Przejdź do treści
Port Lotniczy Gdańsk
Źródło artykułu

Gotowi na deszcz

Trwająca obecnie rozbudowa infrastruktury Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest ściśle związana ze zwiększeniem utwardzonych powierzchni, a tym samym wpływa na znaczny wzrost wielkości spływu z powierzchni sztucznych wód opadowych. W celu bezpiecznego dla środowiska odprowadzenia wód opadowych cały obszar lotniska został podzielony na 7 zlewni. W obecnym etapie rozbudową objęte zostały zlewnie Nr 3 i Nr 4 oraz zlewnia Nr 7. Pozostałe zlewnie Nr 1 i Nr 6, o nawierzchni trawiastej, nie zostały objęte rozbudową. Natomiast kanalizacja deszczowa dla zlewni Nr 2 i Nr 5 realizowana będzie w kolejnym etapie rozbudowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Zakończona w terminie umownym budowa Systemu odprowadzania wód opadowych w zakresie zlewni Nr 3 i Nr 4 została zrealizowana przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Wod-Kan-Grzenkowicz” Sp. z o.o.

Wszystkie prace prowadzone były w gruncie, a tym samym stały się niewidoczne. Zrealizowany system odprowadzania wód opadowych obrazuje załączony rysunek.

Zgodnie z projektem wykonano układ dwóch głównych kolektorów deszczowych po jednym dla każdej zlewni odprowadzających wody opadowe, które zostały wykonane pod Drogą Startową w technologii mikrotunelingu. Zastosowana technologia umożliwiła budowę tych kolektorów w trakcie normalnej pracy operacyjnej lotniska. Przy zastosowaniu specjalnego wiertła (zdjęcie nr 1 i 2) wykonane zostały dwa przewierty pod Drogą Startową o łącznej długości prawie 400m oraz przecisk rur o średnicy od 1400 do 1600 mm. Każdy z kolektorów połączony został ze zbiornikiem retencyjnym i z sieciami kanalizacji deszczowej oraz przepompowniami. Wykonano dwa zbiorniki retencyjne (zdjęcie nr 3 i 4) o objętości 4846m3 dla zlewni Nr 3 oraz 3249m3 dla zlewni Nr 4, które ograniczają bezpośredni spływ wód deszczowych do istniejącego systemu rowów melioracyjnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniona została możliwość pięciodobowego przetrzymania wód opadowych i biodegradacji zanieczyszczeń, a tym samym spełniliśmy podstawowy warunek zachowania naturalnego środowiska w niezmienionej formie tzn. zrzutu czystych wód opadowych. Finalnie wody deszczowe odprowadzane są przy pomocy przepompowni do Potoku Strzelniczki. Dla zobrazowania wielkości budowy, w trakcie jej realizacji Wykonawca ułożył rurociągi o łącznej długość ponad 1,5 km rur o średnicach od 400 do 1600mm.

Aktualnie realizowana jest Zlewnia Nr 7, budowana w ramach realizacji terminalu T2, która odprowadzi wody opadowe z dachu nowego terminalu oraz zewnętrznego terenu bezpośrednio przyległego. Ta inwestycja zostanie zakończona wspólnie z terminalem T2.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony