Awaryjne lądowanie motoparalotni, nieprawidłowa ścieżka podejścia do lądowania, lądowanie na zamkniętym dla ruchu lotnisku - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 0009/2023 (W, 19.03.2023 r., Nowa Wieś). Dotyczy: lądowania awaryjnego motoparalotni Auster GTM w Nowej Wsi.
W dniu 19 marca 2023 r., podczas niskiego przelotu motoparalotnią nad rzeką Soła, doszło do wyłączenia się jej silnika. Pilot podjął próbę wodowania na rzece, która w tym miejscu przepływa przez teren zalesiony. W trakcie wodowania wózek motoparalotni przekoziołkował, co doprowadziło do oplątania pilota linkami skrzydła paralotni. W wyniku wypadku pilot poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.
Przyczyny i czynniki sprzyjające:
1. Niski lot nad trudno dostępnym terenem (woda i las), poza strefą dolotu lotem szybowym do okolicznych pól.
2. Usterka zespołu napędowego – wyłączenie się silnika w locie, prawdopodobnie spowodowane usterką układu zapłonowego.
3. Lądowanie awaryjne z niepracującym silnikiem, w miejscu nie gwarantującym bezpiecznego przebiegu lądowania.
4. Przewrócenie (przekoziołkowanie) zestawu po wodowaniu, odwrócona pozycja wózka wraz z przypiętym uprzężą pilotem, zaplątanie pilota w linki i czaszę skrzydła.
5. Nadmierne zaufanie do nowego, nieznanego i niecertyfikowanego sprzętu (zespołu napędowego).
• 0148/2017 (W, 27.01.2017 r., EPGY). Dotyczy: Uderzenia w pryzmę śniegu przez pilota samolotu Piper PA-28R-201 podczas wykonania imitacji lądowania na krótkim odcinku RWY. Zgłoszenia przez pilota problemu ze schowaniem podwozia. Stwierdzenia nietypowego przesunięcie do tyłu goleni lewego podwozia głównego podczas niskiego przelotu. Zauważenia w trakcie lotu przez pilota odkształcenia lewego skrzydła samolotu. Przyziemienia przed RWY THR, na prawo od osi RWY. Ponowne zawadzenie samolotu o pryzmę śniegu, w wyniku czego lewa goleń podwozia złożyła się. Przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa ścieżka podejścia do lądowania, której efektem było przyziemienie samolotu przed RWY THR oraz brak interwencji egzaminatora na złe planowanie do lądowania. Uchwała 0148/2017
• 0620/2019 (PI, 02.03.2019 r., EPLB). Dotyczy: Lądowania samolotu Diamond DA42 na zamkniętym dla ruchu lotnisku i przebywania nieznanych osób w strefie zastrzeżonej lotniska, co spowodowało podjęcie działań przez Służbę Ochrony Lotniska i Straż Graniczną. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było wystąpienie potrzeby fizjologicznej członka załogi wymagające lądowania samolotu. Uchwała 0620/2019
• 2271/2017 (W, 25.08.2017 r., EPZR). Dotyczy: Utraty kontroli przez pilota nad skrzydłem paralotni TRIPLE SEVEN ROOK S. Skrzydło złożyło się, a pilot z dużą prędkością opadania zderzył się z ziemią, spadając z wysokości około 15 m. . Przyczyną zdarzenia było podejście i lądowanie w miejscu do tego nieodpowiednim, po zawietrznej stronie lasu i w turbulencji oraz nieopanowanie sterowania paralotnią po zdeformowaniu się skrzydła. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było niewielkie doświadczenie ogólne w lotach na paralotni oraz b Brak doświadczenia w lotach z Góry Żar. Uchwała 2271/2017
• 2859/2019 (PI, 14.07.2029 r., EPPT). Dotyczy: Odejścia pilota samolotu Tecnam P2008-JC na drugi krąg. Przyczyną zdarzenia było nieprzekazanie informacji o skokach spadochronowych załodze samolotu wlatującego w rejon lotniska. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było położenie skoczka spadochronowego zbyt blisko RWY w użyciu, daleko na wschód od kwadratu spadochronowego. Uchwała 2859/2019
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze