Kwietniowe statystyki Portu Lotniczego Kraków
Od wielu lat na początku każdego miesiąca konsekwentnie prezentowanebyły statystyki i wydarzenia krakowskiego lotniska. Nikt w najczarniejszych scenariuszach nie spodziewał się, że przyjdzie taki dzień, gdy terminal zostanie zamknięty, loty pasażerskie wstrzymane, a statystyki będą najniższe w historii.
W kwietniu z usług krakowskiego lotniska skorzystało 52 pasażerów, to prawie 100% mniej w stosunku do kwietnia 2019 roku. Łącznie od początku 2020 roku obsłużono 1 534 548 pasażerów, czyli o 773 tys. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Mimo zamkniętego terminalu pasażerskiego lotnisko wciąż funkcjonuje w zakresie współużytkowania z 8 Bazą Transportową i Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, cały czas odbywają się loty w służbie obrony Rzeczpospolitej oraz ratujące ludzkie zdrowie i życie.
30 kwietnia z naszego lotniska odbył się jeden z nielicznych obecnie lotów pasażerskich. 25 pasażerów odleciało do Norwegii samolotem linii Widerøe w ramach organizowanych lotów repatriacyjnych.
W Kraków Airport priorytetem od zawsze był i pozostanie komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i zdrowie naszych pasażerów. – Cały czas czekamy na decyzję administracyjną dotyczącą otwarcia granic i ogromną uwagę poświęcamy obecnie na przygotowanie lotniska do wznowienia ruchu pasażerskiego, zgodnie z nowymi wymogami sanitarnymi, które obecnie są analizowane i przygotowywane do wdrożenia na wszystkich lotniskach. Jesteśmy w stałym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury, Wojewodą Małopolskim i jednostkami Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Urzędem Lotnictwa Cywilnego – mówi Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport.
Na krakowskim lotnisku został powołany specjalny zespół, którego celem jest stały monitoring obecnej sytuacji oraz wdrożenie niezbędnych rozwiązań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych, użytkowników i pracowników lotniska.
W chwili, gdy zostanie wznowiony ruch pasażerski zmienią się dotychczas znane procedury. Na pewno zachowany zostanie dystans sanitarny między pasażerami, każdy podróżujący będzie musiał nosić maseczkę, ogólnie dostępne na naszym terminalu będą także środki dezynfekujące. Wprowadzone zostały także kamery termowizyjne, które mierzą temperaturę wszystkim użytkownikom terminala pasażerskiego. Dotyczy to zarówno pasażerów jak i pracowników lotniska. Nacisk położony również zostanie na dezynfekcję budynku terminala.
W Kraków Airport w szczególności zalecane będzie także korzystanie z punktów samodzielnego nadania bagażu. Usługa self-service bag drop (SBD) jest najnowocześniejszą formą nadawania bagażu przez pasażera, co oszczędza czas czekania w kolejce do kilkudziesięciu sekund, ale także pozwalają zachować dystans między podróżującymi.
– W Kraków Airport czekamy na rozpoczęcie procesu wdrożenia biometrycznych bramek ABC wykorzystywanych do automatycznej odprawy osób, posiadających biometryczny paszport. To kolejne usprawnienie obsługi podróżnych i ułatwienie pracy służbom na lotnisku. Kolejnym elementem w odbudowaniu zaufania do podróży i wielkim wyzwaniem dla portów lotniczych w Polsce jest dyskusja nad wspólną wizją rekonstrukcji branży turystycznej. Kraków Airport wciąż pozostaje bramą gospodarczą i turystyczną dla Krakowa i Małopolski. Musimy wspólnie z władzami samorządowymi Małopolski rozmawiać o kolejnych etapach podnoszenia się regionu ze stagnacji gospodarczej i turystycznej – opowiada Radosław Włoszek.
Zaangażowanie całej branży lotniczej i turystycznej w poszukiwanie dróg wyjścia z kryzysu jest niezwykle cenne. Prezes krakowskiego portu dziękuje za wsparcie władzom lokalnym, działania podejmowane przez Zarząd Małopolski, oraz Małopolską Organizację Turystycznych stanowią ważny element powrotu do „nowej” rzeczywistości i minimalizacji skutków przestoju.
– Na koniec chciałbym przypomnieć o pięknej rocznicy, którą świętowaliśmy wspólnie z Kraków Airport LS Services. 10 lat temu 1 maja LS Airport Services obsłużył pierwszy samolot – odlot rejsu LO3910 Polskich Linii Lotniczych Lot do Warszawy. Tym samym rozpoczął działalność operacyjną i współpracę z Kraków Airport – dodaje Prezes krakowskiego portu..
Dzisiaj 4 maja – Dzień Strażaka. Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Kraków Airport złożył życzenia i podziękował za oddaną służbę wszystkim strażakom, a w szczególności Lotniskowej Służbie Ratowniczo-Gaśniczej. – W tym miesiącu pamiętamy szczególnie o naszym patronie Świętym Janie Pawle II, w 100. rocznicę jego urodzin. W tym szczególnym, trudnym czasie wyjątkowo brzmi przesłanie Papieża Polaka ” Nie lękajcie się” – dodaje Radosław Włoszek.
Komentarze