Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje społeczne projektu ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

26 września br. do laski marszałkowskiej wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Projekt ustawy dotyczy wprowadzenia funkcji trzeciego Zastępcy Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, którego kompetencje będą pozwalały na koordynację lotnictwa cywilnego i państwowego. Projekt został złożony przez grupę Posłów Prawa i Sprawiedliwości. Przedstawicielem wnioskodawców jest Poseł Jerzy Polaczek.

W dniu 29 września br. projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (RPW/31969/2025) został skierowany do konsultacji społecznych, które potrwają do 29 października 2025 r.


Projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Art. 1. W ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz.U. z 2025 r. poz. 179) w art. 6:

1) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Na wniosek Prezesa minister właściwy do spraw transportu powołuje nie więcej niż trzech zastępców Prezesa, w tym:
1) jednego zastępcę Prezesa posiadającego:
a) wiedzę i umiejętności w zakresie służb żeglugi powietrznej,
b) co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierowniczym w instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej;
2) jednego zastępcę Prezesa, który:
a) posiada wiedzę i umiejętności w zakresie:
– zarządzania przestrzenią powietrzną w warunkach współdziałania lotnictwa cywilnego i państwowego,
– zasad organizacji i prowadzenia ćwiczeń oraz operacji bojowych lotnictwa państwowego,
– zasad zarządzania ruchem lotniczym,
– pełnienia funkcji lub wykonywania zadań w strukturach lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub w strukturach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) odpowiedzialnych za planowanie, dowodzenie lub koordynację działań w przestrzeni powietrznej Polski i Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego,
b) jest żołnierzem zawodowym w czynnej służbie wojskowej w stopniu co najmniej podpułkownika przez okres co najmniej trzech lat poprzedzających powołanie.”;

2) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Do zastępców Prezesa stosuje się odpowiednio przepisy ust. 4 pkt 1–4 i 7.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


W uzasadnieniu czytamy:

"Rozwój wybranych elementów systemowych Agencji, w szczególności w kontekście narastających zagrożeń hybrydowych, takich jak cyberataki oraz masowe użycie bezzałogowych statków powietrznych, pozwoli na równoległe wzmacnianie zdolności obronnych w wymiarze militarnym i cywilnym. Takie podejście umożliwi całościowe spojrzenie na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, obejmującej zarówno lotnictwo cywilne, jak i komponenty wojskowe. Integracja działań w tym obszarze przyczyni się do podniesienia odporności państwa i zapewnienia skutecznej ochrony przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej.

Agencja stanowi element infrastruktury krytycznej państwa, którego funkcjonowanie wprost wpływa na zdolność do obrony i zapewnienia bezpieczeństwa narodowego. Dotyczy to w szczególności zarządzania przestrzenią powietrzną oraz integracji i nadzoru nad ruchem bezzałogowych statków powietrznych, które nabrały szczególnego znaczenia w obliczu współczesnych zagrożeń hybrydowych.

Z tych względów projekt przewiduje wprowadzenie funkcji trzeciego Zastępcy Prezesa. Zadaniem zastępcy Prezesa PAŻP do spraw obronnych będzie nie tylko wykonywanie funkcji o charakterze cywilnym, lecz realizacja obowiązków wynikających z potrzeb obronności państwa, zapewniająca integralność działań w ramach współpracy cywilno-wojskowej. Osoba powołana na tę funkcję musi dawać gwarancję zdolności przygotowania Agencji do włączenia w system obrony powietrznej kraju oraz do przejęcia przez Siły Zbrojne roli zarządzającego częścią infrastruktury krytycznej w okresie stanu nadzwyczajnego lub wojny.

Rozwiązanie to stanowić będzie również krok w kierunku stworzenia pełnej gotowości do przejścia Agencji w podporządkowanie MON w przypadku wystąpienia zagrożeń wewnętrznych lub utraty personelu kluczowego do zapewnienia ciągłości działania.

Bezzałogowe statki powietrzne stały się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się narzędzi oddziaływania w wymiarze powietrznym, a jednocześnie jednym z najpoważniejszych współczesnych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa. Ich użycie w działaniach o charakterze hybrydowym, zarówno do celów rozpoznawczych, jak i bojowych, stwarza ryzyko dla integralności przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej oraz bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. W tych warunkach Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej pozostają podmiotem wiodącym w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom generowanym przez systemy bezzałogowe, dysponującymi środkami technicznymi i operacyjnymi do ich wykrywania, identyfikacji i neutralizacji.

Rozwiązanie to pozwala na integrację planowania, wymiany informacji oraz koordynacji działań obronnych, stanowiąc element systemu prewencji i ochrony przestrzeni powietrznej w ujęciu narodowym i sojuszniczym.

Dzięki temu Agencja będzie zdolna do skutecznego reagowania nie tylko w czasie wojny czy stanu wojennego, ale również w okresie pokoju, w warunkach narastających zagrożeń hybrydowych."


Do pobrania:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Ankieta do trwających konsultacji na stronie  https://orka.sejm.gov.pl/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony