Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 4/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo 4/2025 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Norweskie F-35 w Polsce
Na początku bieżącego roku w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach stacjonowały cztery norweskie myśliwce F-35. Ich zasadniczym zadaniem było pełnienie dyżurów bojowych w ramach natowskiej zintegrowanej obrony powietrznej i rakietowej. Norwedzy uczestniczyli ponadto w misjach treningowych z udziałem maszyn polskich Sił Powietrznych, doskonaląc ich interoperacyjność z typem samolotu, którego właśnie stały się użytkownikiem, odbierając w USA pierwsze z 32 zamówionych Lightningów II.

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Luty 2025 r.
W lutym, podobnie jak w styczniu, liczba rosyjskich ataków utrzymywała się na niskim poziomie. O ile we wrześniu-październiku 2024 na całym froncie w Donbasie bywało ich 200–250 dziennie, to obecnie SG SZU w komunikatach dziennych wielokrotnie informował o zaledwie 50–70. W obwodzie donieckim głównym celem pozostawał Pokrowsk i jego okolice, na który przypadało od jednej czwartej do jednej trzeciej wszystkich ataków lądowych. Na innych odcinkach widać było jednak mniej zdecydowane działania rosyjskich wojsk. Posunęły się one naprzód na obszarach na południe od Pokrowska, w miejscowościach Kostiantynopil i Andrijiwka. Trwały również działania na północ od Wełykiej Nowosiłki oraz, w niewielkim stopniu, w obwodach ługańskim i charkowskim. Ruchy rosyjskich wojsk lądowych były utrudnione m.in. przez stosunkowo łagodną zimę. Ukraina odniosła natomiast sukcesy w kampanii ataków dalekiego zasięgu na rosyjską infrastrukturę energetyczną i cele na Krymie.

Siły Powietrzne Kanady. Cz. II
Od kilku lat trwa największa od czasów drugiej wojny światowej modernizacja techniczna Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (Royal Canadian Air Force, RCAF). W jej ramach kupiono nowe samoloty poszukiwawczo-ratownicze CC-295 Kingfisher, zwiadowcze CE-145C Vigilance, transportowo-tankujące CC-330 Husky, wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A Lightning II, patrolowe morskie P-8A Poseidon, samoloty i śmigłowce szkolno-treningowe oraz bezzałogowe statki powietrzne MQ-9B SkyGuardian. Zakończono modernizację samolotów patrolowych morskich CP-140 Aurora i rozpoczęto modernizację myśliwców CF-188 Hornet oraz śmigłowców CH-146 Griffon i CH-149 Cormorant.

Zmodernizowany Jak-130M
Odrzutowy samolot szkolno-treningowy Jak-130 miał stać się podstawową maszyną szkolenia zaawansowanego w rosyjskich Siłach Powietrznych i lotnictwie Marynarki Wojennej. Już kilka lat temu widoczne było jednak, że powstały we współpracy z ówczesną włoską firmą Alenia Aermacchi Jak-130, zwycięzca rosyjskiego konkursu na następcę L-39C Albatros, nie zdoła w pełni zastąpić tańszych i prostszych maszyn czechosłowackich. Z tego względu samolot jest intensywnie promowany u tradycyjnych odbiorców rosyjskiego uzbrojenia, ponieważ zapotrzebowanie własnego lotnictwa nie będzie tak duże, jak planowano – do tej pory dostarczono nieco ponad 120 egz., czyli niecałą połowę zakładanego niegdyś wolumenu produkcji. W związku z tym, że zamówienia na Jaki 130 ze strony własnego resortu obrony nie są tak duże jak zdolności wytwórcze, producent poszukuje nowych obszarów rynku, w tym w segmencie lekkich maszyn szkolno-bojowych. A to wiąże się z drugim obszarem działań, czyli modernizacją mającej już swoje lata konstrukcji.

Sukces polskiego skrzydła z Northolt w nieszczęśliwym dniu Fighter Command
25 kwietnia 1942 roku był jednym z najbardziej nieudanych dni dla myśliwców Royal Air Force podczas akcji ofensywnych nad Francją, prowadzonych od czerwca 1941 do sierpnia 1942 roku. W kilku akcjach stracono wówczas w walkach z myśliwcami Luftwaffe aż 15 Spitfire'ów. Sukces odnotowało jedynie I Polskie Skrzydło Myśliwskie z Northolt, które w trakcie południowej misji raportowało pięć pewnych zwycięstw nad Focke-Wulfami Fw 190 odniesionych bez strat własnych.

Boeing XF8B – monografia
XF8B był największym i najcięższym jednomiejscowym, jednosilnikowym samolotem z napędem tłokowo-śmigłowym zbudowanym w Stanach Zjednoczonych. Boeing określał go jako five-in-one fighter, przewidując dla niego aż pięć funkcji: myśliwca eskortowego dalekiego zasięgu, myśliwca przechwytującego, bombowca nurkującego, bombowca horyzontalnego i samolotu torpedowego. XF8B miał rzeczywiście spory potencjał, ale nie był pozbawiony wad, a przede wszystkim pojawił się zbyt późno. Zakończenie wojny i nastanie ery odrzutowej sprawiło, że nie trafił do produkcji seryjnej.

Fokker D.XXI – monografia. Cz. III
Po zakończeniu wojny zimowej w Finlandii podjęto produkcję opracowanej w kraju wersji Fokkera D.XXI z amerykańskim napędem. Samoloty te wraz z ocalałymi egzemplarzami z silnikami Mercury stanowiły wyposażenie dywizjonów współpracy z armią, biorąc udział w wojnie kontynuacyjnej.

A oprócz tego lotnicze aktualności:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Innowacje lotnicze podczas Airbus Summit 2025
•  Rosyjskie szkolnictwo wojskowe. Rewolucja z przeszkodami
•  Atak na samolot prezydenta Botswany

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 4/2025 na stronie: https://magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony