Lotnictwo 3/2025 już w sprzedaży
Lotnictwo 3/2025 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Ratownicze Sokoły w Polsce
Śmigłowce W-3 Sokół od wielu lat są nieodłącznym elementem naszego lotniczego krajobrazu. Stanowią nie tylko słuszny powód do dumy z osiągnięć polskiego przemysłu, lecz przede wszystkim niezmordowanie służą naszemu krajowi pod różnymi postaciami. Statystyczni obywatele Polski najczęściej mają okazję zetknąć się bliżej z ratowniczymi wersjami Sokołów, które wspierają ich w dramatycznych momentach zagrożenia życia lub zdrowia. Z racji wypełniania przez te śmigłowce ważnych funkcji w krajowym systemie ratownictwa warto zapoznać się z ich służbą oraz zastanowić nad ich dalszym losem.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Styczeń 2025 r.
Siły rosyjskie odnotowały w styczniu niewielkie postępy, zajmując około 360 kilometrów kwadratowych ukraińskiego terytorium. Najbardziej znaczące w skali taktycznej zdobycze terenowe poczyniono na południe od istotnego węzła komunikacyjnego, jakim jest miasto Pokrowsk. Pomimo podejmowania kolejnych prób, w tym z udziałem żołnierzy północnokoreańskich, większych rezultatów nie przyniosły natomiast ataki mające na celu wypchnięcie wojsk ukraińskich z zajętego terytorium obwodu kurskiego w Federacji Rosyjskiej. Wyraźnie spadła liczba rosyjskich ataków prowadzonych za pomocą pocisków dalekiego zasięgu na cele w głębi Ukrainy, choć z drugiej strony wzrosło użycie dużych bezzałogowych statków powietrznych. Równolegle nasiliła się ukraińska kampania ataków dronowych dalekiego zasięgu.
Lotnictwo Państwowej Służby Granicznej Ukrainy
Do licznego grona komponentów Sił Obronnych Ukrainy należy Państwowa Służba Graniczna, która jest podporządkowana Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Dysponuje ona własnym, niezbyt licznym, ale względnie nowoczesnym lotnictwem.
Siły Powietrzne Kanady. Cz. I
Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne prowadzą operacje lotnicze na rzecz całych Sił Zbrojnych, ochraniają przestrzeń powietrzną kraju i Ameryki Północnej oraz wspierają siły lądowe, morskie i specjalne. Są też kluczowym elementem Narodowego Programu Poszukiwania i Ratownictwa. W minionym roku świętowały swoje stulecie – 1 kwietnia 1924 roku otrzymały bowiem tytuł Królewskie. Po reorganizacji Kanadyjskich Sił Zbrojnych przeprowadzonej w 1968 roku ta historyczna nazwa zniknęła z oficjalnego obiegu na ponad 40 lat. Przywrócono ją dopiero w 2011 roku.
Tupolew Tu-95RC. Radziecki morski zwiadowca – monografia
Samolot dalekiego rozpoznania Tu-95RC był w czasach zimnej wojny ulubieńcem zachodnich czasopism lotniczych. Fotografie majestatycznej maszyny z czterema silnikami turbośmigłowymi lecącej w towarzystwie myśliwców państw NATO robiły duże wrażenie, stając się ikonami tego okresu. Charakterystyczną sylwetkę obserwowano na niebie niemal na całym świecie. Pojawiała się wszędzie tam, gdzie ćwiczyły okręty USA i innych państw NATO. Intensywnie eksploatowany przez niemal trzy dekady XX wieku samolot zasłużył na przydomek „Wschodni Ekspresʺ.
Woschod-2 – śmierć czyhała wszędzie
Pionierskie wyprawy kosmiczne zawsze niosą ze sobą pewien element ryzyka. Zrealizowana 60 lat temu misja radzieckiego statku Woschod-2 należała jednak do tych bardziej pechowych. Mimo że lot uważany jest za ogromny sukces w historii podboju kosmosu, to w jego trakcie śmierć czyhała niemal na każdym kroku. Kiedy po wielu perypetiach kosmonautom udało się wreszcie wylądować na Ziemi, musieli podjąć walkę o przetrwanie z dziką naturą.
Oberleutnant Graf kontra stalingradzkie Polikarpowy
Hermann Graf jesienią 1942 roku stał się najsłynniejszym pilotem myśliwskim Luftwaffe, a przez to najpewniej i świata. Na kilka miesięcy wyrósł dosłownie na niebotyczną gwiazdę Niemiec, czego nie doświadczyli jego poprzednicy. Wszystko to dzięki przebiciu we wrześniu 1942 roku progu 200 zestrzeleń. W błyskawicznym tempie zdeklasował wówczas kilku podobnych mu rekordzistów z tego okresu, od których III Rzesza zdawała się pęcznieć. Czy jednak jego meldunki o odnoszonych seryjnie powietrznych triumfach odpowiadały rzeczywistości? Z względu na natężenie rozdrobnionych walk i nie w pełni zachowaną dokumentację warto przeanalizować jego zgłoszenia sukcesów przeciwko – wówczas stosunkowo już rzadkim na froncie – myśliwcom Polikarpow I-16 i I-153.
Fokker D.XXI – monografia. Cz. II
Samolot myśliwski Fokker D. XXI był produkowany w Finlandii na podstawie licencji. W historii lotnictwa maszyna zaznaczyła się właśnie dzięki wielkim sukcesom, jakie w walce z lotnictwem sowieckim odnieśli na niej piloci fińskiego lotnictwa w trakcie wojny zimowej. Później w Finlandii podjęto produkcję opracowanej w kraju wersji z amerykańskim napędem, która została użyta w czasie wojny kontynuacyjnej.
A oprócz tego lotnicze aktualności:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Embraer z ofertą dla Polski
• Pierwszy Junkers po krakowsku
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 3/2025 na stronie: https://magnum-x.pl



Komentarze