Przejdź do treści
Źródło artykułu

45. rocznica katastrofy samolotu Ił-62 SP-LAA "Mikołaj Kopernik"

Katastrofa lotnicza miała miejsce w piątek 14 marca 1980 o godzinie 11:15 w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie. Rozbił się lecący z Nowego Jorku samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik”. Zginęło 87 osób  - 77 pasażerów i 10 członków załogi.

Po starcie lot  przebiegał bez zakłóceń, samolot pilotowany przez kapitana Pawła Lipowczana i pierwszego oficera Tadeusza Łochockiego podchodził do lądowania na lotnisku Okęcie na kierunku 15.

Ił-62 "Mikołaj Kopernik" (fot. arch. Grzegorza Brychczyńskiego)

Pilot otrzymał z wieży kontrolnej polecenie przejścia samolotu z pułapu 250 na 650 m. Po zwiększeniu przez mechanika mocy silników, rozerwał się wał turbiny niskiego ciśnienia silnika nr 2 (lewy, przykadłubowy), a turbina obracająca się swobodnie w strudze gazów rozpędziła się do dużej prędkości (130% dozwolonego maksimum), co spowodowało jej eksplozję i rozerwanie na trzy części, całkowicie niszcząc silnik nr 2. Odłamki silnika rozleciały się na wszystkie strony, uszkadzając sąsiedni silnik nr 1, przebijając na wylot kadłub w wąskiej części ogonowej, co spowodowało zniszczenie układów sterowniczych, zasilania czarnej skrzynki i rejestratora kokpitu, oraz uszkodzenie silnika nr 3 (prawy przykadłubowy). W rezultacie przestały całkowicie działać silniki 2 i 3, uszkodzenie wykazywał silnik nr 1, utracono możliwość sterowania samolotem, a ostatnich 26 sekund lotu nie udało się zarejestrować.

W raporcie podkomisji badającej przyczyny katastrofy napisano:
„W końcowej fazie lotu, podczas podejścia samolotu do lądowania nastąpiło zniszczenie turbiny lewego, wewnętrznego silnika na skutek niekorzystnego i przypadkowego zbiegu okoliczności i ukrytych wad materiałowo-technologicznych, które doprowadziły do przedwczesnego zmęczenia wału silnika. Częściami zniszczonej turbiny zostały uszkodzone dwa inne silniki i układy sterowania samolotem: ster wysokości i kierunku. Dysponując jedynym sprawnym silnikiem oraz możliwością sterowania tylko poprzez wychylanie lotek, załoga zdołała jeszcze, co potwierdzają analizy i świadkowie, ukierunkować tor samolotu tak, że zderzenie samolotu z ziemią nastąpiło w miejscu niezabudowanym.
Komisja ustaliła, że żadne inne okoliczności nie miały wpływu na wypadek. Kwalifikacje załogi, jej stan psychofizyczny i przygotowanie do lotu nie budziły zastrzeżeń. (…).”

PLAN UROCZYSTOŚCI
14 marca 2025 r. godzina 13:00
Miejsce spotkania
Wjazd od ul.  Al. Krakowska  -  ulicą Pawła Lipowczana

Pomnik ofiar katastrofy samolotu Ił-62 SP-LAA "Mikołaj Kopernik'" (fot. Google - mapy)

13:00 – Powitanie uczestników spotkania,
13:15 – Wystąpienia zaproszonych Gości,
14:00 – Modlitwa  za ofiary katastrofy,
14:05 – Wysłuchanie Marsza Lotników i hejnału śpij Kolego,
14:10 – Salut sztandarowy i minuta ciszy,
14:15 – Złożenie kwiatów i znaków pamięci,
14:30 – Podziękowania i zakończenie uroczystości

Grzegorz Brychczyński
PREZES ZARZĄDU WKSL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony