Lądowanie awaryjne śmigłowca Schweizer 269C, lądowanie w terenie przygodnym szybowca SZD-51 Junior - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 4909/2021 (I, 11.12.2021 r., EPGL). Dotyczy: Lądowania awaryjnego załogi śmigłowca Schweizer 269C po zaobserwowaniu wibracji oraz tendencji do jego odchylania się w lewo w stosunku do kierunku lotu, a także utraty mocy silnika. Przyczyną zdarzenia był spadek ciśnienia oleju z powodu rozszczelnienia przewodu olejowego, co skutkowało zatarciem się silnika podczas lotu. Uchwała 4909/2021
• 3820/2022 (W, 15.07.2022 r., Rapy Dylańskie). Dotyczy: Lądowania w terenie przygodnym szybowca SZD-51 Junior z tylnym wiatrem. Przyziemienie miało miejsce poza połową pola. Szybowiec na końcu pola wtoczył się do lasu i zderzył się z drzewem. Raport wstępny 3820/2022
• 1735/2015 (W, 19.08.2015 r., EPWK). Dotyczy: Podczas wznoszenia motolotni ENDURO-XP, na wysokości około 40 m nastąpiło przerwanie pracy silnika. Pilot wykonał zakręt w prawo, w trakcie którego na wysokości około 10 m przeciągnął skrzydło motolotni. Motolotnia rozpoczęła autorotację w prawo i zderzyła się z ziemią. Przyczyną zdarzenia było przeciągnięcie skrzydła motolotni w zakręcie, w trakcie wykonywania lądowania po awarii silnika . Uchwała 1735/2015, Uchwała 1735/2015EN
• 436/2019 (PI, 15.02.2019 r., EPWA). Dotyczy: Podczas wypychania samolotu Boeing 777-258 przy użuciu ciągnika holowniczego SCHOPF F210 i uniwersalnego dyszla holowniczego J-TOWversa1-A doszło do "złożenia się" dyszla holowniczego, ścięcia prawego i środkowego sworznia a następnie kolizji samolotu z holownikiem. Bezpośrednią przyczyną poważnego incydentu lotniczego był brak reakcji na ścięcie sworznia bezpieczeństwa dyszla holowniczego i kontynuowanie podciągania samolotu. Raport końcowy 436/2019, Raport końcowy 436/2019EN
2022/2231 (13.05.2022 r., lądowisko Wałczyk). Dotyczy: Wypadku wiatrakowca AutoGyro Cavalon (znaki rejestracyjne OK-AWC98). Pilot statku powietrznego nie odblokował hamulca kół podwozia głównego i postanowił przerwać start. W tym celu zmniejszył moc silnika i oddał „od siebie” drążek sterowy. Wiatrakowiec zwolnił i jednocześnie przechylił się na prawą stronę. W pozycji przechylonej obracający się wirnik główny dotknął ziemi, co spowodowało gwałtowny obrót wiatrakowca i przewrócenie go na prawą stronę kadłuba. Raport końcowy 2022/2231
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze