Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kukułka będzie atrakcją Targów Lotnictwa Lekkiego – jej historia jest jak z filmu

Samolot-legenda, składany z części szybowców w zwykłym mieszkaniu w bloku… Jej konstruktor uciekł nim z PRL-u.

Maszyna została zbudowana przez Eugeniusza Pieniążka, konstruktora-amatora w jego własnym mieszkaniu w bloku w Lesznie, w pokoju o powierzchni 8 metrów kwadratowych… Jak w historii wielkich filmowych ucieczek, Kukułka powstała z nadziei o wolności. Do budowy konstruktor wykorzystał skrzydła oraz osłonę kabiny z rozbitego szybowca Jaskółka, ogon z innego szybowca Foka, a podwozie z samolotu Piper Cub. Ten oryginalny samolot-składak zmontowano w całość na lotnisku w Lesznie. Nazwę Kukułka zawdzięcza córce konstruktora. W 1971 r. Eugeniusz Pieniążek latał po Polsce, wyuczył 44 pilotów.

13 września 1971 r. rano Eugeniusz Pieniążek poleciał Kukułką z Bielska-Białej do Krosna. Miał wracać tego samego dnia po południu. Po starcie do lotu powrotnego do Bielska po kilku kilometrach skręcił na południe i po trzygodzinnym locie na małej wysokości nad Czechosłowacją i Węgrami w burzy i gęstym deszczu, z silnikiem grożącym w każdej chwili zatarciem z powodu niskiego ciśnienia oleju, wylądował w Suboticy w Jugosławii. W Polsce uznano go za zaginionego.

To jedynie początek historii Kukułki i perypetii jej konstruktora. Samolot na co dzień jest jednym z eksponatów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Historyczny samolot przekazał do zbiorów krakowskiego Muzeum Eugeniusz Pieniążek 13 września 2005 r. w 34. rocznicę lotu do Jugosławii.

Ale w weekend 7-8 października będzie można zobaczyć go na Targach Lotnictwa Lekkiego w Targach Kielce.

(KK)

Zobacz galerię zdjęć Kukułki z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony