Przejdź do treści
Centralna Baza Zgłoszeń (fot. ULC)
Źródło artykułu

Centralna Baza Zgłoszeń – łatwiejsze zgłaszanie zdarzeń lotniczych on-line

Od 1 września 2018 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) wraz z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) uruchamia system Centralnej Bazy Zgłoszeń (CBZ) dla zgłaszania zdarzeń lotniczych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych.

Dzięki temu systemowi każda organizacja będzie mogła przesyłać informację o zdarzeniu bezpośrednio do PKBWL (jako podmiotu badającego zdarzenie lotnicze), jak i do ULC (jako organu prowadzącego nadzór lotniczy). Zgłoszenie wymaga wypełnienia tylko jednego formularza online, bez konieczności wysyłania wielu różnych dokumentów oddzielnie.

Formularz zawiera wszystkie obowiązkowe pola wskazane w Rozporządzeniu 376/2014, dzięki czemu spełniane są wymogi kodowania zdarzeń według terminologii Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), zapewniając wymaganą standaryzację.

Aby ułatwić podmiotom proces zarządzania zgłoszeniami lotniczymi, CBZ przewiduje możliwość założenia bezpłatnego konta dla podmiotów lotniczych, gdzie zgłoszenia będą gromadzone i przechowywane. Pozwoli to, zwłaszcza małym organizacjom, na zarządzanie zgłoszeniami w sposób zgodny z wymaganiami europejskimi. Dla dużych organizacji, które posiadają już własne systemy obiegu informacji o zdarzeniach, przewidziano możliwość integracji z systemem CBZ tak, aby na żadnym etapie nie dublować czynności raportowania o zdarzeniach.

Jak zarejestrować się w systemie?
Wszystkie organizacje chcące założyć konto w CBZ proszone są o przesłanie wiadomości na adres:
administrator-cbz@ulc.gov.pl zawierającej w treści:
•  nazwę organizacji
•  adres e-mail, na który zostanie przesłany link aktywacyjny do dnia 27.08.2018 r.

W przypadku chęci posiadania przez organizacje tego samego konta, które było aktywowane jako testowe, ULC prosi o przesłanie takiej informacji na w/w adres.

Po otrzymaniu linka, należy postępować zgodnie z przedstawioną instrukcją:
1. Wejść na stronę podaną w e-mailu.
2. Wypełnić formularz, podając adres e-mail, na który została wysłana wiadomość oraz ustalić hasło dostępu do CBZ.

CBZ dostępny jest pod adresem: www.cbz.gov.pl

CBZ służy do zgłaszania zdarzeń lotniczych lub innych nieprawidłowych okoliczności, które zagroziły lub mogły zagrozić bezpieczeństwu wykonania operacji lotniczej.

Nie jest to system do składania skarg za naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE.

W momencie uruchomienia CBZ dotychczasowe formularze umieszczone na stronach ULC oraz PKBWL przestaną obowiązywać i będą niedostępne. Zamiast formularzy uruchomione będą linki, które przekierują na stronę CBZ.

W przypadku problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem strony należy przesłać informację na adres: administrator-cbz@ulc.gov.pl.

Szczegółowe wskazówki dotyczące funkcjonowania CBZ można znaleźć również w Instrukcji Obsługi CBZ na stronie internetowej ULC w zakładce "Zgłaszanie zdarzeń lotniczych".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony