Krajowy Plan Bezpieczeństwa na lata 2022 – 2025
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że został opublikowany Krajowy Plan Bezpieczeństwa na lata 2022 – 2025 (KPB 2022), stanowiący załącznik do Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym – KPBwLC, który jest szóstą edycją dokumentu mającego na celu wskazanie obszarów zagrożeń, które zostaną objęte procedurą szczególnych analiz i specjalnego nadzoru Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W aktualnym wydaniu w zakresie obszarów zagrożeń zrezygnowano z uwzględniania pandemii COVID-19, nie było również potrzeby dodawania innych obszarów zagrożeń.
Istotną zmianą w stosunku do poprzednich lat jest wdrożenie dedykowanych Wskaźników Poziomu Bezpieczeństwa (SPIs – Safety Performance Indicators) do monitorowania Poziomu efektywności SMS w organizacjach lotniczych na podstawie narzędzia EASA (Management System Assessment Tool). Skuteczność Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem w organizacjach lotniczych jest kluczowym elementem „nadzoru opartego na wynikach analiz ryzyka” (Risk Based Oversight). Obecnie zbierane dane dotyczą samoocen dokonywanych przez wskazane podmioty lotnicze przynajmniej raz do roku. Do tej pory zaimplementowano 10 Wskaźników SPIs (w tym 4 kompleksowe). W przyszłości do systemu dołączą podmioty CAMO, a SPIs dla samoocen zostaną uzupełnione o analogiczne oceny prowadzone w ramach nadzoru.
Dla podmiotów lotniczych objętych obowiązkiem mierzenia poziomu bezpieczeństwa w ramach Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) dodano nowe Wskaźniki SPIs:
• dla OPS: - liczba zdarzeń – przypadków zmęczenia, oddzielnie dla pilotów oraz personelu pokładowego, mierzonych poprzez Fatigue Reports.
• dla ATC / ATM: - liczba zdarzeń – przypadków zmęczenia personelu (ATCO, FISO, AFISO) mierzone poprzez Fatigue Reports.
Urząd prosi o zapoznanie się z aktualnymi dokumentami opublikowanymi na stronie ULC.
Do pobrania:
Krajowy Plan Bezpieczeństwa na lata 2022 – 2025
Komentarze