Przejdź do treści
Źródło artykułu

Interpelacja w sprawie rozwoju Lotniska Warszawa-Radom (Sadków)

21 października 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 13050 do ministra infrastruktury w sprawie rozwoju Lotniska Warszawa-Radom (Sadków). Interpelację zgłosił Poseł Marek Suski (Prawo i Sprawiedliwość).


Pełny tekst interpelacji:

Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie szczegółowych informacji oraz wyjaśnienie kierunków polityki państwa względem lotniska Warszawa‑Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku (Sadków).

W ostatnich latach lotnisko to, po przejęciu przez spółkę Polskie Porty Lotnicze (PPL), stało się przedmiotem wielu deklaracji i planów inwestycyjnych, jednak także poważnych wątpliwości operacyjnych i finansowych. Chciałbym w tej sprawie uzyskać jasne stanowisko organów państwowych co do dalszej roli i przeznaczenia tego portu lotniczego.

W związku z powyższym proszę o udzielenie wyjaśnień na następujące pytania:

1. Nowe połączenia pasażerskie
a) Czy w najbliższym okresie planowane jest uruchomienie nowych połączeń regularnych z lotniska Radom? Jeśli tak, jakie kierunki są brane pod uwagę i z jakimi przewoźnikami prowadzone są (lub były) rozmowy w tym względzie?
b) Czy prowadzone były (lub są prowadzone) formalne negocjacje z liniami lotniczymi lub touroperatorami w sprawie uruchomienia nowych tras z Radomia? Jeśli tak, jakie linie/operatorzy wyrazili zainteresowanie (lub składały wstępne deklaracje)?
c) Czy planowane jest utrzymanie lub rozwój sezonowych czarterów (np. do Egiptu, Turcji, etc.), które w mediach już są zapowiadane? (np. Sharm el‑Sheikh, Hurghada itp.).

2. Rola miasta Radom i udział samorządu w rozwoju lotniska
a) Czy Urząd Miasta Radomia formalnie uczestniczy w rozmowach, negocjacjach lub planowaniu dalszej rozbudowy lotniska?
b) W jakim zakresie miasto Radom angażuje się (lub zamierza się angażować) w rozwój portu lotniczego, np. przez inwestycje w infrastrukturę towarzyszącą (drogi dojazdowe, transport publiczny, parkingi, skomunikowanie kolejowe) lub współfinansowanie przedsięwzięć marketingowych dla przewoźników?
c) Czy planowane (lub już podejmowane) są działania w obszarze planowania przestrzennego wokół lotniska, które mogłyby wspierać rozwój działalności lotniczej i powiązanej z nią infrastruktury? (Np. strefy logistyczne, działalność cargo, obsługa MRO itp.)

3. Przekazanie lotniska wojsku/współużytkowanie cywilno‑wojskowe
a) Czy istnieją plany (lub były takie propozycje) przekazania lotniska Radom wyłącznie pod zarząd wojskowy lub zmian w statusie użytkowania (tj. ograniczenie ruchu cywilnego)?
b) Czy prowadzone były lub są analizy, audyty lub raporty (np. na zlecenie PPL, MON lub ministerstwa) w sprawie celowości takiego przekształcenia?
c) Czy w dokumentach planistycznych lub raportach wewnętrznych pojawia się rekomendacja by likwidować ruch cywilny i przekazać lotnisko wojsku, w świetle deficytu operacyjnego portu?

4. Koncepcja przekształcenia lotniska w port cargo/obsługa frachtu (cargo)
a) Czy PPL lub inne uprawnione organy mają oficjalny plan, by przekształcić lotnisko Radom w hub tylko dla transportu towarowego (cargo), ograniczając lub rezygnując całkowicie z ruchu pasażerskiego?
b) Jak obecnie wygląda zainteresowanie rynku frachtowego (przewoźnicy cargo) infrastrukturą lotniska Radom - prowadzone rozmowy, wstępne deklaracje, analizy rynkowe?
c) Czy planowane jest budowa infrastruktury cargo i MRO (konserwacja, naprawy) na lotnisku Radom jako główny element modelu operacyjnego?
d) W związku z tym - czy ruch pasażerski miałby stanowić jedynie uzupełnienie lub być utrzymany jedynie w ograniczonym zakresie?
e) Czy istnieje harmonogram zmian (etapów przekształcenia) oraz warunki jakie muszą być spełnione, by takie przekształcenie stało się faktem?

5. Decyzyjność w sprawach rozwoju lotniska
a) Kto obecnie formalnie podejmuje decyzje strategiczne i operacyjne w sprawach inwestycji, rozwoju, przychodów i kosztów lotniska Radom? (Czy to spółka PPL, Ministerstwo Infrastruktury, Rada Nadzorcza PPL, Zarząd PPL czy inny organ?)
b) Czy rola decyzyjna różni się w kwestiach inwestycji infrastrukturalnych, decyzji operacyjnych (np. zatwierdzanie nowych tras) i w sprawach zarządzania majątkiem lotniska?
c) Czy ministerstwo sprawuje nadzór właścicielski nad działaniami PPL w odniesieniu do Radomia i jak często są zatwierdzane inwestycje lub strategie lotniska przez odpowiednie komisje (sejmowe, senackie, rady nadzorcze)?
d) Czy w ostatnich latach były zgłaszane (lub realizowane) audyty, analizy efektywności, raporty NIK lub inne kontrole dotyczące gospodarowania lotniskiem Radom? Jeśli tak, proszę o kopię lub streszczenie wyników.

6. Kwestie finansowe, prognozy i rentowność
a) Jakie są obecne wyniki finansowe lotniska Warszawa‑Radom (przychody, koszty, strata/zakładany zysk) - w pełnych latach 2023, 2024 oraz prognozy na lata kolejne? (Do tej pory media podają stratę rzędu 60-70 mln zł rocznie).
b) Jakie przyjęto prognozy ruchu pasażerskiego dla Radomia (liczba pasażerów rocznie) i kiedy port ma osiągnąć próg rentowności? (wcześniejsze plany mówiły o 1 mln pasażerów do 2025 roku).
c) Czy prognozy popytu analizowały konkurencję z lotniskiem Chopina w Warszawie, Modlinem, a także ewentualne ograniczenia infrastrukturalne, drogowe i transportowe (np. złe skomunikowanie Radomia)?
d) W jakim okresie czasowym zakładany jest zwrot z inwestycji w rozbudowę i operacje Radomia - czy istnieje business plan (wdrożony lub zatwierdzony) przedstawiający scenariusze optymistyczny, umiarkowany i pesymistyczny?

7. Ograniczenia operacyjne i warunki środowiskowe/administracyjne
a) Jakie ograniczenia liczby operacji lotniczych (dziennych i nocnych) obowiązują obecnie dla lotniska Radom, i kto je określa (np. decyzje środowiskowe)? - media informują o limicie 35 operacji dziennie i 10 w nocy.
b) Czy decyzje środowiskowe (np. ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska) ograniczają skalę rozbudowy lub operacji nocnych?
c) Czy przewidziano rozszerzenie tych limitów operacyjnych w przyszłości, np. zezwolenia na większą liczbę lotów nocnych?
d) Jakie plany są w zakresie obsady wieży kontroli ruchu lotniczego - czy lotnisko będzie mieć stałą obsadę 24 h/dobę (obecnie jest obsada tylko w określonych godzinach)?

Bardzo proszę Pana Ministra o udzielenie wyczerpującej odpowiedzi w ustawowym terminie, ponieważ dalsza funkcjonalność lotniska Radom ma kluczowe znaczenie zarówno dla regionu, jak i dla polityki państwowej w zakresie infrastruktury lotniczej.


Interpelacja nr 13050 dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony