Przejdź do treści
Źródło artykułu

Enter Air: 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku

Enter Air opublikował raport okresowy za 2023 rok. Linie zanotowały w minionym roku 16% wzrost przychodów do 2,6 mld zł, a także 545,4 mln zł EBITDA i 166,2 mln zł zysku operacyjnego. Zysk netto w 2023 r. to 196,4 mln zł (wzrost o 171,8% r/r).

Miniony rok był bardzo intensywny i wypełniony pracą nad obsłużeniem zwiększonego popytu, co przełożyło się na rekordowy poziom przychodów i EBITDA. Jesteśmy liderem polskiego rynku turystycznego i czwartą największą linią pod względem liczby pasażerów przewiezionych na naszym rynku. Solidną pracą zwłaszcza w trakcie pandemii, a także w kolejnych latach, kiedy rynek stopniowo wracał do normalności, udało nam się wzmocnić naszą rozpoznawalność na kluczowych rynkach Europy. Wypromowaliśmy swoją markę, dzięki czemu mamy dziś coraz więcej zamówień z rynków europejskich – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

Dbamy też by zapewnić odpowiednie zasoby własne do obsłużenia ruchu turystycznego w Polsce, dlatego zdecydowaliśmy się powiększyć flotę o pięć dodatkowych maszyn. Docelowo w sezonie lato 2024 chcemy latać na 43 samolotach uwzględniając wynajem w formule wet-lease, 4 samoloty naszej szwajcarskiej spółki Chair oraz 4 samoloty nowej spółki Fly4. Początek roku 2024 pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku – dodaje Polaniecki.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w 2023 r.:

Przychody Enter Air w 2023 r. wyniosły ponad 2,6 mld zł, co oznacza wzrost o 16% wobec niespełna 2,3 mld zł przychodów w 2022 r. Wzrost przychodów wynika ze zwiększenia skali działalności Enter Air w 2023 r., w którym przewoźnik wykonał o 33% więcej operacji lotniczych niż rok wcześniej.

Nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do wolumenu operacji wynika z wysokiego kursu dolara w 2022 r. Duża część faktur wystawiana jest w tej walucie, co oznacza, że ukształtowanie kursu dolara w ciągu roku, ma znaczący wpływ na wartość przychodów osiąganych w Grupie. Dodatkowo w 2023 r. w porównaniu do 2022 r., odnotowano niższą rynkową cenę paliw. Przekłada się to nie tylko na niższą bazę kosztową, ale również niższą wartość sprzedaży, ponieważ koszt paliwa jest przenoszony na klientów. Wahania ceny paliwa w ciągu 2023 r. w dużej mierze zostały zniwelowane hedgingiem krótkoterminowym.

W 2023 r. Enter Air wypracował 166,2 mln zł zysku operacyjnego, o 1,5 % mniej od wyniku w 2022 r. oczyszczonego ze zdarzenia jednorazowego. W 2022 r. zysk raportowany wyniósł 225,6 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 168,7 mln zł.

EBITDA Grupy w 2023 r. osiągnęła rekordowy w historii Grupy poziom 545,4 mln zł i była o 59% wyższa r/r. Zysku netto wzrósł o 171,8% do 196,4 mln zł w porównaniu do 72,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w 2023 r. 101,7 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 443,7 mln zł EBITDA oraz 94,7 mln zł zysku netto.

Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego korzystał z ponad 36 samolotów, wykorzystując całą własną flotę (28 samolotów - 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8) oraz cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników, a także piąty, dodatkowy samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów. W 2023 r przed sezonem letnim Grupa przyjęła do użytkowania 3 nowe samoloty Boeing 737-8 MAX, a pod koniec roku przewoźnik oddał leasingodawcom 2 samoloty Boeing 737-800. W 2024 r. planowane jest powiększenie floty o 5 maszyn, w tym 4 typu Boeing 737 MAX 8. Większość z zamówionych samolotów ma dołączyć do floty w maju, po przejściu gruntownych przeglądów technicznych. W sezonie lato 2024 przewoźnik planuje wykonywać operacje z wykorzystaniem 43 samolotów (31 własne maszyny, 4 wet-leasy, 4 samoloty Chair Airlines i 4 samoloty Fly4).

W ramach odnowienia współpracy ze wszystkimi swoimi największymi partnerami na rynku polskim, Enter Air zawarł w 2024 r. kontrakty, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 mld PLN (518 mln USD). Największe umowy zostały podpisane z: TUI Poland - 227 mln USD (ok. 894,2 mln zł), Coral Travel Poland - 125,7 mln USD (ok. 508,9 mln zł), Rainbow Tours - 90,4 mln USD (ok. 365,6 mln zł),oraz ITAKA FLY - 74,5 mln USD (ok. 296,8 mln zł). Enter Air zgodnie z danymi ULC przewiózł w 2023 r. na polskim rynku prawie 3,1 mln pasażerów będąc niekwestionowanym liderem rynku turystycznego w Polsce. Enter jest czwartą największą linią w Polsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów w 2023 r.

W 2023 roku zrobiliśmy kolejny krok w kierunku ekspansji na rynki zagraniczne i  założyliśmy w Irlandii spółkę Fly4 Airlines Green wraz z TUI BETEILIGUNGS GMBH. Fly4 będzie w sezonie lato 2024 latać dla TUI na rynku brytyjskim, jednym z najbogatszych rynków w Europie, do którego dostęp jest mocno ograniczony. Dostrzegliśmy szansę, ponieważ Irlandia miała korzystne umowy bilateralne z Wielką Brytanią przed jej wejściem do Unii Europejskiej i spółka irlandzka ma szansę skorzystać z lepszych warunków dostępu do rynku brytyjskiego niż nasza konkurencja z innych krajów. Jednocześnie spółka z koncesją irlandzką ma dostęp do całego rynku unijnego. – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Przedmiotem działalności założonej przez Enter Air oraz TUI Beteiligungs spółki Fly4 Airlines Green w której Enter Air posiada 51% udziałów, będzie usługa najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.

* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony