Przejdź do treści
Źródło artykułu

Flexjet zamawia 300 samolotów Phantom 3500 od Otto Aerospace jako pierwszy klient

Firma Flexjet, operator samolotów biznesowych, została ogłoszona pierwszym klientem Phantom 3500, rewolucyjnego odrzutowca biznesowego opracowywanego przez Otto Aerospace.

Informacja została ogłoszona podczas UP.Summit, wydarzenia poświęconego innowacjom w lotnictwie i kosmonautyce, które odbyło się w Bentonville w stanie Arkansas w dniach 28-29 września 2025 r.

To przełomowa umowa dla Otto Aerospace (wcześniej Otto Aviation) i zapewnia zamówienie na 300 samolotów od jednego z największych operatorów floty samolotów biznesowych w Stanach Zjednoczonych. Flexjet zostanie również autoryzowanym serwisantem samolotów Otto Aerospace.

Phantom 3500 to projekt od podstaw, który odzwierciedla dziesięciolecia pracy Otto Aerospace w dziedzinie przepływu laminarnego. Jest to zasada fizyki, dzięki której powietrze porusza się płynnie po powierzchni, minimalizując opór i turbulencje.

Optymalizując przepływ laminarny, Otto Aerospace twierdzi, że jego samolot jest w stanie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin o 60% w porównaniu z tradycyjnymi samolotami tej samej kategorii.

Phantom 3500 (fot. Otto Aviation)

Pod tym względem Phantom 3500 będzie konkurował z odrzutowcami biznesowymi, takimi jak Embraer Praetor 500, Cessna Citation X i Bombardier Challenger 3500.

Kolejną wyjątkową cechą Phantoma 3500 jest to, że aby uzyskać efekt przepływu laminarnego, nie posiada on okien wzdłuż kadłuba. Otto Aerospace rekompensuje to jednak, zapewniając to, co można by określić jako doświadczenie kabiny nowej generacji, szeroko wykorzystując ekrany ścienne i oświetlenie, aby zapewnić porównywalne, a w niektórych aspektach nawet ulepszone, wrażenia.

Phantom 3500 - wnętrze (fot. Otto Aviation)

Projekt Phantoma 3500 stanowi ewolucję Celery 500L, eksperymentalnego, przyciągającego wzrok samolotu o kształcie łzy i pojedynczym tylnym śmigle, którego Otto Aerospace używało do testowania w locie koncepcji przepływu laminarnego w latach 2018-2021.

Pierwszy lot Phantoma 3500 planowany jest na 2027 r., a certyfikacja i dostawy na 2030 r. W czerwcu 2025 r., podczas Paris Air Show, Otto Aerospace ogłosiło, że otrzymało wsparcie finansowe od stanu Floryda na budowę zakładu produkcyjnego na skalę przemysłową w pobliżu lotniska Cecil (VQQ) w Jacksonville.

Firma Flexjet, należąca do prywatnej grupy lotniczej OneSky, dysponuje flotą około 300 odrzutowców różnej wielkości, od lekkiego Embraera Phenom 300 po ultradalekodystansowy Gulfstream G700.

Na początku 2025 r. firma Flexjet złożyła kolejne duże zamówienie o wartości 7 mld dolarów na 182 samoloty Embraer (plus 30 opcji), obejmujące nieokreśloną kombinację modeli Phenom 300E oraz Praetor 500 i 600.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony