Dyrektywa zdatności dotycząca wiatrakowca Tercel Carbon, akceptowalne sposoby potwierdzania spełnienia wymagań – kolejne akty prawne Prezesa ULC
W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikowane zostały kolejne akty prawne dotyczące dyrektywy zdatności dotyczącej wymiany trójników w układzie paliwowym w wiatrakowcach Tercel Carbon produkcji firmy Aviation Artur Trendak oraz ogłoszenia akceptowalnych sposobów potwierdzenia spełnienia wymagań oraz materiałów
zawierających wytyczne do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/373.
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 21, opublikowane zostało Ogłoszenie nr 8/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 28 marca 2025 r. w sprawie dyrektywy zdatności nr SP-0003-2025-A z dnia 11 marca 2025 r. dotyczącej wymiany trójników w układzie paliwowym w wiatrakowcach Tercel Carbon produkcji firmy Aviation Artur Trendak.
Wada (uszkodzenie i rozszczelnienie trójnika „typu 1”) została stwierdzona podczas zaplanowanego, obowiązkowego przeglądu wiatrakowca. Na innym egzemplarzu wiatrakowca w układzie paliwowym z trójnikami typu 2, stwierdzono brak szczelności na połączeniu gwintowym jednego z trójników.
Stwierdzone wady układu paliwowego mogą skutkować:
• rozszczelnieniem układu paliwowego;
• niedostarczaniem paliwa do układu wtryskowego w trakcie lotu;
• zatrzymaniem pracy silnika podczas lotu;
• wystąpieniem pożaru;
W związku ze stwierdzonymi wadami trójnika „typu 1” oraz „typu 2”, stwarzających ryzyko wystąpienia zdarzenia potencjalnie niebezpiecznego, niniejsza dyrektywa zdatności wprowadza działania korygujące:
- Wykonać inspekcję i wskazać typ trójnika zamontowanego w silniku z układem wtryskowym typu ATT na danym wiatrakowcu;
- Procedura wykonania inspekcji oraz graficzne zobrazowanie typów trójników zamieszczono w obowiązkowym biuletynie serwisowym wydanym przez producenta;
- W przypadku stwierdzenia zamontowania trójnika „typu 1” należy wymienić trójnik na nowy z numerem części 2771. Wraz z trójnikiem wymianie podlegają przewody paliwowe numer części 2709;
- W przypadku stwierdzenia zamontowania trójnika „typu 2” należy przed każdym kolejnym lotem dokonywać inspekcji na okoliczność wystąpienia nieszczelności układu paliwowego;
- W przypadku stwierdzenia nieszczelności na połączeniu gwintowym trójnika „typu 2” należy wymienić trójnik na nowy z numerem części 2771 wraz z przewodami paliwowymi numer części 2709.
- Inspekcje i wymianę (jeżeli konieczna) należy wykonać przed kolejnym lotem o ile nie zostały wykonane przed opublikowaniem niniejszej dyrektywy;
- Realizację dyrektywy należy odnotować w książce urządzenia latającego;
- Inspekcja i wymiana może być przeprowadzona przez podmioty wyspecjalizowane w naprawie lub obsłudze technicznej lub mechanika.
Pełny tekst Ogłoszenia nr 8/2025 dostępny jest tutaj (LINK)
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 20, opublikowane zostały Wytyczne nr 7/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 28 marca 2025 r. w sprawie ogłoszenia akceptowalnych sposobów potwierdzenia spełnienia wymagań oraz materiałów
zawierających wytyczne do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/373.
Pełny tekst Wytycznych nr 7/2025 dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze