Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dyrektywy zdatności dot. wiatrakowca Tercel Carbon, Tercel produkcji firmy Aviation Artur Trendak - kolejne akty prawne Prezesa ULC

W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowane zostały kolejne akty prawne dotyczące Dyrektywy zdatności dotyczącej wymiany czujników położenia wału oraz regulatora ciśnienia paliwa wiatrakowców firmy Aviation Artur Trendak.


W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 34, opublikowane zostało Ogłoszenie nr 10/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 czerwca 2025 r. w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0004-2025-A z dnia 23 maja 2025 r. dotyczącej wymiany czujników położenia wału wiatrakowca Tercel Carbon produkcji firmy Aviation Artur Trendak.

Stwierdzono niewystarczającą odporność na temperaturę dotychczas stosowanych czujników położenia wału. Zauważone wady układu paliwowego mogą skutkować: problemami z uruchomieniem silnika, przerywana pracą silnika, zatrzymaniem pracy silnika podczas lotu.

W związku, ze stwierdzoną niewystarczającą odpornością na temperaturę dotychczas stosowanych czujników położenia wału, która stwarza ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego, niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza działania korygujące:

  1. Przed wykonaniem kolejnego lotu wykonać pomiar długości oraz wymienić wadliwy czujnik położenia wału zgodnie z Biuletynem Serwisowym nr 01-2025.
  2. Realizację dyrektywy należy zapisać w książce urządzenia latającego.
  3. Pomiar i wymiana czujnika położenia wału może być przeprowadzony przez podmioty wyspecjalizowane w naprawie lub obsłudze technicznej urządzeń latających lub mechanika.

Pełny tekst Ogłoszenia nr 10/2025 dostępny jest tutaj (LINK)


W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 35, opublikowane zostało Ogłoszenie nr 11/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 czerwca 2025 r. w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0005-2025-A z dnia 30 maja 2025 r. dotyczącej wymiany regulatora ciśnienia paliwa wiatrakowców Tercel Carbon, Tercel produkcji firmy Aviation Artur Trendak.

W związku z zaleceniem Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych dotyczącym realizacji biuletynów serwisowych wydanych przez Producenta, należy przeprowadzić modyfikację instalacji paliwowej polegającą na wymianie wadliwych regulatorów paliwa, co zmniejsza ryzyko zatrzymania pracy silnika w locie na skutek uszkodzenia membrany wewnątrz regulatora lub rozłączenia przewodu paliwowego.

Niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza następujące działania korygujące:

  1. W trakcie najbliższej obsługi liniowej po 25, 50, lub 100 godzinach lotu, wykonać inspekcję oraz wymienić wadliwe regulatory ciśnienia paliwa zgodnie z Biuletynem Serwisowym nr 03-2025;
  2. Wykonanie niniejszej dyrektywy należy poświadczyć w książce urządzenia latającego;
  3. Działania, o których mowa w pkt 1 oraz 2 wykonuje podmiot wyspecjalizowany w naprawie lub obsłudze technicznej urządzeń latających lub mechanik.

Niezastosowanie się do tej instrukcji może poskutkować: obniżeniem bezpieczeństwa operacji wykonywanych wiatrakowcem, zatrzymaniem silnika w trakcie lotu.

Pełny tekst Ogłoszenia nr 11/2025 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony