CPK: umowa na projektowanie baz utrzymania lotniska podpisana
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała wart 11,5 mln zł kontrakt na wykonanie projektu baz utrzymania dla służb lotniskowych. Projektant ma rok na przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. To już czwarta – po wieży kontroli ruchu lotniczego, budynkach służb ratowniczo-gaśniczych i centrum kontroli operacji lotniczych – umowa na projektowanie obiektów wspierających Lotnisko CPK.
Wartość kontraktu to prawie 11,5 mln zł netto. Umowa została zawarta z wybraną w przetargu firmą Cundall Polska. Zamówienie obejmuje prace projektowe i doradztwa technicznego dotyczącego baz utrzymania, czyli infrastruktury kluczowej dla funkcjonowania portu lotniczego.
Obiekty będą przeznaczone dla służb odśnieżania lotniska (m.in. garażowania sprzętu zimowego i magazynowania środków chemicznych), służb utrzymania pojazdów (m.in. przechowywania środków transportu i sprzętu budowlanego) i centrum serwisowego służb utrzymania lotniska – do wykonywania obsługi technicznej sprzętu.
Kompleks budynków będzie miał łącznie prawie 25 tys. mkw. powierzchni, które zostaną zlokalizowane na terenie ponad 140 tys. mkw. Obiekty będą się znajdowały w pobliżu wjazdu na teren lotniska, tuż przy bramie południowo-zachodniej.
W skład zamówienia wchodzi przygotowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, czyli projektów: koncepcyjnych, budowlanych, technicznych i wykonawczych. Przewidywany w umowie termin opracowania przez wykonawcę kompletu dokumentacji projektowej i złożenia wniosku o pozwolenie na budowę to I kw. 2026 r.
Centrum operacyjne to już czwarte zlecenie w ramach jednej z umów ramowych na projektowanie obiektów wspierających lotnisko (ang. Support Infrastructure Engineering – SIE), jaką spółka CPK podpisała z 13 firmami i konsorcjami wybranymi w przetargu.
Na etapie bardzo zaawansowanego projektowania są budynki służb ratowniczo-gaśniczych. To zadanie wykonuje dla CPK konsorcjum firm: AKE Studio, APA i ATP Kraków – wartość zlecenia to 6,6 mln zł netto.
Trwa również projektowanie wieży kontroli ruchu lotniczego. To efekt umowy o wartości 15,5 mln zł netto, jaką spółka CPK podpisała z polskim biurem projektowym JSK Architekci.
W sierpniu tego roku spółka CPK podpisała też umowę na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (Airline Operations Control Center – AOCC). Umowa o wartości ok. 4,7 mln zł netto została zawarta z polskim konsorcjum firm: PIG Architekci i GMT.
Spółka CPK dysponuje projektem budowlanym dla terminala lotniskowego i dworca kolejowego. W przypadku tej dokumentacji, za którą odpowiada master architekt, czyli konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Zaawansowane są prace nad projektem dróg startowych i kołowania, płyt postojowych i dróg przylotniskowych, które przygotowuje Dar z Grupy Sidara, czyli generalny projektant inżynierii lądowej.
W przyszłym roku spółka planuje złożenie wniosków o pozwolenia na budowę, w tym dla terminala i dworca kolejowego, a także dla niektórych obiektów wspierających np. lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Urealniony harmonogram CPK zakłada, że nowe Lotnisko CPK zostanie uruchomione w 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.
Komentarze