Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 5/2022 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 5/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrza nad Ukrainą 24 kwietnia – 23 maja 2022
Trzeci miesiąc rosyjskiej inwazji na Ukrainę nie przyniósł znaczących sukcesów stronie atakującej. Na odcinku charkowskim Rosjanie zostali nawet zmuszeni do oddania pola obrońcom. Zmiana przebiegu linii frontu w Donbasie w zakresie kilkunastu kilometrów z pewnością była natomiast wynikiem bardzo dalekim od oczekiwań Kremla. Twardy opór Ukraińców uniemożliwił rozwinięcie lokalnych sukcesów i domknięcie kotła wokół miast Lisiczańsk i Siewierodonieck. W rejonie Donbasu skupiała się także większość działań podejmowanych przez rosyjskie lotnictwo frontowe. Obiekty infrastrukturalne położone w głębi Ukrainy stały się natomiast celem licznych ataków prowadzonych za pomocą pocisków manewrujących. Z kolei ukraińskie lotnictwo wyraźnie zwiększyło swoją aktywność, starając się na miarę swoich skromnych możliwości wesprzeć oddziały obrońców we wschodniej i południowo-wschodniej części kraju. Do kilku spektakularnych akcji doszło również w rejonie wybrzeża Morza Czarnego.

Śmigłowiec bojowy Mil Mi-28
Śmigłowiec bojowy Mi-28 został opracowany jako następca rozpowszechnionej maszyny bojowo-transportowej Mi-24, z zachowaniem jej zasadniczej konfiguracji aerodynamicznej i konstrukcyjnej. Mimo, że mający klasyczną dwuosobową załogę Mi-28 przegrał w latach 80. w konkursie na nowy śmigłowiec szturmowy dla armii sowieckiej z awangardowym jednomiejscowym Kamowem Ka-50, dzięki determinacji biura konstrukcyjnego i producenta oraz zakulisowym rozgrywkom, 20 lat później ostatecznie trafił do uzbrojenia lotnictwa Federacji Rosyjskiej. Znakiem czasów było, że Mi-28N wszedł do produkcji seryjnej w wersji zmodernizowanej, praktycznie równolegle ze swoim rywalem w postaci Ka-52, który również został głęboko przebudowany. Bojowy Mi-28N i szkolno-bojowy Mi-28UB są używane przez rosyjskie lotnictwo armijne. Obie wersje są oferowane klientom zagranicznym w odpowiednich wariantach eksportowych. W ostatnich latach do produkcji wszedł unowocześniony Mi-28NM, wariant, który swoim wyposażeniem odpowiada ustalonym dwie dekady temu wymaganiom.

Siły Powietrzne Węgier
Węgry po transformacji ustrojowej przez wiele lat nie dokonywały modernizacji technicznej swoich Sił Powietrznych. Jedynym wyjątkiem było wydzierżawienie szwedzkich myśliwców Gripen w pierwszej dekadzie XXI wieku. Dopiero w 2016 roku Ministerstwo Obrony zainicjowało ambitny program zakupów nowego i modernizacji części posiadanego uzbrojenia i wyposażenia sił zbrojnych. W przypadku Sił Powietrznych objął on zakupy i modernizacje śmigłowców, samolotów szkolnych i transportowych oraz systemów rakietowej obrony przeciwlotniczej. Dzięki temu w bieżącej dekadzie Węgierskie Siły Powietrzne zostaną przezbrojone całkowicie w sprzęt zachodniej produkcji.

Goodyear F2G Super Corsair
Goodyear F2G Super Corsair był połączeniem płatowca doskonałego myśliwca Vought F4U-1 Corsair z największym silnikiem tłokowym produkowanym seryjnie Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major. Dzięki wysokim osiągom na małej wysokości znakomicie nadawał się do zwalczania nisko lecących samolotów wroga atakujących amerykańskie okręty, w tym samobójczych. Pojawił się jednak zbyt późno, aby wziąć udział w drugiej wojnie światowej, a po jej zakończeniu i nastaniu ery odrzutowej w lotnictwie przestał być potrzebny.

Walter Wolfrum – as Jagdgeschwader 52 w bitwach powietrznych od Kubania po Śląsk. Cz. I – nad Kubaniem, Donbasem, Charkowem i Kijowem
W drugiej połowie wojny Luftwaffe zaczęła stopniowo tracić przewagę w powietrzu na kolejnych teatrach działań. Z tego względu jedynie nieliczni niemieccy piloci myśliwscy, którzy przybyli na front w połowie wojny, mogli pochwalić się dużymi sukcesami, potwierdzonymi przez dokumenty strony przeciwnej. Pod tym względem wyróżniał się Walter Wolfrum, który służył w walczącym na południowym odcinku frontu wschodniego Jagdgeschwader 52. Choć po przybyciu na front musiał stawić czoło coraz większej przewadze liczebnej lotnictwa radzieckiego, nie tylko udało mu się przetrwać wiele walk, ale dzięki niewątpliwemu talentowi osiągnąć niezwykłe wyniki. Spośród 135 oficjalnie zaliczonych mu zwycięstw, sowieckie dokumenty potwierdzają co najmniej 80, a kolejnych około 30 jest spornych, co jest bardzo wysokim współczynnikiem. Niniejszy artykuł jest pierwszą próbą opisu jego kariery w szerszym kontekście, sporządzoną nie tylko na bazie dokumentów niemieckich i jego wspomnień, ale także dokumentów pozyskanych z sowieckich archiwów.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Śmigłowce PZL-Świdnik dla służb państwowych. Wywiad z Prezesem PZL-Świdnik Jackiem Libuchą
•  Sokoły nad Tatrami

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 5/2022 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony