Przejdź do treści

Konsultacje społeczne przesunięcia północno-wschodniego wierzchołka EPTS10A

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła konsultacje społeczne przesunięcia północno-wschodniego wierzchołka EPTS10A.


Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu.


1. CEL

Celem przedmiotowej zmiany jest przesunięcie północno-wschodniego wierzchołka EPTS10A z 53°15’32’’ N 15°11’18’’ E na 53°15’29’’ N 15°10’57’’ E z uwagi na brak odległości 2,5 NM między procedurami SID na punkt APNEZ a strefą EPTS10A w przypadku wcześniejszego przekazania na łączność statku powietrznego z TWR Szczecin na ACC Warszawa.

2. SYTUACJA OBECNA

Przekazanie samolotu z łączności TWR Szczecin na łączność ACC Warszawa z założenia odbywać miało się na końcu procedury SID, tj. w punkcie APNEZ. Wówczas granice strefy EPTS10A były oddalone odpowiednio od procedury, aby zarówno wymagana odległość dla kontroli proceduralnej w TMA Szczecin (pierwszorzędna przestrzeń chroniona danej procedury), jak i wymagana odległość dla kontroli radarowej (2,5 NM od trasy nominalnej danej procedury) zostały zachowane. Praktyka wykazała, że przekazanie samolotu z łączności TWR Szczecin na łączność ACC Warszawa odbywa się jednak wcześniej.

3. ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN

Proponowana zmiana zakłada przesunięcie północno-wschodniego wierzchołka EPTS10A z 53°15’32’’ N 15°11’18’’ E na 53°15’29’’ N 15°10’57’’ E (400 m w kierunku zachodnim). Nowe granice EPTS10A oddalone są odpowiednio od procedury, aby zarówno wymagana odległość dla kontroli proceduralnej w TMA Szczecin (pierwszorzędna przestrzeń chroniona danej procedury), jak i wymagana odległość dla kontroli radarowej (2,5 NM od trasy nominalnej danej procedury) zostały zachowane. Efektem projektu jest niewielka redukcja przestrzeni wojskowej EPTS10A.

Przebieg procedur SID/STAR oraz granice TMA Szczecin nie ulegają zmianie.

Mapa nr 1. Zobrazowanie przesunięcia północno-wschodniego wierzchołka EPTS10A

4. UZASADNIENIE

Przesunięcie północno-wschodniego wierzchołka EPTS10A z 53°15’32’’ N 15°11’18’’ E na 53°15’29’’ N 15°10’57’’ E umożliwi oddalenie granic EPTS10A od procedury, aby zarówno wymagana odległość dla kontroli proceduralnej w TMA Szczecin (pierwszorzędna przestrzeń chroniona danej procedury), jak i wymagana odległość dla kontroli radarowej (2,5 NM od trasy nominalnej danej procedury) zostały zachowane.


Termin zakończenia konsultacji to 25 lipca 2025 r. Termin wprowadzenia zmian: 19 marzec 2026 r.


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.

Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.

Czy wdrożenie zaproponowanej zmiany wpłynie na Pana/Pani działalność lotniczą?
Rodzaj prowadzonej działalności lotniczej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
CAPTCHA
FacebookTwitterWykop

Nasze strony