Koleny rok i kolejne inwestycje na katowickim lotnisku
Obecny rok jest rokiem zakończenia największego procesu inwestycyjnego w katowickim porcie lotniczym, ale to nie znaczy, że to koniec inwestycji. Na swoją kolej czeka teraz m.in. infrastruktura cargo i stara droga startowa, która przeobrażona zostanie w drogę kołowania. W tym roku w porcie przekroczone zostaną trzy miliony obsługiwanych pasażerów.
Oddanie do użytku nowej drogi startowej, płyty postojowej, drogi kołowania i nowego terminalu przylotowego – to wydarzenia, które miały miejsce w ostatnich latach. W nadchodzącym roku port chce postawić przede wszystkim na strefę cargo. Budowa terminala już trwa, a jego oddanie do użytku planowane jest w czerwcu 2016 roku.
Cargo kosztowne, ale potrzebne
Według szacunków całość inwestycji w strefę cargo to koszt około 50 mln zł. Terminal cargo ma być trzykrotnie większy od dotychczasowego, ale przebudowany zostanie również układ dróg wewnętrznych, wraz z parkingiem. Głównym najemcą bazy będzie firma DHL Express, która wynajęła już jedną trzecią jej powierzchni. Pyrzowickie lotnisko jest obecnie na pierwszym miejscu wśród wszystkich portów regionalnych pod względem obsługi ruchu towarowego. Według zapowiedzi, w tym roku obsłuży około 16,5 tys. ton cargo. Po otwarciu terminalu władze portu liczą, że w ciągu 2-3 lat podwoi, a nawet potroi się wielkość obsługi towarów.
Stara droga w drogę kołowania
40,5 mln zł lotnisko przeznaczy na przebudowę starej drogi startowej w drogę kołowania. Za inwestycję odpowiadać będzie Skanska, która oprócz tego zobowiązana została również do dostosowania infrastruktury katowickiego portu do II kategorii operacji lotniczych. Wyższa kategoria pozwoli pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie, tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 30 metrów. Obecnie ILS tej kategorii posiadają dwa polskie porty lotnicze – Lotnisko Chopina i Port Lotniczy Modlin. Wkrótce dołączy do nich jeszcze Port Lotniczy Gdańsk.
Modernizacja terminalu A
Ostatnią najważniejszą inwestycją, którą katowicki port planuje przeprowadzić w najbliższym czasie, jest modernizacja terminalu A. Chodzi o poprawę estetyki budynku, ale też przebudowę wnętrza budynku. Celem inwestycji jest zagospodarowanie pod odloty powierzchni uwolnionych hal przylotów w tym obiekcie, po otwarciu terminalu C. Po oddaniu nowego terminala roczna przepustowość lotniska w Katowicach wzrosła do około 5,5 mln pasażerów obsługiwanych w ciągu roku.
Komentarze