Książka "Samolot wielozadaniowy PZL-101 Gawron"
W grudniu br. na rynku wydawniczym ukazała się książka pt. "Samolot wielozadaniowy PZL-101 Gawron" autorstwa Dariusza Karnasa, który opracował do niej również ilustracje. Książka została wydana nakładem Wydawnictwa Stratus.
Konstrukcja powstała jako rozwinięcie radzieckiego Jaka-12M, produkowanego w Polsce na licencji. Przeróbkę opracował mgr inż. Stanisław Lassota. Celem było uzyskanie konstrukcji o większej ładowności oraz lepszych właściwościach lotnych. Z uwagi na zmianę środka ciężkości skrzydłom nadano niewielki skos, a na ich końcu zamontowano płyty brzegowe, które później zdemontowano w wielu samolotach, gdyż znacznie utrudniały lądowanie przy bocznym wietrze. Przesunięto w tył golenie podwozia głównego, zmniejszono masę wyposażenia usuwając jego część i dodano dodatkowy zbiornik na chemikalia. W ten sposób uzyskano samolot mogący zabrać 550 kg chemikaliów.
Samolot oblatano 14 kwietnia 1958 r., a do produkcji seryjnej wszedł w 1960 roku. W latach 1960-1969 wyprodukowano 325 samolotów.
Samoloty PZL-101 ”Gawron” odegrały poważną rolę w rozwoju polskiego lotnictwa rolniczego oraz rozwoju polskich usług agrolotniczych w Egipcie i Sudanie. PZL-101 ”Gawron” został uznany przez Radę Wzajemnej Pomocy Gospodarczej jako zalecany samolot rolniczy państw socjalistycznych. W wersji sanitarnej służyły w polskim lotnictwie sanitarnym. W wersji dyspozycyjnej i aeroklubowej używane były przez Aeroklub PRL.
"Samolot wielozadaniowy PZL-101 Gawron" to historia powstania i rozwoju tego samolotu. Opisane w niej zostały wszystkie wersje w tym rolnicza i sanitarna. Fani lotnictwa znajdą w niej opis użycia w polskim lotnictwie oraz u importerów.
Książka ilustrowana jest dużą ilość zdjęć, w tym wiele z nich publikowanych jest po raz pierwszy. Zawiera plany w skali 1/72, a także kolorowe profile, w tym w 4 rzutach.
Komentarze