Forum Ekonomiczne 2011: Przyszłość transportu lotniczego
W czasie Forum Ekonomicznego 2011 w Krynicy jednym z wydarzeń był panel zatytułowany „Przyszłość transportu lotniczego”. Gościem specjalnym panelu Cezary Grabarczyk, Minister Infrastruktury.
W dyskusji udział wzięli następujący paneliści:
- Dagmar Grossmann, Założyciel, Central Europe Private Aviation (CEPA), Czechy;
- Michał Marzec, Dyrektor Naczelny, Porty Lotnicze, Polska;
- Krzysztof Michalski, Prezes, Agencja Mienia Wojskowego (AMW), Polska;
- Ross Mitchell, Dyrektor ds. Sprzedaży, BOMBARDIER INC., Wielka Brytania;
- Jan Pamuła, Prezes Zarządu, Kraków Airport, Polska;
- Oliver Stone, Dyrektor Operacyjny, Colibri Aircraft Ltd., Wielka Brytania;
Moderatorem panelu był Pan Krzysztof Banaszek, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, który przedstawił aktualne informacje o ruchu lotniczym w Polsce oraz średnio i długoterminowe prognozy Eurocontrol dotyczące rozwoju tego rynku do roku 2025.
W czasie panelu dyskutowane były następujące zagadnienia:
- Konkurencyjność transportu lotniczego na krótkie i średnie odległości a rozwój sieci kolei dużych prędkości w Europie.
- Problematyka rozwoju towarowych połączeń intermodalnych (cargo) z polskich portów lotniczych z siecią transportową Polski i Europy.
- Regionalny wymiar działalności portów lotniczych, czyli transport lotniczy pasażerski i cargo jako czynnik integralności regionów.
- Liberalizacja rynku transportu lotniczego w Europie – Idea Otwartego Nieba.
- Jednolita Europejska Przestrzeni Powietrzna.
Podsumowaniem dyskusji paneli stów były następujące wnioski:
- Potrzeba większej deregulacji polskiego rynku lotniczego w szczególności w odniesieniu do nowych rodzajów usług lotniczych takich jak Business Aviation.
- W najbliższych latach trwał będzie rozwój portów regionalnych oraz oczekiwane jest zwiększenie oferty połączeń do hub-ów z portów regionalnych.
- Wskazana jest racjonalizacja w zakresie tworzenia lotnisk regionalnych na bazie gruntów przekazywanych z AMW i dopasowanie ich wielkości oraz rodzaju oferowanych usług do istniejącej sieci lotnisk w Polsce.
- Zmniejszenie barier wejścia na polski rynek usług lotniczych oraz certyfikacji samolotów – obecnie postrzeganych jako bariera wejścia na rynek i blokada jego rozwoju.
- Rozwój transportu lotniczego będzie w nieznacznym stopniu ograniczony przez rozwój kolei dużych prędkości w Polsce, choć zjawisko to można określić jako „szorstką przyjaźń” z uwagi na zarówno kompatybilność jak i konkurencyjność oferty. Przykład połączenia Paryż – Nicea, jako jednego z połączeń wewnątrz Francji użytkującej od lat TGV, wskazuje na kompatybilność oferty kolei i lotnictwa.
- Na wzrost rynku cargo w Polsce wpłynie rosnące znaczenie firm kurierskich oraz powiększanie ich oferty realizowanej z wykorzystaniem transportu lotniczego.
Duże zainteresowanie panelem oraz rozwój rynku usług lotniczych a także poszerzający się zakres zagadnień jakie poruszane są w trakcie Forum w Krynicy sprawia, że zdaniem uczestników panelu w przyszłym roku zasadne jest oddzielne omówienie zagadnień operacyjnych i ruchowych, zwłaszcza po EURO 2012 oraz w ramach niezależnego panelu omówienie zagadnień otwarcia rynku lotniczego, deregulacji a także finansowania lotnictwa, w tym pomocy publicznej.
Komentarze