Dwie interpelacje w sprawie unieważnienia przetargu na zakup 32 śmigłowców S-70i Black Hawk
Na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, zostały opublikowane dwie Interpelacje nr 10138 i nr 10203 w sprawie unieważnienia przetargu na zakup 32 śmigłowców S-70i Black Hawk.
9 czerwca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 10138 do ministra obrony narodowej w sprawie unieważnienia przetargu na zakup 32 śmigłowców S-70i Black Hawk dla Wojska Polskiego. Została ona zgłoszona przez Annę Gembicką.
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Premierze,
zwracam się z interpelacją w sprawie unieważnienia przetargu na zakup 32 śmigłowców S-70i Black Hawk dla Wojska Polskiego.
Z doniesień medialnych, m.in. artykułu opublikowanego na portalu wp.pl dnia 6 czerwca 2025 roku („Wojsko nie kupi śmigłowców Black Hawk. Unieważniono przetarg”), wynika, że Agencja Uzbrojenia unieważniła postępowanie przetargowe na zakup 32 śmigłowców S-70i Black Hawk produkowanych przez zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin. Jako powód podano „istotną zmianę okoliczności powodującą, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym” oraz konieczność realizacji zadań o wyższym priorytecie. Śmigłowce te miały trafić do lotnictwa Wojsk Lądowych, wspierając współdziałanie z wcześniej zamówionymi śmigłowcami Apache.
W kontekście tej decyzji, która budzi poważne wątpliwości co do strategii modernizacji Sił Zbrojnych RP oraz jej wpływu na polski przemysł zbrojeniowy i bezpieczeństwo narodowe, kieruję następujące pytania:
Jakie konkretne „istotne zmiany okoliczności” doprowadziły do unieważnienia przetargu na śmigłowce S-70i Black Hawk, zwłaszcza że postępowanie trwało blisko dwa lata i było na etapie złożenia ostatecznej oferty przez PZL Mielec?
Jakie nowe priorytety zakupowe Wojska Polskiego uznano za ważniejsze od pozyskania śmigłowców wielozadaniowych, kluczowych dla zdolności operacyjnych Wojsk Lądowych i współpracy z maszynami Apache?
Czy decyzja o unieważnieniu przetargu była konsultowana ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego, a jeśli tak, jakie stanowisko zajęli eksperci wojskowi w tej sprawie?
Jak rząd zamierza zrekompensować potencjalne straty dla polskiego przemysłu zbrojeniowego, w szczególności zakładów PZL Mielec, gdzie produkowane są śmigłowce Black Hawk, oraz jak decyzja ta wpływa na zatrudnienie i rozwój gospodarczy regionu Podkarpacia?
Czy unieważnienie przetargu może być interpretowane jako krok w stronę preferowania innych dostawców, np. z Francji, i czy nie stanowi to zagrożenia dla strategicznego partnerstwa z USA, kluczowego dla bezpieczeństwa Polski w ramach NATO?
Jakie kroki rząd planuje podjąć, aby zapewnić szybkie uzupełnienie luki w zdolnościach śmigłowcowych Wojska Polskiego, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, w tym wojny na Ukrainie?
Z poważaniem
Interpelacja nr 10138 dostępna jest tutaj (LINK)
9 czerwca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 10203 do prezesa Rady Ministrów w sprawie unieważnienia przetargu na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk produkowanych przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu. Interpelację zgłosili: Jarosław Sachajko, Anna Gembicka, Dariusz Matecki.
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Premierze,
zwracam się z niniejszą interpelacją w sprawie niepokojącej decyzji Agencji Uzbrojenia o unieważnieniu przetargu na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk produkowanych przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu. Decyzja ta, podjęta w czerwcu 2025 roku, budzi poważne wątpliwości w kontekście bezpieczeństwa narodowego, spójności polityki obronnej oraz interesów gospodarczych Polski, szczególnie w regionie Podkarpacia, gdzie PZL Mielec stanowi kluczowy filar przemysłu zbrojeniowego i lokalnej gospodarki.
W dobie eskalacji zagrożeń geopolitycznych, gdy wojna na Ukrainie trwa, a Rosja konsekwentnie modernizuje swoje siły zbrojne, w tym flotę śmigłowców i artylerię, decyzja o rezygnacji z zakupu nowoczesnych, interoperacyjnych z NATO platform śmigłowcowych gotowych do produkcji w Polsce jest niezrozumiała i szkodliwa dla zdolności obronnych Sił Zbrojnych RP. Śmigłowce S-70i Black Hawk miały stanowić istotne uzupełnienie dla zamówionych wcześniej śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian, zapewniając Wojsku Polskiemu kluczowe zdolności w zakresie transportu wojsk, ewakuacji medycznej, rozpoznania oraz wsparcia operacyjnego w potencjalnym konflikcie zbrojnym.
Co równie niepokojące, decyzja o unieważnieniu przetargu zbiega się z doniesieniami o niewykorzystaniu przez rząd w 2024 roku ponad 20 miliardów złotych z zaplanowanego budżetu obronnego, co stawia pod znakiem zapytania skuteczność realizacji programów modernizacyjnych armii. W sytuacji gdy Polska deklaruje zwiększanie wydatków na obronność do poziomu 4,7% PKB, a społeczeństwo oczekuje realnego wzmocnienia Sił Zbrojnych RP w obliczu agresji Rosji na Ukrainę, zaniechanie kluczowych inwestycji budzi uzasadnione obawy o priorytety rządu oraz jego zdolność do zapewnienia bezpieczeństwa państwa.
Unieważnienie przetargu, uzasadnione przez Agencję Uzbrojenia enigmatyczną „zmianą okoliczności” i „wyższymi priorytetami”, rodzi pytania o transparentność procesu decyzyjnego oraz rzeczywiste motywy stojące za tym krokiem.
Brak precyzyjnych wyjaśnień w połączeniu z potencjalnym zwrotem w stronę zakupu śmigłowców francuskich, takich jak H225M Caracal, budzi podejrzenia o możliwe nieformalne zobowiązania wobec Francji kosztem interoperacyjności z siłami NATO, w szczególności z USA, które stacjonują w Polsce.
Decyzja ta ma również poważne konsekwencje gospodarcze. PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin, jest jednym z największych pracodawców na Podkarpaciu, wspierającym około 1700 miejsc pracy bezpośrednio oraz 5000 w łańcuchu dostaw w ramach Doliny Lotniczej. Rezygnacja z zamówienia na 32 śmigłowce może zagrozić stabilności zatrudnienia, pozycji regionu jako centrum przemysłu lotniczego oraz zdolności produkcyjnych polskiego sektora zbrojeniowego. W perspektywie historycznej przypomina to zaniechania lat 30. XX wieku, gdy brak inwestycji w nowoczesne uzbrojenie osłabił zdolności obronne Polski w obliczu nadciągającego zagrożenia.
W czasie gdy nasi sąsiedzi na Wschodzie walczą o przetrwanie, a Polska powinna być liderem w budowaniu regionalnego bezpieczeństwa, decyzje rządu muszą być przejrzyste, oparte na rzetelnych analizach i zgodne z interesem narodowym. Rezygnacja z kluczowego programu modernizacyjnego bez jasnego wskazania alternatyw i w kontekście niewykorzystanych środków budżetowych podważa zaufanie obywateli do polityki obronnej państwa.
Szanowny Panie Premierze, w obliczu rosnących zagrożeń i oczekiwań społeczeństwa wobec skutecznej polityki obronnej, zaniechanie kluczowych inwestycji, takich jak zakup śmigłowców S-70i Black Hawk, wymaga szczegółowego wyjaśnienia. Polacy mają prawo wiedzieć, dlaczego rząd rezygnuje z gotowych rozwiązań, śmigłowców produkowanych w kraju, na rzecz niejasnych priorytetów, które mogą osłabić zarówno bezpieczeństwo militarne, jak i gospodarkę narodową. Oczekuję odpowiedzi, które pozwolą rozwiać wątpliwości i potwierdzić, że bezpieczeństwo Polski pozostaje nadrzędnym celem rządu.
W związku z tym zwracam się z prośbą o odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie były powody niewykorzystania ponad 20 miliardów złotych z zaplanowanego budżetu obronnego w 2024 roku? Które pozycje Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych nie zostały zrealizowane i dlaczego?
- Jakie konkretne „istotne zmiany okoliczności” doprowadziły do unieważnienia przetargu na śmigłowce S-70i Black Hawk, skoro postępowanie trwało blisko dwa lata, a została złożona ostateczna oferta przez PZL Mielec?
- Jakie nowe priorytety zakupowe MON uznano za ważniejsze od pozyskania śmigłowców wielozadaniowych, które są kluczowe dla transportu wojsk, ewakuacji medycznej, rozpoznania oraz wsparcia operacyjnego w czasie konfliktu zbrojnego?
- Czy decyzja o unieważnieniu przetargu była konsultowana ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego i Dowództwem Generalnym RSZ? Jeśli tak, jakie stanowisko wyrazili wojskowi eksperci w tej sprawie?
- Czy unieważnienie przetargu i potencjalny zwrot w stronę zakupu śmigłowców francuskich (np. Caracal) jest elementem realizacji nieformalnych zobowiązań wobec partnerów europejskich, zawartych przy okazji podpisania listu intencyjnego z rządem Francji?
- Czy zamiana amerykańskich platform śmigłowcowych na europejskie (francuskie) nie osłabia interoperacyjności z NATO, a w szczególności z siłami USA stacjonującymi w Polsce?
- Jakie konsekwencje gospodarcze dla regionu Podkarpacia, zatrudnienia w PZL Mielec i jego poddostawców przewidział rząd, podejmując decyzję o anulowaniu zakupu?
- Czy planowane są inne postępowania zakupowe lub produkcyjne, które mogłyby w najbliższej przyszłości zrekompensować braki w zdolnościach transportu powietrznego w Wojsku Polskim? Jeśli tak, to jakie?
- Kto ponosi odpowiedzialność za brak realizacji zakontraktowanych wydatków obronnych w roku 2024 i brak działań naprawczych w 2025 roku pomimo deklarowanego priorytetu bezpieczeństwa narodowego?
Interpelacja nr 10203 dostępna jest tutaj (LINK)



Komentarze