Przejdź do treści

Apel do władz o przekazanie terenu powojskowego lotniska w Oleśnicy Politechnice Wrocławskiej

Wrocław-Oleśnica, dn.07.08.2014 r.

LIST OTWARTY – apel,

1. do Pana Donalda TUSKA, Premiera Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
2. do Pani Elżbiety BIEŃKOWSKIEJ, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury i Rozwoju;
3. do Pana Janusza PIECHOCIŃSKIEGO, Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Gospodarki;
4. do Pana Włodzimierza KARPIŃSKIEGO, Ministra Skarbu Państwa;
5. do Pana Tomasza SIEMONIAKA, Ministra Obrony Narodowej;
6. do Pana Tomasza SMOLARZA, Wojewody Dolnośląskiego;
7. do Pana Cezarego PRZYBYLSKIEGO, Marszałka Województwa Dolnośląskiego;
8. do Pana Rafała DUTKIEWICZA, Prezydenta Wrocławia.

Dotyczy: poparcia projektu wielofunkcyjnego zagospodarowania powojskowego lotniska OLEŚNICA zgłoszonego przez Politechnikę Wrocławską, uwzględniającego także założenie Cywilnego Lotniska Użytku Publicznego, jako wypełnienia warunku celowego, wynikającego z ustawy z dnia 10 lipca 2008 roku i Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku, poprawionego 2 stycznia 2012 r.


Lotnisko w perspektywie widokowej wieży oleśnickiego ratusza.


Stopień degradacji lotniska 11.09.2012. w dniu przejęcia przez Powiat od OT AMW.

Lotnisko OLEŚNICA: o powierzchni 340.4725 ha bez 3.4392 ha w działkach na potrzeby instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego.

- położone jest w oddaleniu 2 km od centrum, na płn./wschodnim skraju miasta, w bezpośrednim
  sąsiedztwie byłej drogi krajowej Nr 8, oraz w odległości ok.200 m od nowej trasy S-8 i obwodnicy.
  Południowym  skrajem lotniska przebiega częściowo czynna, atrakcyjna linia kolejowa Nr 181;  
- średnie przewyższenie lotniska 159 m n.p.m.
- droga startowa  /DS/ o wymiarach 2160 x 30 m, i nawierzchni asfaltobetonowej z 1969 roku.                                                                              
- droga kołowania i płaszczyzny postojowe asfaltobetonowe;
- gruntowa droga startów i lądowań szybowców o szerokości 150 metrów i długości do 3000metrów.

Lotnicze tradycje lotniska sięgają 1937 roku. Działania wojenne doszczętnie zniszczyły zabudowę funkcjonalną  oraz lotniskową infrastrukturę. Pomimo tego stanu, już w 1950 roku, na bazie białych koszar i oleśnickiego lotniska zorganizowano 11 i 12 Szkołę Młodszych Specjalistów Lotniczych. W 1954 roku na lotnisku został sformowany 19 Samodzielny Batalion Rozpoznawczy podlegający Zarządowi wywiadu SG WP, aktualnie stacjonujący w Bielsku-Białej i wchodzący w skład 6 Brygady Powietrzno-Desantowej im. gen. Stanisława Sosabowskiego. 26 maja 1955roku rozkazem DWL na bazie lotniska i białych koszar utworzono  Techniczną Oficerską Szkołę Wojsk Lotniczych, przy której rozkazem z dnia 19.10.1957r. założono Aeroklub Wojskowy, składający się z sekcji samolotowej, szybowcowej, spadochronowej i modelarskiej. Z tego właśnie lotniska podczas obozu LPW-1 w 1960 roku,  po raz pierwszy w swoim życiu wzbił się w powietrze późniejszy Generał i kosmonauta Mirosław Hermaszewski. Lotnisko w latach 1966 – 1969 zostało zmodernizowane i  przebudowane, jako lotnisko zapasowe dla działań eskadry 11 pułku im. Osadników Ziemi Dolnośląskiej. W 1992 roku, na bazie obiektów lotniska zlokalizowano Wojskowy Ośrodek Szkolenia Spadochronowego, który po latach znaczących sukcesów sportowych i szkoleniowych, rozwijanej efektywnie współpracy z katedrą sportów spadochronowych Wyższej Szkoły Wojsk Lądowych dla wspólnego szkolenia spadochronowego Wojsk Specjalnych NATO, zaskakującą decyzją Ministra ON niespodziewanie rozwiązano. W latach 1990 – 97  Aeroklub Wrocławski wspólnie z Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego i Stowarzyszeniem Lotnictwa Amatorskiego organizował uznane w świecie Europejskie Zloty Lotnicze „Experimental”. Po zamknięciu działalności Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w 2003 roku, lotnisko bez konserwacji i rzeczywistej pieczy resortu Obrony Narodowej, popadło w degradację oraz dewastację. Niektóre efekty wieloletniego zaniechania resortu Obrony Narodowej i tzw. opieki Agencji Mienia Wojskowego przedstawiają poniższe zdjęcia:


Powyższe zdjęcie przedstawia położenie lotniska w przebiegu obwodnicy miasta i  trasy S-8. Widoczny element estakady drogi S-8 jest skrzyżowaniem z droga krajową Nr 25, kier. Ostrów Wlkp.


Zdjęcia przedstawiają stan pasa startowego oraz płaszczyzny przygotowania do lotu i drogi kołowania nie konserwowanych od wielu lat (roczna konserwacja to koszt rzędu 25-35 tys. zł).


Zdjęcie obrazujące stopień degradacji i ręcznie wykonywane prace związanych
z czyszczeniem dylatacji i chemicznym zabezpieczaniem powierzchni asfaltobetonowych lotniska (łącznie około 4 km).




Stan zdewastowanych i rozkradzionych elementów systemu energetycznego lotniska. Zdjęcie górne to podstacja energetyczna, z której skradziono wyposażenie o wartości ponad 280 tys. złotych.


Droga kołowania w strefie południowo-wschodniej, przy lotniskowym parku wodnym.






Zdjęcia przedstawiają zatopiony przez lata (1metr powyżej słupków startowych) 50m odkryty basen kąpielowy i akweny wodne lotniskowego parku wodnego byłej szkoły lotniczej, oraz zdewastowane domki kempingowe.

Z bardzo odpowiedzialną inicjatywą uratowania  jednego z najatrakcyjniejszych w Europie lotnisk dla lotnictwa ogólnego i zagospodarowanie bezsensownie degradowanej i dewastowanej od ponad 6 lat nieruchomości, wystąpił już 28 maja 2009 roku Starosta Powiatu Oleśnickiego, w oparciu o zapisy ustawy z dnia 10.07. 2008 roku. Ideą wniosku było zachowanie siedemdziesięcioletnich tradycji lotniczych ziemi oleśnickiej, a istotą, założenie lotniska jeszcze przed piłkarskim EURO-2012. Przyjęty terminarz, pozwalał na uzyskanie wsparcia z funduszu mistrzostw dla inwestycji lotniskowych zapewniających bezpieczeństwo operacji lotniczych i usługi lotniskowe przylatujących na mistrzostwa oraz pozyskanie środków z projektów unijnych na lata 2007-2013. Przyjęty harmonogram pozyskania lotniska zakładał określoną w ustawie procedurę, która gwarantowała nam niezbędny czas na realizację trudnego, ale wartościowego dla innowacyjnego rozwoju powiatu, projektu lotniska.

Rozczarowaniem zakończyła się nasza wiara w głoszoną przez Pana Premiera transparentność nowej władzy i państwo prawne, gdy analizując negatywne opinie resortu obrony narodowej dla pierwotnego wniosku Starosty i podnoszone przez Ministra Bogdana Klicha problemy w prowadzonym procedowaniu wniosku Powiatu, zetknęliśmy się z  zapisem art.4e ust.1, litera b) ustawy z dnia 10 lipca 2008 roku, o treści całkowicie niezgodnej i naruszającej istotę ustawy w świetle intencji ustawodawcy. Nasze uwagi o stworzeniu przez autorów Ustawy i wykonawców Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku deliktu prawnego, na bazie którego lotnisko OLEŚNICA jako jedyne ulokowano w bezprawnym Załączniku Nr 2 zatytułowanym „ Wykaz lotnisk wojskowych trwale niewykorzystywanych przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony narodowej lub przez niego nadzorowane do realizacji zadań niewymagających zachowania ich lotniczego charakteru”, uznano dopiero w zmienionym Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 02 stycznia 2012 roku, wykreślając z rozporządzenia bezprawny Załącznik Nr 2 starego rozporządzenia o treści jak wyżej, a nie jak wstępnie zamierzano, wykreślając jedynie z jego zasobu uprzednio bezprawnie  wpisane oleśnickie lotnisko.

Niestety, niepotrzebnie zmarnowane lata degradacji i dewastacji tego pięknego i wartościowo pod kątem lotniczym położonego lotniska, ostatniego z lotnisk w pobliżu wrocławskiej aglomeracji mogącego realnie wspierać w sytuacjach szczególnych lub uzgodnionych wrocławski Port Lotniczy, nie przywróciły w resorcie Obrony Narodowej szacunku dla istniejącego mienia Skarbu Państwa. To ta sama grupa „przypadkowych” likwidatorów oleśnickiego lotniska, swoimi bezprawnymi ale widać skutecznymi działaniami doprowadziła naiwnego i łatwowiernego w wirtualne bzdury Starostę i mało ambitny Zarząd Powiatu do rezygnacji z projektu lotniska. Ponawianie zakamuflowanych prób likwidacji lotniska, jak choćby ta zawarta w piśmie Ministra Siemoniaka Nr 3095/S z dnia 24 lipca 2014 roku do Pani Wiceprezes Rady Ministrów Elżbiety Bieńkowskiej, jest próbą podważenia już wcześniej uzgodnionej pomiędzy oboma ministerstwami kompetentnej decyzji Ministra Transportu o zachowaniu charakteru lotniczego przedmiotowej nieruchomości, wyrażonej w odpowiedzi Pana Ministra Zbigniewa Rynasiewicza do Pani Minister Beaty Oczkowicz, w piśmie Nr DL-IV-0732-17 MS/14, NK:103212 z dnia 15 kwietnia br. Niefortunne pismo Ministra Siemoniaka do Pani Premier Elżbiety Bieńkowskiej, świadczy o determinacji „likwidatorów” z Agencji Mienia Wojskowego i niebezpiecznym postrzeganiu prawa oraz braku odpowiedzialności za powierzone mienie Skarbu Państwa. Świadczy także o niebezpiecznej i niezbyt grzecznej próbie podważania kompetencji Ministra Transportu jako Sekretarza Stanu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W tej formule jaką w tym piśmie posługuje się Minister Obrony Narodowej, decyzje rozbieżne ministerstw nie powinny być argumentacyjnie uzgadniane, lecz interwencyjnie podejmowane osobiście przez Prezesa Rady Ministrów. Przecież Premier to nie przysłowiowy Rabin. Jak to się ma w odniesieniu do podstaw państwa prawnego i zapisów Konstytucji, iż „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”.

Zamieszanie wywołane rezygnacją Powiatu z celowej darowizny Skarbu Państwa to znacząca zasługa Pana Burmistrza i Pani Minister Antoniszyn-Klik, którzy w jesiennych przedwyborczych harcach do Europarlamentu  obiecywali bliskie lokowanie się Volkswagena na terenie oleśnickiego lotniska i 3-4 tys. miejsc pracy. Zastanawia, co wiąże tzw. likwidatorów lotniska i władze samorządowe Oleśnicy w ich nagłych zainteresowaniach terenem lotniska, gdy wokół miasta setki hektarów bardzo słabej ziemi, a istniejące od ponad siedmiu lat strefy aktywności gospodarczej Burmistrza stoją puste i zarastają chwastami. Co faktycznie legło u podstaw wycofania się Zarządu i Rady Powiatu z szansy tak innowacyjnego rozwoju jaką stwarzał projekt wielofunkcyjnego lotniska w połączeniu z propozycją lokalizacji lotniskowej wielowydziałowego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Politechniki Wrocławskiej oraz podmiotów produkcji lotniczej opartej o najnowsze technologie, usług lotniczych i lotniskowych, szkolenia lotniczego i uprawiania sportów oraz pasji lotniczych ? Samorządowym ośmieszeniem było wycofanie uprzednio wyrażonej pisemnie zgody Zarządu Powiatu i oficjalnego poparcia ze strony wszystkich oleśnickich samorządów dla Stowarzyszenia, na ubieganie się o prawo organizacji jednej z najpiękniejszych imprez lotniczych, jaką są Mistrzostwa Świata w Akrobacji Szybowcowej. Niepojęta  decyzja oleśnickich władz samorządowych, w tydzień po uzyskaniu prawa organizacji mistrzostw i patronatu Prezydenta Rzeczypospolitej, to ewenement w historii CIVA i FAI, a dla Oleśnicy ogromny wstyd i zażenowanie wobec całego środowiska lotniczego. Ta decyzja Zarządu Powiatu nie warta jest komentowania, to był chyba atak wirusa Eboli.

Stowarzyszenie Przyjaciół Lotniska-OLEŚNICA, w fazie ubiegania się o darowiznę lotniska dla Powiatu Oleśnickiego postrzegane było przez oleśnickie władze samorządowe, nieformalnym liderem i najważniejszym dla projektu partnerem, a jako jedyne przy udziale studentów Akademickiego Klubu Lotniczego i młodych Oleśniczan, podjęło w uzgodnieniu ze Starosta Powiatu prace przerywające postępującą degradację i dewastację infrastruktury.


X-2012. Czyszczenie dylatacji drogi startowej i zabezpieczanie przed okresem zimowym.


IX-2013. Oleśnickie lotnisko, a w 2013 roku lądowisko po pracach członków Stowarzyszenia.

W zakresie tych prac własnymi środkami i sprzętem wykonaliśmy: prace fizyczne i chemiczne oczyszczenia drogi startowej i kołowania oraz płaszczyzn asfaltobetonowych. Powierzchnie  gruntowe pola ruchu naziemnego zostały zrekultywowane, oczyszczone z krzaków porostów oraz wibracyjnie wielokrotnie wałowane. Pod nadzorem powiatowego wydziału ochrony środowiska oczyściliśmy teren roboczy lotniska z ponad 4,5 ha samosiejek brzozy. Zatopiony bezprawnie i bezsensownie lotniskowy park wodny został odwodniony i oczyszczony z niebezpiecznie pochylonych i uszkodzonych drzew (wiatrołomów) oraz przez lata nagromadzonego w przepustach szlamu. Wykonane prace w tym zakresie, to tysiące godzin prac członków naszego Stowarzyszenia, setki motogodzin pracy maszyn i urządzeń oraz pojazdów transportowych. Wiosną 2013 roku wykonaliśmy uzupełnienie ubytków dróg wewnętrznych i dojazdowych lotniska, dla zapewnienie bezpiecznego dojazdu służb i pojazdów ratowniczych, co pozwoliło uruchomić i bezpiecznie od 12 czerwca 2013 roku prowadzić lądowisko. Dla społecznej aprobaty działalności lotniska i przetestowania możliwości bezpiecznej organizacji dużych wielorodzajowych masowych imprez lotniczych zorganizowaliśmy Piknik Lotniczy „Oleśnica-2013”, który w uzgodnionych ze Starostą Powiatu założeniach, miał być powrotem do corocznych oleśnickich spotkań lotniczych pod honorowym patronatem Wojewody i Marszałka Województwa.

Stowarzyszenie nasze, jeszcze przed przyjęciem lotniska przez Powiat, na podstawie złożonych ofert współpracy i zainteresowania lotniskiem, opracowało wstępne założenia zagospodarowania oraz harmonogram prac organizacyjnych i inwestycyjnych dla terminowego założenia Cywilnego Lotniska Użytku Publicznego, w oparciu o wyrażane intencje uczestnictwa pozostałych oleśnickich władz samorządowych w projekcie Powiatowego Lotniska.

Początkowe efektywne działania Starosty dla skutecznej realizacji projektu zostały docenione przez Ministerstwo Gospodarki przyznające prawie 2 mln złotych na opracowanie dokumentacji, oraz wpisanie projektu do Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego. Zamiary Starosty pozyskania nowych źródeł finansowania, nie były nigdy podważane przez Jego samorządowych partnerów podpisujących 11 września 2012 roku w obecności Wojewody uroczystą deklarację samorządowego poparcia dla wspólnie opracowanego projektu Starosty na założenie wielofunkcyjnego Powiatowego Lotniska Użytku Publicznego o Ograniczonej Certyfikacji, przewidującego docelowo w założeniach i podejmowanych analizach samofinansowanie się poprzez mariaż z Politechniką oraz innowacyjnymi podmiotami z nią współpracującymi. Projekt oleśnickiego lotniska zakładał zasadniczą działalność lotniczą jako Regionalne Lotnisko Lotnictwa Ogólnego (Genaral Aviation) nie kolidujące z wrocławskim Portem Lotniczym. Jako ostatnie w rejonie Wrocławia lotnisko z prawdziwego zdarzenia, powinniśmy być szczególnym partnerem wrocławskiego Portu Lotniczego, mające realne możliwości współpracy w sytuacjach awaryjnych nie pozwalających na skorzystanie z pomocy  innych krajowych portów lotniczych.


11.09.2012. Wojewoda i samorządowe władze po podpisaniu deklaracji współpracy dla lotniska.

Rezygnacja Powiatu Oleśnickiego z projektu lotniska to „sukces” nieudaczników, którzy nie byli w stanie zrozumieć wizji rewitalizacji i innowacyjnego rozwoju, przy współudziale nie tylko Politechniki Wrocławskiej, ale także innych uczelni, instytutów i podmiotów zgłaszających swoje zainteresowanie wykorzystaniem lotniskowej infrastruktury oraz lotniskowej przestrzeni powietrznej.  
    
Przekazanie lotniska do Agencji Mienia Wojskowego z warunkiem zachowania charakteru lotniczego nieruchomości, powoduje niepotrzebną stratę czasu, którego deficyt już jest poważnym zagrożeniem dla współpracującej z Politechniką Wrocławską i Stowarzyszeniem firmy METAL-MASTER dla wprowadzenia na rynek tzw. „Hitu Polskiego Przemysłu Lotniczego”, zdobywcę jednego z Grand Prix podczas Jubileuszowego 50-ego Paryskiego Salonu Lotniczego „Paryż-2013”, rodzinno-biznesowego odrzutowego Flarisa Lar-1. Samolotu nowej generacji i najnowszych technologii, pierworodnego dzieła polskich konstruktorów skupionych wokół właścicieli firmy Metal-Master.


Flaris podczas dnia specjalistów Jubileuszowego 50-ego Salonu Lotniczego „Paryż-2-13”.

Szanowny Panie Premierze, Szanowni Państwo:

Podejmowane złośliwie działania władz samorządowych Oleśnicy i Agencji Mienia Wojskowego są jednoznaczne ukierunkowanie na likwidację lotniska bez względu na spowodowanie ewidentnej wielomilionowej szkody w istniejącym mieniu Skarbu Państwa. Podtrzymany15 kwietnia 2014 roku  warunek zachowania charakteru lotniczego przedmiotowej nieruchomości oleśnickiego lotniska przez Ministra Transportu, jest zgodny z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2012 roku oraz zabezpiecza istniejący wielomilionowe mienie Skarbu Państwa przed bezmyślną likwidacją, gdy tymczasem, istniejące od ponad siedmiu lat oleśnickie strefy aktywności gospodarczej stoją puste a wokół miasta i w powiecie pustynia inwestycyjna. Czy zatem zabieganie o likwidację ostatniego w okolicy Wrocławia lotniska z prawdziwego zdarzenia, nie jest niczym innym jak złośliwym działaniem przeciw własnemu porzuconemu projektowi wielofunkcyjnego zagospodarowania terenu lotniska powojskowego, zachowując filozofię psa ogrodnika. Poniższe zdjęcie z awaryjnego lądowania na oleśnickim lotnisku australijskich szybowców biorących udział w odbywających się w Lesznie Szybowcowych Mistrzostwach Świata, uwidacznia ponowną degradację niezabezpieczonego przed zimą pasa startowego. Szkoda tylko naszej pracy !!!


03.08.2014. awaryjne lądowanie pilotów australijskich biorących udział w M. Świata. w Lesznie.
Stan degradacji drogi startowej nie zabezpieczonej przez powiat przed zimą 2013/2014.

Projekt Politechniki, to projekt gwarantujący także nowoczesny rozwój miasta i regionu. Zadania  wielowydziałowego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego oraz istniejąca infrastruktura lotniska pozwalają  już teraz realizować praktyczne badania poligonowe. Politechnika Wrocławska zaproponowała innym Uczelniom i Instytutom możliwość korzystania z planowanej w projekcie bazy naukowo-badawczej i naukowo-rozwojowej dla realizacji badań na potrzeby obronności lub przemysłu lotniczego.

Zawarte porozumienie współpracy Politechniki i Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska-OLEŚNICA, przy współpracy z Aeroklubem Polskim i firmą Metal-Master, jako  zadanie najważniejsze przewiduje założenia lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, rewitalizację i innowacyjny rozwój  regionu oraz zachowanie i krzewienie tradycji lotniczych ziemi oleśnickiej.

Proponowana idea wielofunkcyjnego lotniska jest sprawdzoną w świecie lotniczym działalnością gospodarczą, która na warunkach symbiozy łączy naukę, innowacyjną i wielobranżową gospodarkę oraz szeroką działalność lotniczą. Rozwój sieci lokalnych lotnisk cywilnych (nie portów lotniczych), przybliżający nas do średniej europejskiej, miał być realizowany poprzez rozbudowę i modernizację istniejących lotnisk cywilnych, wykorzystanie i adaptację byłych lotnisk wojskowych oraz sportowo-usługowych. Budowa nowych dopiero po wyczerpaniu możliwości modernizacyjnych już istniejących.

Szanowny Panie Premierze, Szanowni Państwo:

Niezrozumiałe są dla nas negatywne reakcje na wydawałoby się na wręcz idealną ofertę Politechniki Wrocławskiej, rozwiązania nie do końca przewidzianej ustawą a zaistniałej decyzji patowej dalszego zagospodarowania powojskowego lotniska OLEŚNICA, po rezygnacji Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego, gdy inne jednostki samorządowe takowego zainteresowania nie wyrażają.

Warto pamiętać, że delikt prawny związany z zapisem w art. 4e ust.1 lit.b) ustawy z 10 lipca 2008 roku i Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 roku podpisanego przez Wiceprezesa RM Waldemara Pawlaka, został usunięty w nowym Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2012 roku poprzez wyeliminowanie z rozporządzenia niezgodnego z intencja ustawodawcy i istotą ustawy Załącznika Nr 2 o lotniskach i lądowiskach nie wymagających zachowania ich charakteru lotniczego. Ponadto przypominamy, iż zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, dla umożliwienia właściwego rozwoju uczelni państwowej, za wyposażenie jej w odpowiednie możliwości materialne i nieruchomości odpowiada jej założyciel, którego obowiązek ustawowy w tym zakresie ciąży na Ministrze Skarbu Państwa: Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami. (chociażby Rozdział 6, art.51)

Dlaczego więc tak trudno jest pozytywnie rozmawiać nad poszukiwaniem rozwiązań ewentualnych problemów przejęcia tej nieruchomości jako warunkowej darowizny Skarbu Państwa dla Politechniki, na wielofunkcyjne zagospodarowanie nieruchomości pod warunkiem obowiązkowego założenia lotniska użytku publicznego oraz dynamiczne rozwijanie działalności badawczo-naukowej i badawczo-rozwojowej w oparciu o współpracę z podmiotami sięgającymi do najnowszych technologii i światowych innowacji???

Dlaczego tak proste decyzje są bezpodstawnie odwlekane w czasie, gdy jednocześnie każdy kolejny dzień oczekiwania na łaskawość decyzyjną, jest dla nas bezpowrotnie stracony, a powracająca jak bumerang degradacja, niweczy dotychczas wykonaną ogromną jak na możliwości Stowarzyszenia pracę. Trwający bezsensowny marazm decyzyjny, pogłębia apatię zainteresowanych projektem, nie pozwala ludziom ufać, że warto wierzyć w siebie i swoje marzenia. To nas przeraża !!!

Przecież Politechnika Wrocławska w Oleśnicy to nowoczesny rozwój, atrakcyjne kształcenie i miejsca pracy, nowe kontakty gospodarcze i możliwość uprawiania nowych sportów oraz pasji nie tylko lotniczych. Działalność lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji dla lotnictwa ogólnego, to nowe inicjatywy i kontakty rozwijające region, to w perspektywie dalszych zamierzeń multimodalny transport lotniczy. Ideą lotniska wielofunkcyjnego jest docelowo, możliwość samofinansowania, choćby poprzez organizowanie przedsięwzięć komercyjnych dla pozyskiwania środków na realizację projektów szkolenia lotniczego i uprawiania sportów lotniczych. 

Reasumując, likwidacja lotniska, to wielomilionową szkoda w istniejącym mieniu Skarbu Państwa.


Proponowane przez Politechnikę całościowe rozwiązanie problemu, poparte uchwałą Senatu Politechniki Wrocławskiej, mające także poparcie Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Polskiej Akademię Nauk, oraz innych Uczelni i Instytutów zainteresowanych współpracą lub wykorzystaniem infrastruktury lotniska,  oraz wielu innych podmiotów i osób, nie powinno już dalej oczekiwać na ostateczną decyzję, gdy każdy kolejny dzień to dalsza degradacja lotniska i niemożność pozyskiwania środków unijnych.

Z poważaniem,

Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska-OLEŚNICA:
Mgr Grzegorz Dłubak <grzegorzd@diw.com.pl>

Z upoważnienia Rektora Politechniki Wrocławskiej:                                                                             
Dr Inż. Wiesław Wróblewski <wieslaw.wroblewski@pwr.wroc.pl>

FacebookTwitterWykop

Nasze strony