Przejdź do treści
Port Lotniczy Poznań Ławica - pas startowy (fot. Port Lotniczy Poznań-Ławica)
Źródło artykułu

II kategoria ILS na poznańskiej Ławicy?

Wszystko wskazuje na to, że już za rok więcej samolotów będzie mogło lądować przy ograniczonej widoczności.

ILS jest systemem naprowadzania samolotów, umożliwiającym lądowanie we mgle. Systemy takie występują tylko na bardzo dużych lotniskach, np. we Frankfurcie. W Poznaniu obowiązuje obecnie I kategoria. Wymaga ona by pilot na wysokości co najmniej 60 metrów widział ziemię. Jeśli jej nie widzi, musi odlecieć.

II kategoria pozwala zejść bezpiecznie niżej - na 30 metrów. Zdaniem Grzegorza Bykowskiego, wiceprezesa poznańskiej Ławicy, dzięki temu rozwiązaniu w mgliste dni wyląduje 30 procent samolotów więcej niż dotychczas. W Polsce II kategorię obecnie mają tylko Okęcie i lotnisko w Modlinie.

Podwyższenie kategorii sprawi, że piloci będą mogli schodzić niżej - nawet jeśli nic nie będą widzieć. A to oznacza, że wyląduje więcej maszyn.

Kilka mglistych dni w ubiegłym tygodniu sprawiło, że poznańskie lotnisko było sparaliżowane. Samoloty nie mogły lądować i startować. Trzeba jednak przyznać, że 10 dni temu przez cały dzień do Poznania były przekierowane samoloty z Wrocławia...

Jeszcze w listopadzie port wystąpi do Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej o podniesienie kategorii ILS. Większość inwestycji została już wykonana - m.in. światła na pasie startowym. Procedura potrwa około pół roku.

Wojciech Chmielewski/jk

Więcej informacko na stronie: www.radiomerkury.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony