europie – Alex van Noye, Joris van Boven
W dniach 8 – 28 sierpnia 2018 r. dwanaście wielozadaniowych samolotów myśliwskich o cechach utrudnionej wykrywalności Lockheed Martin F-22A Raptor (95. Dywizjon Myśliwski, 325. Skrzydło Myśliwskie, Tyndall AFB, Floryda) przebywało w Europie, stacjonując w amerykańskiej bazie w Niemczech, Spangdahlem. W czasie szkolenia lotniczego poza granicami kraju, samoloty F-22A Raptor odwiedziły Norwegię, Grecję, Hiszpanię, Rumunię i Polskę.

Wojskowa Straż Pożarna z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu – Krzysztof Kuska
Straż pożarna jest dziś nieodłącznym elementem składowym dobrzez funkcjonującego lotniska. W świadomości publicznej jest zapewne bardziej obecna w związku z lotniskami cywilnymi, ale funkcjonuje również na lotniskach wojskowych i w przypadku sytuacji awaryjnej jest ostatnią deską ratunku dla załóg statków powietrznych użytkowanych w polskiej armii.

Szkolenie holenderskich pilotów F-16 w Arizonie – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom
Selekcja kandydatów do Lotniczej Szkoły Szkolenia Podstawowego Królewskich Sił Powietrznych Holandii opiera się o sporządzone profile kompetencji, badania medyczne, egzamin ze sprawności fizycznej i badania psychologiczne. Po ukończeniu Królewskiej Akademii Wojskowej i Lotniczej Szkoły Szkolenia Podstawowego, kandydaci wybrani do latania na samolotach myśliwskich F-16, są kierowani na dalsze szkolenie do bazy Sheppard AFB w Stanach Zjednoczonych. Następnie trafiają do pododdziału holenderskiego w bazie Powietrznej Gwardii Narodowej w Tucson, w środku pustyni w Arizonie, i tam stają się pilotami holenderskich F-16.

Upadek rosyjskiej kosmonautyki – Waldemar Zwierzchlejski
Pierwsze lata ery kosmicznej były naznaczone rosyjskimi sukcesami. Sztuczny satelita Ziemi, trafienie w Księżyc, obraz odwróconej od naszej planety jego półkuli, lądowanie na jego powierzchni, badania Wenus, wreszcie sukcesy w lotach załogowych – pierwszy kosmonauta, wyjście poza statek kosmiczny, długotrwałe loty na stacjach orbitalnych, pozwalały wyciągnąć wniosek jeśli nie o wyższości rosyjskiego programu kosmicznego nad amerykańskim, to przynajmniej o jego równorzędności, choć niekoniecznie dokładnie na tym samym polu.

Aerolinéas Argentinas. Linie z południa kontynentu – Michał Petrykowski
Historia komunikacji lotniczej drugiego pod względem wielkości państwa w Ameryce Południowej sięga niemal stu lat. Od siedmiu dekad największym przewoźnikiem lotniczym w kraju są Aerolíneas Argentinas, które podczas ewolucji kontrolowanego przez państwo rynku lotniczego, musiały zmierzyć się z konkurencją niezależnych, prywatnych towarzystw. Na początku lat 90. ubiegłego wieku argentyńskie przedsiębiorstwo zostało sprywatyzowane, jednak po nieudanej transformacji – ponownie trafiło w ręce skarbu państwa.

A oprócz tego:
• Aktualności woj­skowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Transport lotniczy na świecie w 2017 r. – Jerzy Liwiński
• Lotnicze aspekty MSPO 2018 – Maciej Szopa
• Idealny partner dla F-35. Wywiad z pracownikami Lockheed Martin: Randallem L. Howardem z działu rozwoju sprzedaży F-16, Markiem D. Johnsonem starszym menadżerem działu komunikacji i Joe Breenem z działu rozwoju biznesu międzynarodowego – Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa
• C295 w programach Płomykówka i Rybitwa. Wywiad z Augustinem Bennasarem, kierownikiem sprzedaży Airbus Defence and Space na Europę i Wspólnotę Niepodległych Państw – Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa
• Ograniczają nas tylko prawa fizyki. Wywiad z Ilanem Bublilem, dyrektorem regionalnym marketingu i sprzedaży firmy ELTA Systems – Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa
• Apache a sprawa polska. Wywiad z Gene Cunninghamem, wiceprezesem ds. globalnej sprzedaży Boeinga – Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa
• Załoga Apache o urządzeniu LUZES II/M. Wywiad z chief warrant officer Joelem Garzellanim, pilotem śmigłowca bojowego AH-64E Apache Guardian US Army – Maciej Szopa
• Black Hawk to nasza specjalizacja. Wywiad z Januszem Zakręckim, prezesem Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu – Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa
• Innowacyjny samolot turbośmigłowy ILX-34. Wywiad z Jerzym Żółtakiem, dyrektorem Centrum Nowych Technologii oraz Konradem Kozaczukiem, dyrektorem Centrum Technologii Kompozytowych Instytutu Lotnictwa – Jerzy Gruszczyński, Maciej Szopa
• Polski sektor kosmiczny coraz silniej widoczny w Kielcach – Kamil Mazurek
• Lockheed Martin Space na MSPO 2018. Wywiad z Stevem J. Skladankiem, starszym managerem działu rozwoju biznesu Lockheed Martin Space – Kamil Mazurek
• XXVI MSPO. Obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa – Adam M. Maciejewski
• Air Show 2018 to były wyjątkowe pokazy – Biuro Organizacyjne AIR SHOW 2018
• Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show Radom 2018 w obiektywie Andrzeja Amerskiego – Andrzej Amerski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony