Jednolity System ATM w FIR Warszawa
W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyła się konferencja „Wdrażanie Jednolitego Systemu ATM w FIR Warszawa”. W spotkaniu zorganizowanym przez ULC wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, PLL LOT, Dowództwa Sił Powietrznych oraz portów lotniczych.
Obradom przewodniczył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński. Prezes ULC omówił założenia inicjatywy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, której głównym filarem jest system zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji SESAR.
Uczestnicy konferencji szczegółowo omówili kwestie związane pierwszym pakietem wdrożeniowym Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (IP 1) jak również poruszyli szereg innych tematów nurtujących środowisko lotnicze. Ustalono, że osiągnięcie korzyści jest uzależnione od równoległego wprowadzenia nowego systemu ATM przez wszystkie jego elementy. Zwrócono uwagę na trudności w ocenie zysków wynikających z wdrażania systemu. Zmusza to do identyfikacji tych zadań, które przynieść mogą natychmiastowe efekty ekonomiczne (QUICK WINS) i koncentracji na nich w pierwszej fazie wdrożeniowej.
Konferencja stanowi kolejny etap cyklu konsultacji dotyczących wdrażania projektu SESAR. W konsultacjach przeprowadzonych na szczeblu ekspertów uczestniczyli przedstawiciele PAŻP, portów lotniczych, strony wojskowej i linii lotniczych. W trakcie spotkań uczestnicy zostali zapoznani z głównymi założeniami i celami pakietu wdrożeniowego IP1, jako bazy technologicznej dla wprowadzenia pozostałych pakietów projektu. Przedstawiono stan prac wdrożeniowych i plany na najbliższą przyszłość. Oceniono, że zasadną jest dalsza współpraca w tym zakresie.
***
ATM - Według klasyfikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zarządzanie ruchem lotniczym (Air Traffic Management – ATM) jest procesem, na który składają się trzy rodzaje działalności (funkcje):
Zarządzanie przestrzenią powietrzną (Airspace Management – ASM) – przydzielanie użytkownikom odpowiednich części przestrzeni do wykorzystywania zgodnie z określonymi zasadami.
Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego i pojemnością przestrzeni (Air Traffic Flow and Capacity Management – ATFCM) w celu zoptymalizowania tego ruchu.
Zapewnienie, odpowiednio do charakteru, natężenia i warunków ruchu lotniczego, właściwych służb ruchu lotniczego (Air Traffic Services – ATS).
Program SESAR - powstał jako technologiczny komponent Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Jego istotą jest stworzenie, w perspektywie do roku 2020, systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, w tym opracowanie technologii, sposobów organizacji i elementów przemysłowych zdolnych do zapewnienia bezpieczeństwa i płynności transportu lotniczego w ciągu następnych lat w Europie i na świecie. Wykorzystanie nowoczesnych i niezawodnych technologii, a także standaryzacja infrastruktury ruchu lotniczego będą miały znaczny wpływ na bezpieczeństwo lotnicze. SESAR wpłynie również w znaczny sposób na środowisko naturalne, gdyż wykorzystanie zalet systemu GALILEO pozwoli na optymalizację tras lotu statków powietrznych, a tym samym przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Komentarze