Przejdź do treści
Lotnictwo 4/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo 4/2022 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 4/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrza nad Ukrainą 24 marca – 23 kwietnia 2022
Po miesiącu intensywnych walk, które rozpoczęły się 24 lutego 2022 roku, rosyjski Sztab Generalny ogłosił 25 marca osiągnięcie jednego z czterech głównych celów inwazji na Ukrainę. Według rosyjskich wojskowych miała nastąpić tzw. demilitaryzacja ukraińskiego państwa, czyli pozbawienie Sił Zbrojnych Ukrainy możliwości ofensywnych, które rzekomo zagrażały Rosji i separatystycznym republikom donbaskim. Jakkolwiek rosyjskie twierdzenia można uznać w większości kategorii za mocno przesadzone, szkody wyrządzone ukraińskiej armii oraz przemysłowi zbrojeniowemu z pewnością były poważne. Mimo prowadzenia brutalnej kampanii, w której WKS miały znaczący udział, nie udało się złamać ukraińskiej woli walki. Społeczeństwo zachowało początkową determinację w obronie niezależności kraju, a władze w Kijowie nie mogły narzekać na brak nowych chętnych do chwycenia za broń. Ponadto skala ujawnionych rosyjskich zbrodni wojennych, popełnionych na bezbronnej ludności cywilnej zamieszkującej zajęte tereny, wstrząsnęła społecznością międzynarodową na tyle mocno, że kraje Zachodu zaczęły wreszcie bez skrupułów dostarczać Ukrainie ciężką broń, w tym bezzałogowe statki powietrzne (BSP) i systemy przeciwlotnicze. Pozwoliło to na odtworzenie w znacznym stopniu utraconych zdolności bojowych ukraińskich jednostek lotniczych i lądowych.

Lotnictwo morskie Hiszpanii
Lotnictwo Hiszpańskiej Marynarki Wojennej ma długą i bogatą historię. Pięć lat temu obchodziło setną rocznicę utworzenia, a za dwa lata obchodzić będzie 70. rocznicę reaktywacji. Choć pozostaje w cieniu Wojsk Lotniczych (Sił Powietrznych) i Lotnictwa Wojsk Lądowych, to odgrywa istotną rolę w strukturze hiszpańskich sił zbrojnych. Do tej pory nie doczekało się jednak wymiany eksploatowanych od kilku dekad statków powietrznych na maszyny nowej generacji. Proces ten rozpocznie się dopiero w bieżącej dekadzie, ale kilka kwestii – m.in. pozyskanie następców pionowzlotów Harrier II Plus – wciąż pozostaje otwartych.

Pogrom Stukasów nad Rodos
9 października 1943 roku na południe od wyspy Rodos myśliwce P-38 Lightning przechwyciły grupę bombowców nurkujących Junkers Ju 87 atakujących brytyjskie okręty wojenne. Amerykańscy piloci raportowali zestrzelenie co najmniej 16 napotkanych Stukasów. Aż siedem z nich strącić miał prowadzący formację major William Leverette. Tym samym ustalił on niepobity do końca wojny rekord zwycięstw osiągniętych w jednym locie przez pilota jednostek USAAF walczących przeciwko europejskim państwom Osi.

MiG-21MF w lotnictwie polskim – cz. II
Przełom lat 80. i 90. był w Polsce czasem wielkiej zmiany ustrojowej. Choć w początkowym okresie nie miała ona większego wpływu na sprzęt lotniczy, podjęte decyzje dotyczące floty samolotów MiG-21 parę lat później miały dla niej katastrofalne skutki.

Saab 29 Tunnan
Saab J 29, z powodu pękatego kształtu kadłuba nazywany Flygande Tunnan (latająca beczka), został skonstruowany pod koniec lat 40. Był pierwszym szwedzkim myśliwcem od początku zaprojektowanym do napędu silnikiem odrzutowym i jedynym użytym w działaniach bojowych. W chwili powstania był najbardziej awangardowym myśliwcem z napędem odrzutowym zbudowanym w Europie Zachodniej. Potwierdzeniem umiejętności szwedzkich inżynierów były dwa rekordy prędkości ustanowione na tych samolotach. J 29 był najliczniej produkowanym samolotem firmy Saab i choć nie zdobył zagranicznych klientów, to uczynił ze Szwecji prawdziwą potęgę w dziedzinie budowy nowoczesnych samolotów myśliwskich.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Aktualności brazylijskiego lotnictwa wojskowego
•  Mobilny System Rozpoznania Terenu z ITWL

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 4/2022 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony