Informacja dla użytkowników samolotów ultralekkich z zabudowanymi systemami GRS/BRS

Samolot 3Xtrim 450 Ultra 17 na miejscu wypadku z widoczną wyciągniętą uprzężą spadochronu ratowniczego GRS (fot. PKBWL)

W dniu 5 lutego 2018 r. została opublikowana informacja Prezesa ULC dotycząca wprowadzenia zaleceń profilaktycznych dla użytkowników samolotów ultralekkich z zabudowanym systemem ratowniczym.

W związku ze zdarzeniem, do jakiego doszło na ultralekkim samolocie typu 3Xtrim ULTRA 450 z zabudowanym balistycznym spadochronowym systemem ratowniczym typu GRS, podczas którego po aktywowaniu systemu w powietrzu czasza spadochronu pozostała w pokrowcu, a samolot uległ uszkodzeniu w wyniku twardego lądowania, postanowiono ostrzec wszystkich użytkowników samolotów z systemami GRS/BRS* o możliwości wystąpienia tego typu zagrożenia.

Ustalenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) zawarte w raporcie końcowym wskazały, że przyczyną nierozwinięcia się spadochronu było pochłonięcie znacznej części energii rakiety na wyrwanie oszklenia otworu w poszyciu kadłuba (przewidzianego na wyrzut rakiety ze spadochronem w pokrowcu na zewnątrz samolotu), w rezultacie czego spadochron wyrzucony na zewnątrz samolotu nie wydostał się z pokrowca i nie rozwinął. Jako czynnik sprzyjający zaistniałej sytuacji wskazano na zastosowanie uszczelki wokół oszklenia otworu wyrzutu, która ulegając stwardnieniu pod wpływem czynników środowiskowych i eksploatacyjnych mogła przyczynić się do osłabienia skuteczności działania rakiety systemu.

Mając powyższe okoliczności na uwadze, w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów wszystkich samolotów ultralekkich z zabudowanymi balistycznymi spadochronowymi systemami ratowniczymi GRS/BRS (w szczególności samolotów mających podobne rozwiązania konstrukcyjne do samolotów 3Xtrim), Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje wszystkich Właścicieli oraz Użytkowników o konieczności wykonania poniższych czynności:

1) Przed najbliższym lotem lub lotami przeprowadzenie jednorazowego przeglądu zabudowy systemu GRS/ BRS, podczas którego należy dokładnie sprawdzić stan techniczny wszystkich elementów systemu, szczególnie pod kątem starzenia się, a także zgodność zabudowy systemu z warunkami podanymi w Instrukcji Obsługi Technicznej samolotu oraz Instrukcji Producenta balistycznego, spadochronowego systemu ratowniczego.
UWAGA: Niedopuszczalne jest umieszczanie jakichkolwiek dodatkowych przedmiotów w przestrzeni przedziału zabudowy systemu ratowniczego.

2) W przypadku niestwierdzenia niezgodności i pozostawienia systemu na samolocie należy ostrzec wszystkich użytkowników, którym udostępniany jest samolot o zagrożeniu związanym z możliwością nieskutecznego działania systemu GRS/BRS zabudowanego na samolocie, nawet przy właściwym jego przygotowaniu do użycia.
Do czasu wprowadzenia działań korygujących opisanych w pkt. 3) każdy Użytkownik samolotu powinien być świadomy, że użycie systemu GRS/BRS w sytuacji awaryjnej może nie zmniejszyć zagrożenia bezpieczeństwa lotu i w sytuacji awaryjnej wypracowywać należy optymalne działania zgodnie z Instrukcją Użytkowania w Locie.

3) W przypadku wykrycia niezgodności zabudowy z wymaganiami lub nieprawidłowego stanu technicznego elementów systemu GRS/ BRS, w tym części i elementów płatowca związanych z jego zabudową i sterowaniem, należy wyłączyć samolot z eksploatacji i skierować do naprawy, do Producenta samolotu lub do certyfikowanego podmiotu w zakresie obsługi i napraw. Usunięcie nieprawidłowości w zabudowie systemu powinno odbyć się z udziałem uprawnionego, zgodnie z wymaganiami Producenta systemu ratowniczego mechanika.

4) O wykryciu nieprawidłowości związanych z zakresem technicznym projektu typu samolotu należy poinformować posiadacza certyfikatu typu lub zatwierdzenia dokumentacji typu oraz Inspektorat Certyfikacji Wyrobów Lotniczych w Departamencie Techniki Lotniczej ULC.

Powyższa informacja została opracowana na podstawie zaleceń PKBWL zawartych w Raporcie końcowym nr 2810/17.

Raport Końcowy 2810/17, Album ilostracji 2810/17

Jednocześnie ULC informuje, że zalecenia Komisji PKBWL w odniesieniu do wszystkich typów samolotów 3Xtrim zostaną objęte krajową Dyrektywą Zdatności nr SP-0001-2018-A.

Oznaczenia:  *  GRS/BRS to handlowe oznaczenia spadochronowych systemów ratowniczych
GRS: Galaxy Rescue System
BRS: Ballistic Recovery Systems

Więcej informacji na stronie: www.ulc.gov.pl/pl/technika-lotnicza/dokumentacja-techniczna

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
comments powered by Disqus