Przejdź do treści
Źródło artykułu

Jastrzębie czeka modernizacja. Trzeba wymienić przede wszystkim ich radary i systemy walki elektronicznej

Nowy radar, systemy walki elektronicznej, rakiety i bomby szkoleniowe – wszystko warte ponad 7 mld dolarów. Tak wygląda propozycja modernizacji polskich samolotów wielozadaniowych F-16, przedstawiona przez Amerykanów. Na co zdecyduje się strona polska? Prawdopodobnie dowiemy się w najbliższym czasie.

Departament Stanu USA zatwierdził możliwość przeprowadzenia modernizacji Midlife Upgrade polskich samolotów F-16. Informację podała Defense Security Cooperation Agency odpowiedzialna za sprzedaż uzbrojenia sojusznikom USA. Koszt modernizacji łącznie to 7,30 mld dolarów. Można się jednak spodziewać, że będzie on niższy, bo nie wszystko z listy sprzętu i systemów zostanie przez Polskę zakupione.

Polskie Jastrzębie zostały kupione 18 lat temu. Samoloty mają około trzech tysięcy godzin nalotu, a więc nie są na etapie połowy resursu godzin, bo ten wynosi około 8 tysięcy godzin (warunkowo może zostać przedłużony do 12 tysięcy godzin w ramach programu Service Life Extension Program). Dlatego w MLU dla naszych F-16 nie widnieją propozycje modernizacji elementów samego płatowca czy jego silnika – te jeszcze jej nie wymagają.

Jednak osiemnastoletnie części elektroniczne trzeba już zmodernizować, by zapewnić F-16 fuzję wszystkich posiadanych sensorów. To jakby używać komputerów kupionych niemal 20 lat temu – mówią polscy piloci Jastrzębi.

Najważniejszym elementem, który zostanie wymieniony, jest radar. Obecnie w polskich F-16 znajduje się radar AN/APG-68(V)9, którego producent Westinghouse Electric Corporation (należący do konsorcjum Northrop Grumman) nie zapewnia już wsparcia technicznego dla tego produktu. W pakiecie MLU dla Polski proponowanym przez Amerykanów jest radar AN/APG-83 z aktywnym skanowaniem elektrycznym (AESA). Jego zakup jest niezbędny, by można było wykorzystać pełnię możliwości rakiet AIM-120-C8 AMRAAM, na których zakup wyraziły zgodę Stany Zjednoczone w marcu tego roku. Ale nowy radar pociąga za sobą kolejne potrzeby modernizacyjne, a więc m.in. konieczność wymiany systemów walki elektronicznej. Dziś piloci F-16 dysponują systemem AIDEWS, w przyszłości może to być system Viper AN/ALQ-257 lub AN/ALQ-254V Viper Shield.

Na liście Defense Security Cooperation Agency znajduje się m.in. 58 modułów platformy nawigacji satelitarno-inercyjnej EGI (Embedded GPS Inertial) zapewniających nawigację satelitarną inercyjną INS z korektą GPS, 60 komputerów misji nowej generacji XMC, w tym 48 do zainstalowania i 12 pakietów części zapasowych, oraz trzy szkolne pociski manewrujące AGM-158 JASSM. Oprócz tego Polska może kupić system ostrzegania przed nadlatującymi rakietami PAWS-2 (Phased Array Warning System), hełmy z wyświetlaczami JHMCS II, zaawansowany system identyfikacji swój-obcy IFF AN/APX-126/127 i aktualizację systemu planowania misji połączonych JMPS (Joint Mission Planning Systems).

W najbliższym czasie Agencja Uzbrojenia będzie prowadzić rozmowy ze stroną amerykańską o modernizacji naszych myśliwców. Procedura ta potrwa kilka lat i będzie się odbywać rotacyjnie.

Ewa Korsak

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony