Lotnictwo 5/2025 już w sprzedaży
Lotnictwo 5/2025 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Indyjsko-pakistańska wymiana ciosów. Maj 2025 r.
Na początku maja br. doszło do nagłej eskalacji militarnej pomiędzy Indiami a Pakistanem. Wydarzenia te były reakcją Indii na atak terrorystyczny przeprowadzony 22 kwietnia w Pahalgamie w Kaszmirze przez islamskich radykałów z grupy Front Oporu. W zamachu zginęło wówczas 26 osób, w tym dwóch oficerów Indyjskich Sił Powietrznych i jeden marynarz, a kilkanaście zostało rannych. Ponieważ Front Oporu, dążący do przyłączenia do Pakistanu kontrolowanej przez Indie części Kaszmiru, jest powiązany z pakistańskim wywiadem wojskowym ISI, premier Narendra Modi zapowiedział odwet, oskarżając Islamabad o wspieranie terrorystów. Pakistan z kolei zaprzeczył tym twierdzeniom. Konfrontacja była więc nieunikniona i doprowadziła do największego starcia lotniczego po 1991 roku.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Marzec 2025 r.
Pomimo większego zaangażowania, jak się wydaje, pewnych rezerw, Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej (SZ FR) odnotowały w marcu na terenie Ukrainy tylko niewielkie postępy w skali taktycznej. Atakując na kilku kierunkach zajęły łącznie tylko około 130 km2 ukraińskiego terytorium. Dużym rosyjskim sukcesem było jednak zmuszenie wojsk ukraińskich do opuszczenie Sudży – jedynego miasta zajętego przez wojska ukraińskie w obwodzie kurskim – oraz terenów położonych na północ od niego. W konsekwencji Rosjanie odzyskali około 300 km2 własnego terytorium. Odwrót Ukraińców był jednak uporządkowany, a ich oddziały nie opuściły obwodu, utrzymując linię obrony w pobliżu granicy. W Donbasie, w rejonie istotnego węzła komunikacyjnego jakim jest Pokrowsk, wojska ukraińskie zdołały natomiast powstrzymać rosyjską ofensywę, odbijając nawet kilka wiosek. W marcu odnotowano tylko jeden duży rosyjski atak prowadzony za pomocą pocisków dalekiego zasięgu na cele w głębi Ukrainy.
Rosyjskie ambicje kontra rzeczywistość. Aktualności rosyjskiego cywilnego przemysłu lotniczego
Po trzech lat sankcji rosyjski przemysł lotniczy, który na początku wojny w zamian za hojne dofinansowanie ochoczo podjął się opracowania szeregu samolotów pasażerskich mających zastąpić konstrukcje zachodnie, w zderzeniu z rzeczywistością stanął w obliczu kompromitacji. Szeroko relacjonowane w mediach zamierzenia okazały się bowiem zdecydowanie zbyt ambitne. Wiadomo już, że opracowane konstrukcje znacznie ustępują seryjnie produkowanym zachodnim odpowiednikom, a przyjęte harmonogramy ich produkcji są stale przesuwane na późniejsze terminy. W konsekwencji rosyjskie linie lotnicze stoją w obliczu niedoboru samolotów.
Lotnictwo Islandzkiej Straży Wybrzeża
Islandia jest jednym z państw-założycieli Sojuszu Północnoatlantyckiego, ale jako jedyny członek NATO nie ma własnych sił zbrojnych. Jedyną organizacją paramilitarną dysponującą statkami powietrznymi jest Islandzka Straż Wybrzeża, która w grudniu br. będzie świętowała 70. rocznicę rozpoczęcia regularnych operacji lotniczych, a w lipcu przyszłego roku setną rocznicę utworzenia. Obecnie w jej wyposażeniu znajdują się trzy śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze Airbus Helicopters H225 i samolot obserwacyjny morski Bombardier DHC-8-Q314.
MiG-25 – wersje rozpoznawcze i uderzeniowe. Cz. I – monografia
W końcu lat 50. ubiegłego wieku lotnictwo wojskowe wchodziło w jakościowo nowy etap rozwoju, którego hasłem stała się prędkość. Samoloty myśliwskie dopiero co zdołały przełamać barierę dźwięku, a już zmierzały ku prędkościom dwu- i trzykrotnie większym. Powstała nowa generacja kosztownych, bardzo szybkich i ciężkich samolotów bojowych o słabej manewrowości. Okres absolutyzacji prędkości okazał się jednak stosunkowo krótki – już w latach 70. pojawiły się bowiem samoloty z bardziej zbalansowanymi charakterystykami. Bohater niniejszego artykułu służył jednak w lotnictwie wojskowym aż do początku XXI wieku.
Działania lotnicze wojny indyjsko-pakistańskiej 1965 r.
We wrześniu 1965 roku miała miejsce krótka wojna indyjsko-pakistańska, w trakcie której doszło do starć w powietrzu sił powietrznych obu państw. Nietypowo jak na konflikt doby zimnej wojny, po obu stronach walczyły samoloty zbudowane w krajach zachodnich – lotnictwo indyjskie używało bowiem maszyn produkcji brytyjskiej i francuskiej, po stronie Pakistanu zaś latały samoloty amerykańskie.
Northrop BT. Poprzednik Dauntlessa – monografia
Skonstruowany w połowie lat 30. Northrop BT-1 był pierwszym nowoczesnym pokładowym bombowcem nurkującym US Navy. Wraz z prototypem wyprodukowano tylko 55 egzemplarzy, ponieważ oprócz BT-1 US Navy przyjęła wówczas do służby także inne typy bombowców. BT-1 służyły w dwóch eskadrach operacyjnych w latach 1938–1941. Potem jeszcze przez trzy lata były wykorzystywane do szkolenia pilotów i mechaników oraz zadań pomocniczych. Na bazie BT-1 powstał najsłynniejszy amerykański bombowiec nurkujący Douglas SBD Dauntless.
A oprócz tego lotnicze aktualności:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Brytyjczycy pożegnali Pumy
• Rosjanie reanimują śmigłowiec Ka-62
• Airshow Velika Gorica 2025
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 5/2025 na stronie: https://magnum-x.pl



Komentarze