Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 67/18 (W, 10.01.2018 r., EPWA). Dotyczy: Lądowania awaryjnego samolotu Bombardier DHC-8-402 na drodze startowej (DS) 11 EPWA z NLG w położeniu niezablokowanym, które podczas dobiegu uległo złożeniu. Bezpośrednią przyczyną wypadku były nadmierne luzy występujące w układzie chowania/wypuszczania podwozia przedniego. Raport końcowy 67/18, Raport końcowy 67/18 EN
• 1589/20 (I, 02.07.2020 r., EPZG). Dotyczy: Opóźnionego lotu samolotu Embraer ERJ-170-200LR z lotniska EPZG w celu wykonania lotu o statusie HEAD 1 na lotnisko EPWA. Przyczyny incydentu lotniczego: niewłaściwe przygotowanie dokumentacji do lotu o statusie HEAD; brak nadzoru dyspozytora instruktora nad czynnościami młodszego dyspozytora w trakcie egzaminu; informacja o czasie pracy lotniska EPZG i TWR EPZG nie została przekazana załodze podczas briefingu; opóźnione przybycie pasażerów na lotnisko EPZG; nieskuteczny nadzór LCM PLL LOT w czasie realizacji operacji lotniczej; wsparcie udzielone załodze samolotu przez kontrolera, po godz. 22:00, i przez DOP mogące upewnić załogę, że jej działania były poprawne; działanie załogi kokpitowej w warunkach „widzenia/myślenia tunelowego” wywołanego stresem sytuacyjnym. Raport końcowy 1589/20
• 1963/20 (W, 22.07.2020 r., EPPT). Dotyczy: Przyziemienia samolotu TECNAM P2008-JC bez wytrzymania, w wyniku czego samolot odbił się trzy razy od pasa startowego (wykonał kangury). W trakcie trzeciego przyziemienia wyłamana została goleń przedniego podwozia samolotu. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu, polegający na przyziemieniu samolotu na trzy punkty bez wytrzymania na dużej prędkości i nieumiejętnym poprawianiu kangurów. Uchwała 1963/20
• 2043/20 (W, 25.07.2020 r., EPBA). Dotyczy: Przyjęcia przez ucznia do lądowania ze spadochronem MARS 330 niewłaściwej sylwetki, wykonania przyziemienia na rozstawione nogi, podczas którego doznał poważnego urazu jednej z nich. Uchwała 2043/20
• 2405/21 (PI, 24.07.2021 r., EPNL). Dotyczy: Kolizji samolotów Jak-12M i AT-3 na lotnisku. Przyczyną wypadku był błąd pilota samolotu Jak-12M, polegający na nieupewnieniu się o braku przeszkód na drodze kołowania, a także ustawienie samolotu AT-3 w bezpośrednim sąsiedztwie płyty do tankowania. Raport końcowy 2405/21
• 2955/21 (W, 14.08.2021 r., EPGL). Dotyczy: Przyziemienia skoczka ze spadochronem COMMODORE 250 w zakręcie, co skutkowało nierównomiernym obciążeniem nóg ucznia podczas lądowania, a w konsekwencji doznał on złamania prawej nogi. Uchwała 2955/21
• 3111/21 (W, 20.08.2021 r., EPPT). Dotyczy: Błędu w technice pilotażu samolotu TECNAM - P2008JC polegającego na nieumiejętnym poprawianiu kangurów po przyziemieniu i odbiciu się samolotu przed użytkową częścią drogi startowej. Samolot odbił się trzykrotnie od pasa startowego i nastąpiło złamanie goleni przedniego podwozia, a następnie wyłamanie łopat śmigła. Uchwała 3111/21
• 3308/19 (PI, 02.08.2019 r., TMA Kraków w okolicach pkt-u VFR EPKKE). Dotyczy: Wlotu samolotu Cessna 152 w przestrzeń kontrolowaną, bez nawiązania łączności i uzyskania zezwolenia kontroli ruchu lotniczego. Błędnej oceny sytuacji ruchowej przez kontrolera. Uchwała 3308/19
• 4919/21 (W, 12.12.2021 r., Szadek k. Zduńskiej Woli). Dotyczy: Zderzenia się płasko z ziemią samolotu UL, Rans S – 12XL "Airaile", w końcowej fazie zakrętu na małej wysokości w odległości około 600 m od lądowiska. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia, ponieważ statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osoby nie posiadające uprawnień do pilotowania tego typu statku powietrznego; statek powietrzny był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami (nie był zarejestrowany). Uchwała 4919/219
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze