Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kody i skróty w ruchu lotniczym

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w Dzienniku Ustaw nr 53 ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań ICAO w zakresie skrótów i kodów stosowanych w ruchu lotniczym.

Materia objęta niniejszym rozporządzeniem stanowi realizację zobowiązań Rzeczpospolitej Polskiej wynikających z członkostwa w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w zakresie zapewnienia najwyższego możliwego w praktyce ujednolicenia przepisów, norm i zalecanych metod postępowania w odniesieniu do statków powietrznych, personelu, dróg lotniczych i służb pomocniczych we wszelkich przypadkach, w których takie ujednolicenie może ułatwić i ulepszyć żeglugę powietrzną.

Stosowanie procedur ICAO w faktycznych działaniach jest możliwe tylko po ich implementowaniu przez państwa członkowskie. Dokument „Skróty i kody ICAO” (ICAO Abbreviations and Codes (Doc 8400)), zawiera skróty i kody zatwierdzone przez Radę ICAO do powszechnego stosowania w międzynarodowej telekomunikacyjnej służbie lotniczej i w dokumentach informacji lotniczej, jednolitą frazeologię skróconą – do stosowania w biuletynach informacji przed lotem, a także procedury łączności z wykorzystaniem linii przesyłania danych służb ruchu lotniczego (ATS).

Procedury Doc 8400 stanowią podstawowy dokument dla użytkowników przestrzeni powietrznej, kontrolerów ruchu lotniczego oraz innych służb żeglugi powietrznej, działających zarówno w ruchu krajowym, jak i w ruchu wychodzącym poza granice Rejonu Informacji Powietrznej Warszawa i wchodzącym do niego. Dokument ten uwzględnia wszystkie zmiany przyjęte przez Radę ICAO w wyniku badań przeprowadzonych przez Komisję Żeglugi Powietrznej w konsultacji z państwami członkowskimi, dotyczącymi kontroli i koordynacji stosowania kodów i skrótów.

W celu uproszczenia kodowania, skróty podzielono na kategorię ogólną (Skróty) oraz kilka kategorii specjalistycznych (Skróty stosowane do oznaczania rodzaju depesz w stałej telekomunikacyjnej służbie lotniczej; Skróty i terminy, które w łączności radiotelefonicznej należy nadawać jako pełne wyrazy; Skróty i terminy, które w łączności radiotelefonicznej należy nadawać używając pojedynczych liter w niefonetycznej formie; Oznaczenia typowych emisji radiokomunikacyjnych; Kody służące do podawania słyszalności sygnałów; Kody NOTAM).

Mając na uwadze ułatwienie redagowania depesz, niektóre ze skrótów powtórzone są w kilku kategoriach, co umożliwia szybkie i bezpośrednie ich stosowanie przez personel operacyjny.

W dotychczas wydanych rozporządzeniach do ustawy Prawo lotnicze niektóre ze skrótów określonych w Doc 8400 zostały już ujęte w definicjach zawartych w tych aktach prawnych.

Niemniej jednak wejście w życie omawianego rozporządzenia nie będzie powodowało konieczności zmiany dotychczas funkcjonujących w obrocie prawnym definicji, gdyż definicje te są co do zasady tożsame.

Z treścią rozporządzenia można zapoznać się pobierając je ze strony ULC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony