ITWL: stanowisko do badań współspalania paliwa lotniczego z wodorem
W Zakładzie Materiałów Pędnych i Smarów Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych od kilku lat prowadzone są prace badawczo-rozwojowe w oparciu o wykorzystanie stanowiska modelowego turbinowego silnika odrzutowego w obszarze zastosowania syntetycznych komponentów węglowodorowych.
Istniejące zaplecze badawcze zostało w ostatnim czasie poszerzone o stanowisko mikroturbiny gazowej z dedykowaną linią wodorową, które pozwoli na prowadzenie prac związanych z procesem współspalania paliwa lotniczego z wodorem.
Stanowisko będzie wykorzystywane do badań porównawczych pracy modelowego silnika turbinowego zasilanego różnymi proporcjami paliwa lotniczego i wodoru. Rejestrowane i analizowane będą podstawowe parametry pracy silnika oraz emisje gazowych składników spalin.
Ponadto, stanowisko daje możliwość monitorowania stanu technicznego gorących elementów konstrukcyjnych silnika turbinowego (komory spalania i turbiny), poprzez wykonywanie jego przeglądów boroskopowych.
Nowoczesna aparatura bezpośrednio podniesie zdolności Instytutu do realizacji prac naukowo – badawczych oraz projektów w obszarze zastosowania wodoru jako alternatywnego źródła napędu silników turbinowych.
Komentarze