Przejdź do treści
Źródło artykułu

50 mln podróżnych w historii Katowice Airport

W środę 20 kwietnia 2022 roku w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach obsłużono 50 milionowego pasażera w historii lotniska.

Od 1948 roku do połowy lat sześćdziesiątych lotnisko w Pyrzowicach służyło wyłącznie Wojsku Polskiemu, było bazą 39. pułku lotnictwa myśliwskiego. Przewozy pasażerskie trafiły do Pyrzowic ze względu na brak innego lotniska w regionie, które mogłoby obsługiwać lotniczy ruch komunikacyjny. Od listopada 1957 roku ówczesne województwo katowickie nie miało lotniczego połączenia z Warszawą. Ze względu na postępujące i niemożliwe do zahamowania szkody górnicze, LOT musiał zawiesić latanie z katowickiego Muchowca do stolicy. Po licznych interwencjach Wojsko Polskie zgodziło się na wydzielenie na lotnisku w Mierzęcicach (Pyrzowicach) niewielkiej strefy do obsługi cywili. Historia obsługi regularnych rejsów pasażerskich w Pyrzowicach zaczęła się 6 października 1966 roku. Tego dnia zainaugurowano regularne połączenie Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. Pierwszy rejs obsłużono samolotem Iljuszyn Ił-14 o znakach rejestracyjnych SP-LNC, na czele załogi stał kpt. Szczepan Sidorczuk. Z Warszawy do Pyrzowic przyleciało 24 podróżnych, a w rejs powrotny wyruszyły 23 osoby.

W 1966 roku w Pyrzowicach odprawiono 3 837 podróżnych. W 1967, czyli pierwszym pełnym roku obsługi, było ich 42 735. W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, czyli do końca 1989 roku, na pyrzowickim lotnisku obsłużono w sumie 1,56 mln pasażerów. W trakcie pierwszych trzynastu lat funkcjonowania III Rzeczypospolitej odnotowano tu 1,49 mln pasażerów. Lotniczy przełom nastąpił wraz ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, co nastąpiło w maju 2004. Przewozy pasażerskie gwałtownie przyspieszyły. W Pyrzowicach pojawiły się niskokosztowe linie lotnicze, które zrewolucjonizowały latanie i dzięki którym stało się ono o wiele bardziej dostępne. W 2004 roku w Pyrzowicach jako pierwszy pojawił się Wizz Air, a trzy lata później Ryanair. W międzyczasie dynamicznie zaczęły rosnąć przewozy czarterowe.

Rozwój ruchu pasażerskiego na lotnisku im. Wojciecha Korfantego znakomicie obrazują statystyki. Licząc od października 1966 roku dziesięciomilionowy pasażer został obsłużony we wrześniu 2008 roku, czyli po ponad 42 latach realizacji lotów cywilnych. Dwudziestomilionowy podróżny skorzystał z lotniska we wrześniu 2012 roku, trzydziestomilionowy w czerwcu 2016 roku, a czterdziestomilionowy w październiku 2018 roku. W trakcie ponad 55 lat obsługi przewozów pasażerskich najlepszym rokiem był 2019 – odnotowano wtedy 4 843 889 podróżnych. Najlepszy miesiąc to lipiec 2018 z wynikiem 694 tysięcy pasażerów, a najlepsza doba to czwartek 28 czerwca 2018 r. z liczbą 25 476 odprawionych osób.

„Od wejście Polski do Unii Europejskiej z Katowice Airport skorzystało prawie 47 milionów pasażerów. Obsłużenie takiej liczby podróżnych nie byłoby możliwe bez dynamicznego i konsekwentnego rozwoju infrastruktury. Od 2007 roku, kiedy to rozpoczął się największy w historii portu program inwestycyjny, w rozbudowę pyrzowickiego lotniska zainwestowaliśmy ponad miliard złotych” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.

O KATOWICE AIRPORT

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zarządzające pyrzowickie lotniskiem, prognozuje, że w 2022 roku z siatki połączeń portu skorzysta od 3,8 mln do 4 mln pasażerów. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony