Przejdź do treści
Święto Darłowskiej Eskadry/ fot.kmdr ppor. Czesław Cichy
Źródło artykułu

Święto Darłowskiej Eskadry

W ubiegły piątek, na lotnisku w Darłowie odbyły się obchody święta 29. Eskadry Lotniczej. Po zakończeniu uroczystej zbiórki z okazji święta jednostki pożegnalny lot po 30 latach służby w lotnictwie odbył były dowódca 2. Darłowskiego Dywizjonu Lotniczego kmdr pil. Dariusz Majewski.

23 września, odbyły się obchody święta stacjonującej na lotnisku w Darłowie 29. Eskadry Lotniczej. W uroczystościach uczestniczyli szef Oddziału Lotnictwa Dowództwa Marynarki Wojennej kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW kmdr pil. Stanisław Ciołek, delegacje jednostek lotnictwa morskiego oraz przedstawiciele Straży Granicznej, Policji, Żandarmerii Wojskowej i miejscowych władz samorządowych. Po zakończeniu uroczystej zbiórki do pożegnalnego lotu na śmigłowcu Mi-14PŁ wystartował kmdr pil. Dariusz Majewski.

Komandor pil. Dariusz Majewski żegna się z mundurem po 30 latach służby w lotnictwie. Przez 24 lata była to służba związana bezpośrednio z lotnictwem morskim. Na darłowskim lotnisku spędził 19 lat a karierę w tym garnizonie zakończył jako dowódca 2. Dywizjonu Lotniczego. Następnie był starszym specjalistą w Szefostwie Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz starszym inspektorem Bezpieczeństwa Lotów Dowództwa Marynarki Wojennej. Przez ostatnie dwa lata służył w Inspektoracie Bezpieczeństwa Lotów MON w Poznaniu. W powietrzu spędził 2200 godzin z czego ponad 2000 na śmigłowcach Mi-14.

Lotnictwo morskie związane jest z darłowskim garnizonem nieprzerwanie od 48 lat. Do głównych zadań stacjonującej tam 29. Eskadry Lotniczej należy poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych samodzielnie i we współpracy z okrętami, rozpoznanie i wskazywanie celów okrętom oraz zabezpieczenie ratownicze polskiej strefy odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue – poszukiwania i ratownictwa) na Bałtyku oraz strefy przybrzeżnej. Na wyposażeniu eskadry znajdują się śmigłowce zwalczania okrętów Mi-14PŁ, śmigłowce ratownicze Mi-14PS i W-3RM „Anakonda” oraz śmigłowiec Mi-2.

Z powodu kończącego się resursu, trwa proces wycofywania z eksploatacji śmigłowców Mi-14PS. Ostatnia pozostająca obecnie w służbie tego typu maszyna zostanie wycofana z eksploatacji pod koniec tego roku. Zadania wycofanych ze służby Mi-14PS przejmą dwa przystosowane do wykonywania zadań ratowniczych Mi-14PŁ. Po modernizacji otrzymały one oznaczenie Mi-14PŁ/R.

kmdr ppor. Czesław Cichy


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony