Koniec epoki Su-22
Po 41 latach służby w polskich Siłach Powietrznych samoloty Su-22 odchodzą na zasłużoną emeryturę.
11 września w 12 Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu odbyła się uroczystość pożegnania samolotów Su-22, które po 41 latach służby w polskich Siłach Powietrznych ustępują miejsca nowszej technice.
Wcześniej, w dniu 10 września, w ramach pożegnania samolotów Su-22, odbył się jest przelot grupy trzech samolotów nad Garnizonami, które związane były z eksploatacją samolotu Su-22 w minionych latach. To symboliczny sposób podziękowania wszystkim tym, którzy przez minione lata pilotowali, obsługiwali oraz zabezpieczali operacje lotnicze w jednostkach użytkujących samolot Su-22 oraz niezliczonej ilości fanów lotnictwa. Ostatni przelot pożegnalny trzech maszyn odbył się nad garnizonami w Powidzu, Pile, Świdwinie i Mirosławcu.
W latach 80-tych poprzedniego stulecia wprowadzony został do użytku lotnictwa polskiego, nowy typ statku powietrznego produkcji ówczesnego ZSRR samolot Su-22M4. Nazwano go mianem supertechniki, a jego wprowadzenie na wyposażenie polskiego lotnictwa można porównać z wdrożeniem systemu samolotu wielozadaniowego F-16.
Su-22M4 to radziecki samolot myśliwsko-bombowy, który w polskim lotnictwie był używany jako samolot bojowy. Posiada zmienną geometrię skrzydeł, co pozwalało na optymalizację jego parametrów lotniczych w zależności od sytuacji. Maksymalna prędkość samolotu to 1850 km/h na wysokości 11 000 m, a maksymalna wysokość to 15 200 m.
Su-22 to świadkowie historii, symbol pokoleń pilotów, techników i całego personelu, który przez dekady dbał, by wznosiły się w niebo i wracały bezpiecznie na ziemię. Ich charakterystyczny dźwięk, sylwetka przecinająca niebo i potężna moc zostaną na zawsze w pamięci tych, którzy je znali, obsługiwali i podziwiali.



Komentarze