Koniec ery Super Jumbo. Jakie plany ma 15 obecnych ich użytkowników?

Start A380 z Tuluzu, fot. Airbus

Koncern Airbus ma dostarczyć jeszcze cztery egzemplarze modelu A380, po czym wygasi jego produkcję. Europejski gigant zdecydował się zakończyć program czterosilnikowego dwupokładowego samolotu pasażerskiego w lutym 2019 r., a ostatniego A380 ma dostarczyć w przyszłym roku. Wszystkie zaległe dostawy będą zrealizowane dla linii Emirates.

Nieco ponad dekadę po tym, jak linie Singapore Airlines odebrały pierwszego Super Jumbo, program zmierza do swojego końca. Wygląda na to, że jego koncepcja pojawiła się w niewłaściwym czasie, a sytuację pogorszyła jeszcze pandemia koronowirusa. Wszystkie ostatnie cztery zbudowane egzemplarze odbyły swój pierwszy lot, co oznacza, że produkcja A380 w zakładach firmy w Tuluzie dobiegła końca. Ich dostawy są planowane z następującym harmonogramem: 

  • A6-EVO — MSN 268 — czerwiec 2021
  • A6-EVQ — MSN 270 — styczeń 2022
  • A6-EVR — MSN 271 — marzec 2022
  • A6-EVS — MSN 272 — maj 2022 r.

Linie Emirates są obecnie największym operatorem A380 i wraz z dostawą kolejnych czterech, będą ich posiadać 123 egzemplarze. W 2018 roku cena katalogowa A380 wynosiła 445,6 mln dolarów, ale te odrzutowce  prawdopodobnie nigdy nie będą tyle warte, zwłaszcza jeśli nie ma rynku na używane konstrukcje tego typu.  

W wyniku pandemii COVID-19 wiele linii lotniczych wycofało swoje floty A380, jednak wielu przewoźników wykorzystuje jeszcze Super Jumbo. Oto ich lista wraz z aktualnymi planami dotyczącymi przyszłości tych konstrukcji:

  • Air France – cała flota wycofana
  • Nippon Airways – wszystkie trzy A380 będą użytkowane
  • Asiana Airlines – nie planuje ich wycofania
  • British Airways – A380 ponownie latają i nie ogłoszono planów ich wycofania
  • China Southern Airlines – brak pewności co do przyszłości samolotu
  • Emirates – A380 znowu wykonują loty
  • Etihad Airways – samoloty zaparkowane na czas nieokreślony
  • Hi Fly – jedyny samolot został wycofany
  • Korean Air – nie ujawniono żadnych planów
  • Lufthansa – 6 z 14 egzemplarzy wycofanych z eksploatacji. Mało prawdopodobne, aby pozostałe wróciły do eksploatacji
  • Malaysia Airlines – flota zostanie wycofana w nadchodzących miesiącach
  • Qantas – prawdopodobnie od 2023 r. planowany powrót na siatkę połączeń
  • Qatar Airways – nie widzi przyszłości dla swoich A380
  • Singapore Airlines – 12 z 24 Super Jumbo już zostało wycofanych, brak planów co do pozostałych egzempalrzy
  • Thai Airways – nie ujawniono żadnych konkretnych planów dotyczących floty A380

 

Źródło: simpleflying.com
comments powered by Disqus