Przejdź do treści
Źródło artykułu

"Akcja Zima" w Porcie Lotniczym Bydgoszcz

21 grudnia rozpoczęła się kalendarzowa zima, jednak w Porcie Lotniczym Bydgoszcz SA, w tym roku już w nocy z 28 na 29 października, rozpoczęła się coroczna "Akcja Zima". To kolejne z działań wpisujących się w wysokie standardy bezpieczeństwa na lotniskach.

Prawdziwie piękny, zimowy krajobraz w Porcie Lotniczym Bydgoszcz pojawił się wraz z początkiem grudnia. Biała aura nie zaskoczyła pracowników i mimo pierwszych, obfitych opadów śniegu, wszystkie statki powietrzne, mogły bezpiecznie startować i lądować na drodze startowej bydgoskiego lotniska. Już od blisko dwóch miesięcy w gotowości są pracownicy Działu Utrzymania i Eksploatacji Lotniska wyposażeni w specjalistyczny sprzęt.

W lotnictwie na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo Pasażera i operacji lotniczych. Tymi priorytetowymi wartościami kierujemy się także podczas prac w trakcie „Akcji zima”. Utrzymanie techniczne lotniska planujemy i koordynujemy w taki sposób, by droga startowa oraz płyty postojowe zawsze spełniały najwyższe normy bezpieczeństwa i były gotowe przyjąć statek powietrzny oraz naszych Pasażerów – mówi Karol Gil, Dyrektor Pionu Technicznego w Porcie Lotniczym Bydgoszcz SA. – Do „Akcji zima” przygotowujemy się już latem, wówczas cały sprzęt wykorzystywany do utrzymania lotniska przechodzi przeglądy techniczne, prowadzimy także prace konserwatorskie.

Do oczyszczania drogi startowej i płyt postojowych Lotniska Bydgoszcz stosowany jest wysokiej klasy, specjalistyczny sprzęt. Są to przede wszystkim trzy oczyszczarki lotniskowe Overaasen RS400. Zestaw składa się z pługa o szerokości ponad 6,6 metra, szczotki roboczej o szerokości 5,5 metra oraz dmuchawy o wydajności 40 000 m3/h.

Równie ważne jest odśnieżenie dróg technicznych, które służą jako drogi dojazdowe, m.in. do schrono-hangarów oraz płyt postojowych. Do utrzymania tych dróg wykorzystywane są dwa ciągniki z pługiem – tego typu maszyny wykorzystywane są również do prac na drogach publicznych.

Inną ciekawą i równie ważną dla bezpieczeństwa Podróżujących procedurą jest odladzanie samolotu, co dzieci często nazywają – „myciem samolotu”. I nic w tym dziwnego, bo odladzanie statków powietrznych przypomina mycie aut. Jednak jest to procedura znacznie bardziej skomplikowana i nie ma na celu poprawy estetyki samolotu, a raczej usunięcie lodu między innymi z elementów mechanicznych i powierzchni sterowych skrzydeł oraz statecznika. Do tego procesu wykorzystywane są dwa pojazdy Vestergaard Elephant My, często nazywanych „Słoniami”.

Ciekawostką jest, że operator wykonujący odladzanie, może z kabiny umieszczonej na dźwigu samodzielnie kierować pojazdem.

W ramach akcji zima zakupiliśmy 35 tysięcy litrów płynu do odladzania statków powietrznych oraz 10 ton granulatu do odladzania nawierzchni. Od końca października, nasi pracownicy pełnią całodobowe dyżury, by opady śniegu i marznącego deszczu nigdy nas nie zaskoczyły. Zakończenie „Akcji Zima” zaplanowane zostało na koniec marca, o ile warunki atmosferyczne na to pozwolą.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony