Przejdź do treści
Dron firmy Pelixar - SAR (fot. pelixar.com)
Źródło artykułu

Drony dla portów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma zamiar wspólnie z firmą Pelixar S.A. opracować drona dedykowanego do działań w portach. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza i podczas zakłóceń w komunikacji dron-operator – mówi Michał Świeczkowski z ZMPG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., gospodarujący trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju, chce wspólnie z trójmiejską firmą Pelixar opracować latającego drona dedykowanego do działań w portach. System ma służyć nie tylko do monitorowania terenu zarządzanego przez ZMPG, w tym np. wycieczkowców wpływających do Gdyni, czy nie zatruwają środowiska (co ocenią czujniki badające dym z ich kominów). Bezzałogowy statek powietrzny ma również pomagać w akcjach kryzysowych, takich jak np. pożar. – Obraz z drona przekazywany mógłby być na żywo do osoby koordynującej akcję – wyjaśnia Michał Świeczkowski, kierownik działu bezpieczeństwa i monitoringu ZMPG S.A.

Jak dodaje, ZMPG zdecydowało się uruchomić pracę badawczo-rozwojową nad dronem, ponieważ stwierdziło, iż na rynku jest brak odpowiednich dla jego potrzeb rozwiązań. – Nie ma obecnie na rynku konstrukcji, która spełniałaby nasze oczekiwania – wyjaśnia. Wymogi stawiane dronowi są bardzo konkretne. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator – deklaruje.

Świeczkowski wyjaśnia, że przewagą drona, który powstanie w ramach pracy badawczo-rozwojowej nad konstrukcją kupioną, kolokwialnie ujmując, z półki, jest możliwość przetestowania kluczowych komponentów systemu i wyboru tych najlepszych. – Będziemy mogli przetestować kanały komunikacji, które w warunkach portowych narażone są na duże zakłócenia, będziemy mogli przebadać różnego typu sensory, w tym kamery termowizyjne i ocenić, które się sprawdzają a które nie – komentuje.

Dlaczego ZMPG S.A. wybrał na partnera akurat gdyńską firmę Pelixar? Jak wyjaśniają przedstawiciele portu, spółka ta bardzo prężnie rozwija się na polskim rynku bezzałogowych statków powietrznych i technologii bezzałogowych oraz ma duże doświadczenie w badaniu smogu przy użyciu dronów. – Pelixar jest autorem platformy wyposażonej w mechanizm zrzutowy, co jest ważnym elementem naszego projektu, który zakłada próbę dostarczenia dronem małej przesyłki na statek stojący na redzie portu – mówi Świeczkowski.

Bardzo ważne, w ocenie ZMPG S.A., jest również fakt, że Pelixar jest start-upową spółką lokalną. – Bardzo chcielibyśmy stworzyć w Porcie Gdynia komplementarne środowisko dla technologii dronowych. Dodatkowo współpraca ze start-upem idealnie wpisuje się w filozofię firmy, w myśl której ZMPG S.A. nie tylko sięga po innowacyjne rozwiązania mające zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również uczestniczymy w kształtowaniu środowiska dla ich powstawania i rozwoju – wyjaśnia Świeczkowski.

Wstępny harmonogram projektu zakłada opracowanie prototypowego drona do końca roku. Przedstawiciele ZMPG S.A. podkreślają jednak, że jest to jednak tylko wstępne założenie, gdyż wszystkie projekty badawczo-rozwojowe charakteryzuje duża dynamika i niektóre testy będą wymagały więcej czasu.

Krzysztof Wilewski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony